Lisävalaistus

Olen katsellut youtubesta ruotsalaisia puutarhavideoita ja siellä tuli vastaan kyseinen ledvaloputki.Kehuivat sitä hyväksi. Olen pikkuhiljalleen siirtynyt ledeihin viimeinen loisteputkivalaisin roikkui jo tomaattien yllä mutta ongelma on se liika lämpeäminen. Ajattelin että tilaan kyseisen ledvalon. Ihan tuosta suomalaisesta osoitteesta voit sen tilata tulee kumminkin ruotsista ja Schenker toimittaa kotiin ehjänä ja hyvin pakattuna. Hyviltä näyttää tomaatintaimet ainakin tähän mennessä ensimmäiset kukkanuput näkyvissä. Toinen vinkki langaton lämpömittari Ruuvi - Ruuvi tuli ostettua jo viime vuonna (kiitos kasvihuoneryhmän vinkistä) on todella hyvä

1 tykkäys

Muille kasveille käy tosiaan miltei mikä tahansa led-valaisin, kunhan sen värilämpötila on mahdollisimman korkea. 4000K saattaa aiheuttaa taimien turhaa venymistä, joten 6500K on parempi.
Monissa halvemissa LED-putkia käyttävissä valaisimissa on se huono puoli, että niissä ei ole heijastimia ja kun semmosen ripustaa roikkumaan kasvien päälle, niin valoa tulee myös sivuille, mikä saattaa häikäistä, jos lamppu roikkuu silmien korkeudella. Ja ne on monasti tarkoitettu asennettaviksi kaappien alle tai kattoon, joten niissä ei ole valmiina paikkaa ripustusnarulle tai ketjulle, mutta jos niissä on pidikkeet mitkä on tarkoitettu tasoon kiinnitystä varten, niin niihin voi viritellä jotain mihin saa myös ripustuksen kiinni.

Minua alkoi tuolla ruotsalaisella sivustolla kiinnostamaan nämä Työtasovalaismet | LED-kisko 0,9m 9W 6500K (copy) | Ledgrossisten.se
Noi vaatii kyllä erillisen 24VDC muuntajan, mutta valaisimet on liitettävissä yhteen ja tuohon hintaan noita voisi ostaa useamman ja laittaisin niitä 2-3 per taimihylly. Vähän kyllä ihmetyttää, kun tekstissä lukee 6500K ja teknisissä tiedoissa 3000K. Mulla on kyllä jo paljon valoja, mutta kun tuo taimimäärä jatkuvasti kasvaa, niin kaikki ei mahdu lamppujen alle.

1 tykkäys

Led-valaisimen ei tarvitse olla myöskään putkimallinen. Voi olla ns. quantum board -mallinen ja niistäkin kannattaa katsoa millä “lediyksiköillä” se on tehty. Minulla käytössä pääasiassa tällaiset quantum boardit. Niissä hyvänä puolena kirkkaussäätö ja ripustimilla korkeussäätö.

Varalla on sitten aiemmat loisteputkihärpättimet, joiden valoteho on kovin vähäinen ledeihin verrattuna. Led on tässä suhteess paljon energiatehokkaampi tuotettuun valon määrään nähden.

Moni tomaattilajike kasvaa hyvin myös ledeillä, mutta jotkin muutamat eivät sitten kasvakaan vaan kipristelevät ja nuutuvat pois. Ehdotin jo aiemmin, että näistä kärsivistä lajikkeista kerättäisiin listaa, jolloin sellaisia lajikkeita suunnitteleva osaa varautua mahdolliseen valohaasteeseen.

