Juurrutanko siroliuska-aralian latvuksen lasissa vai tökkäänkö multaan?
Tökkää multaan vain. Oman kokemukseni mukaan sillä meni kuukausia juurtumiseen, eihän sitä jaksa erkkikään siinä lasissa katsella.
Mulla on tullut maljakossa juuret araliaan muutamassa viikossa. Voihan se riippua tietysti siitä, millaisesta kohtaa kasvia pistokkaat on tai mistä lie muusta sattuman oikusta, mutta en kyllä muista että koskaan olisi kuukausia mennyt, hyvä jos yhtäkään...
Siinä sen taas näkee, miten erilaiset olosuhteet, ajankohta ja pistokkaan plaatu vaikuttavat!
Mullan loputtua just sopivasti ja laiskuuden iskiessä sekin sopivasti, annan sen nyt olla vedessä viikon pari. Jos ei elämää ala näkyä, niin sitten tökkäsen multaan.
Heh, itellä vaikuttaa kanssa useimmiten juurrutustapaan kasvilajin jälkeen ensisijaisesti se, olenko ollut reipas ja siivonnut multapussit kellariin vai lojuuko ruukkuja ja niihin täytettä sopivasti ulottuvilla. (Vedessä juurruttamisessa on tietysti se mukava puoli että näkee koko ajan onko edistystä jo tapahtunut, multaan laittaminen saa allekirjoittaneen lähinnä tikahtumaan uteliaisuudesta muutamassa hetkessä)
Nonniin. Vajaa pari viikkoa vesilasissa ja nyt siinä on juuret! Eli nyt tökkäsen sen multaan...
Pitääkö tätä juurruuttaa nimenomaan kokonaisesta oksasta vai riittääkö lehti vaan ja vesilasiin?
Minä joskus juurrutin ns. muovipussimenetelmällä:
puukolla viilto runkoon, leikkuupintojen väliin vaikka tulitikku. Muovipussi teipataan runkoon kiinni ja pussiin kosteaa multaa tai sammalta leikkuukohdan ympärille. Pidetään tasaisen kosteana ja välillä kurkistetaan joko on juuria. Toimii hyvin tämmösten paksuvartisten latvajuurrutuksessa. esim. jos kaljuuntuu tyvestä.
Mutta että lähtiskö tuo pelkästä lehdestäkin...sitä en osaa sanoa.
Minulla on joku aralia...olisiko liuska-aralia tms. Se menettää jatkuvasti lehtiä...mikä voi olla vialla..tuholaiset vai jotain muuta?! Voisiko siitä saada pelastettua yhden oksan ja juurruttaa siitä uuden kasvin! Pitääkö irroittaa puutumaton oksanalku ja tökätä se multaan vai miten olisi parasta . Olen kuullut että puutumaton oksa juurtuisi paremmin!
mitenkäs, tykkääkö tämä kasvi minkänlaisista olosuhteista? ja hoito-ohjeita ois kiva saada etten kasvia tapa..oli pakko ostaa kun halvalla tälläisen sain.. iso puska 1.95€
Kannattaa kastella kunnolla ja antaa vähän kuivahtaa. Ei tykkää kuivua. Kasvikirjan mukaan Taiwanista kotoisin, joten tykkää suihkuttelusta.
Tässä vielä kuva kasvista:
Ronttasin tänään molemmat siroliuskat suihkuun. Ne on meinaan ollut sisällä ihan hävyttömän huo-nolla hoidolla ja kuivuneet. Voi ressukoita, talvella mä meinasin vahingossa mestata ne liikakastelulla ja nyt kesällä ovat raukat saaneet aika vähällä pärjätä.
Onko siroliuska-aralia myrkyllinen? Kissa on nyt keksinyt sen ja nyhtää siitä lehtiä. Se leikkii lehdillä ja pureskelee niitä. (Oikea pikku tuholainen muutenkin, kaatoi äskettäin yhden kiinanruusun, josta jäi vain 25 cm pitkä tynkä jäljelle ). Kissalle on kasvatettu vehnänoraita, mutta siroliuska-aralia on paljon hauskempi.
VP, on myrkyllinen, ei pieninä määrinä vaarallinen, ei ehkä silti kannattaisi antaa pureskella sitä, ettei tule vatsavaivoja. Harva huonekasvi ehkä on vaaraton.
Pitää yrittää pitää kissa loitolla kasvista, vaikka voi olla helpommin sanottu kuin tehty. Onneksi se ei ole saanut pureskeltua kuin pienen määrän kasvia, koska olen ottanut siltä heti lehdet pois, kun olen huomannut sen niillä leikkivän.
Oisko kellään myöhemmin keväällä laittaa pistokkaita/pistokas omasta araliasta? Vai juurtuisko ne nyt jo?
Sain tänään pistokkaan Siroliuska-araliasta, laitoin sen veteen juurtumaan, juurtuuko se tuossa vai laitanko suoraan multaan?
Olen juurruttanut siroliuska-araliaa (tämä taitaa olla virallinen nimi, sädearaliana olen tuntenut) vedessä, kunnes juurenalut ilmestyvät. Sitten olen siirtänyt multaan ja peittänyt muovipussilla. Juurtumiseen menee kauan aikaa.
Heissan,
Keväällä kyselin teiltä tunnistetietoja lehtisiin, jotka osoittautuivat siroliuska-araliaksi. Sain kaverilta silloin pari lehden vartta (siis se kämmenlehti ja siihen kuuluva oksan osa) ja mietin juurtuvatko tuollain vai tarvitaanko aina kokonainen oksa. Tiedättekö nyt sitten mitä, nämä lehdet ovat olleet siitä asti maljakossa ja nyt ovat päästäneet juuria muutaman sentin mittaisiksi. Mietin onko kellekkään käynyt näin ja uskaltaako niitä multaan tökätä.
Ohjeita kaivattaisiin, sillä koko kasvi on aivan uusi minulle.