En tiijä muista, mut kyllä mie tökkäisin ne multaan kerta ovat juuria tehneet.
Mulla on nyt tuollainen lehdenvarsi juurtumassa lasissa, ihan testinä.. Saa nähdä juurtuuko.
Aamulla huomasin, että siroliuska-araliani lehtipoikanen oli katkennut tyvestään. Mustunut ja katkennut. Tutkin kasvin ja havaitsin lehdissä ohuen ohutta seittiä. Kiikutin koko kukan suihkuun ja suihkuttelin huolellisesti. Mitähän on tapahtunut?. Multaan tökkäsin varmistukseksi karkotepukon. Harmittaa!
Punkitkohan vaivaisivat välkkeen araliaa…?
Punkit kuulostaa pahalta Eipäs ole enne huonekasveisssa tuholaisia ollutkaan.
Ja punkit araliassa ovat tiukassa…
Apua,onko neuvoja?!!
Suihkuta, suihkuta, suihkuta. Sumuta, sumuta, sumuta. Pyyhi lehdet (myös alapinnat)kostealla. Pyyhi vielä kerran. Ja vielä kerran. Ja seuraavanakin päivänä… Eivät tykkää kosteasta (huone)ilmasta. Jos ei auta, ota punkkeihin tepsivä myrkky käyttöön.
Näin teen, kiitos neuvoista. Tökkäsin tosin jo jonkun torjuntapuikon multiin, mutta en tiedä auttaako se mahdollisiin punkkeihin ollenkaan?
Ja minun lempikukkaahan ei kukaan syö.
Kyllä vannoisin mäntysuopaliuoksen nimeen tässäkin, jos kasvi sen vaan kestää. Aika hyvin nuo sen ovat kestäneet Vaatii muutaman käsittelyn mutta mun mielestä kuitenkin helppo.
Vaatii ainakin kahden viikon joka-tois-päiväisen taistelun. Sinniä!
Ja minähän taistelen, kiitos!
Eilen huomasin, että araliassani on 3 uutta alkua. Miten ne siihen noin yllättäen ovat ilmestyneet :). Olenkohan voittanut sodan punkkia vastaan?
Juurtuukohan tämä kasvi lehdettömistä varren palasista? Leikkasin pistokkaista kaikki lehdet irti, kun ne on niin suuria ja ei ne mahdu muovipussin alle. Toisessa pistokas kokeilussa on lehdet ja jokaiselle 7 lehdelle oma muovipussi :D
Minäkin sain pitkään kituneen liuska-araliani vihdoin tekemmään muutamia uusia versoja - joista yhden katkaisin heti kättelyssä kastelukannun nokalla huitaistessani. Argh!! >:s
Vajaan metrin korkea araliani pudottaa kaikki lehtensä, mikähän lie vikana? Ensin lehdet luupottaa ja sitten ne putoaa. Enää muutama jäljellä. Multa on vaihdettu ja kasteltu on, mutta ei pitäisi olla liian märkäkään.
Nyt on juurtunut tuo minun siroliuska-aralia ja uusia lehtiä tekee, mutta nyt se työntää pitkiä juuriaan ulos ruukusta... Pitäisikö vaihtaa isompaan ruukkuun?
Missä vika kun siroliuskani lurpottaa alimpia lehtiään? Kasvi on länsi-ikkunalla, saa aamuaurinkoa. Kasvi on muoviruukussa ja kastelen kerran viikossa. Multa kuivahtaa reilusti. Kasvi on nuori, pistokas, mutta tehnyt paljon lehtiä. Ruukku on ahdas kasville, se tunkee juuria alhaalta ja ylhäältä. Suihkuttelen kerran viikkoon. Lannoitan n. joka toinen viikko. Lehdet ovat lurpollaan, ei keltaisia. Pitäisikö ensiksi pistää suurempaan ruukkuun? Juuret kiertyy alhaalla ruukun ulkopuolella ja osa tunkee päältä ylös. Voisiko laittaa varjompaan ja kastella hiukan enemmän?
Siroliuska-aralia tarvitsee paljon vettä näin kesäisin. Omani on altakasteluruukussa ja se vetäisee viikossa 4 litran vesitilan tyhjäksi. Lehdet alkavat heti roikkua, jos multa pääsee kuivahtamaan. (Huom! talvella kastellaan vähemmän.) Kasvi kasvattaa voimakkaan juuriston, joten se saattaisi tykätä suuremmasta ruukusta. Vihreälehtinen aralia menestyy varjoisassakin paikassa, kirjavalehtinen tarvitsee enemmän valoa.
Joo, kasvi sai suuremman ruukun ja pistin vähän varjosempaan. Pittää kastella enemmän, olen huomannu että kuivuu nopeaan.