1 tykkäys

Ehkä saattaisi olla helpompi pitää listaa niistä, mitkä ovat kasvaneet ledeillä ilman ongelmia. Siinä tulee tietenkin haasteeksi, se että jos on hyvä ikkunapaikka, missä voi kasvattaa, niin moni lajike kasvaa siinä hyvin jos on LED valaisin lisävalona, mutta ongelmia tulee jos ei sitä ikkunaa ole ja käytössä on vain LED-valaisin.
Sitten on vielä niitä parempia kasvivaloiksi tarkoitettuja LED valaisimia, missä on mm. far-red ledejä, jotka saattavat estää sitä tomaattien näivetystä vaikka spektrissä ei olisikaan UVB:tä. Kaikenkattavan listan tekeminen on siis hankalaa, kun olosuhteet ja valaisimet on erilaisia, niin jollakin voi sama lajike kasvaa ilman ongelmia, koska taimet saa enemmän aurinkoa tai käytössä on erilainen LED valaisin.

1 tykkäys

Olen samaa mieltä täydellisen listan tekemisestä kun kasvatuskokemus on vain kertaluokkaa kunnes lajikkeen saattaa hylätä jatkosta. Jollakulla toisella vähän eri olosuhteissa saattaa sama lajike kasvaakin.

Tällainen spektri noissa omissa:

1 tykkäys

Tein nyt tilauksen niistä LED-kasvivaloputkista. Mukaan tarttui myös tällainen löytö

Mulla on ennestään loisteputkella varustettu aikalailla vastaavannäköinen valaisin . Tää oli hinnaltaan sellainen että se kannatti napata niiden kasvivaloputkien mukaan samaan tilaukseen. Ton voi laittaa vaikka kasvihuoneeseen.
Laitoin kuvan ihan vaan vinkkinä jos joku just tuollaista tarttee eikä oo jostain syystä vielä hommannut, tai tiennyt että haluaa tollasen :sweat_smile:. Nyt olis tuolla hyvässä tarjouksessa.

4 tykkäystä

Siis mistä tilasit tuon valon???

Mieheni oli viimeviikolla tilannut uteen autotalliin ihan samannäköisiä 150cm pitkiä Virtasenkaupasta. En taida kertoa hänelle, että Ruotsista ois saanut 10€/kpl halvemmalla. Niissä Virtasenkaupan myymissä tuli 4000K LED-putket mukana.

1 tykkäys

Nuu, mistä verkkokaupasta tilasit nuo valot?

Olisko tämä:

3 tykkäystä

Just tuo. Se Asarinan alunperin vinkkaama / linkkaama paikka.
Toi oli valaistuksessa ja muut oli kasvivaloissa.

Mulle on jo tullut tieto että lähetys on toimituksessa.

Minä ostin aiemmin kirkkaan kasvilampun marketista.

Täällä loistaa kolme kasvivaloa.

Nuu, tuleeko se sinulle kasvivaloksi?

Tulee. Sijoituspaikka vielä epävarma mutta mahdollisesti kasvihuoneeseen.

Joo,meillon tuommonen autotallissa jo.

1 tykkäys

Joo,minäki tilasin tuon.
Ylläri ettei tuossa hinnassa ollu vielä alv näkyvissä.

1 tykkäys

Mulle oli myös yllätys. Oli se niissä tuotteissa mitä tilasin esillä tuotteen kohdalla, mutta silleen erikseen ja harmaana eli kuvittelin että siinä vaan kerrotaan kuinka paljon alvia se hinta sisältää. Kassalla tuli sit selväksi että se on alvi joka lisätään siihen valaisimen hintaan vielä lopuksi kassalla. Onkohan joku ruottalainen systeemi :thinking:

1 tykkäys

Hei, sanoiko joku, että keinovalo VARJOSTAA auringonvaloa? Mitä tämä tarkoittaa?
Mulla on kasvit etelänpuoleisella ikkunalla, ja siihen paistaa aika hyvin myös aamuaurinko. Keinovalo tulee sitten ilta-auringon suunnasta.
Onko tässä vaarana, että nämä valot jotenkin neutraloivat toisensa? :thinking:

Eihän keinovalo mitenkään kumoa ikkunasta tulevaa valoa vaan lisää valon määrää. Ikkunalla roikkuva valaisin saattaisi varjostaa, jos on ollut kyse sellaisesta tilanteesta.

1 tykkäys

No sitä minäkin. Jotenkin taas vaan ymmärsin asiat näköjään ihan omalla tavallani! :smile: