Liuska-aralia, Schefflera

Mistä johtuu että siroliuska-aralia on ruskettanut uuden lehden lehdykät? Nuo pienet lehdykät ruskettuu reunoilta ja lopulta menee ruskean mustaksi koppuraksi.

Ongelma on vain uusimman lehden 6 lehdykässä. Multa on ollut tasaisen kostea, kasvi on ikkunan lähellä ja ikkuna on päivät auki viellä.

Vaihdoin kasville isomman ruukun heinäkuun lopussa koska vanha ruukku oli täynnä juuria.

Tuo lehti joka ruskettaa kehdyköitään on kääntynyt valoon päin pikkuhiljaa. Onkohan kasvi liian hämärässä? Kun kaikki pimeän puolen lehdet kääntyy valoon päin?

Huomasin, että täällä on parikin kertaa kyselty, miksi aralia pudottaa lehtiä, eikä tuohon ole tullut kunnon vastausta.

Minulla on sama ongelma, nyt kolmatta viikkoa tiputtanut muuten vuosia terveenä ollut kasvi lehtiään, ja kohta alkaa kaljuuntua täysin!
Aluksi lehtiin tulee tummuneita violetinsävyisiä laikkuja, ja sitten lehdet putoavat. Välillä tuntuu, että terveetkin lehdet tipahtelevat aivan syyttä.

Kasteltu on normaaliin tapaan, välillä lannoitettu ja kesällä vaihdettu pintamulta.
Onko kyseessä jokin tauti tai oire jostain muusta pahoinvoinnista?
Mistä tämä voi johtua, ja mitä tulisi tehdä pelastaakseni kasvin?

Kyseessä n. 1,5m korkea tummalehtinen yksilö. Toinen samankokoinen kasvi samasta ruukusta kuoli liikakasteluun pari vuotta sitten.

Aralia on herkkä vedolle, eli jos on lähellä ulko-ovea tai kylmää ikkunaa, siirrä kaueammas. Araliaa ei tarvitse kastella talvella niin paljoa kuin kesällä, eikä lannoitustakaan tarvita.

Missä vika kun siroliuska-aralia tiputtaa lehtiä, nyt on tiputtano jo 4 lehteä pois alhaalta. Lehdet vain nuutuu alaspäin tai siis päässä olevat lehdet nuokkuu alaspäin ja koko lehti tippuu pois. Multa on nyt ihan kuiva ja kastelin viimeksi 2 viikkoa sitten, olen muutenkin kastellut talvella 2 viikon välein. Olen sumuttaut kasvia myös, lannoitetta annoin viimeksi syksyllä.

Siirsin kasvin ikkunan edestä sivummalle, koska luulin että kasvi tiputtaa lehtiä vedon takia.

Kasvi on muoviruukussa. Kasvi on alunperin pistokas jonka sain keväällä, se kasvoi kesän hyvin.

saako kasvi alas asti valoa? jos ei, se voi olla syynä.

Minulla siroliuska-aralia tiputtelee lehtiä aina talvella, tiedä sitten onko kyseessä valon vähyys vai kuiva huoneilma - ehkä molemmat. Se kaljuutui alhaalta käsin ja leikkasin keskeltä poikki koko komeuden. Nyt se on taas minua pitempi ja tuuhettui myös leikkauskohdan alapuolelta. Jossain vaiheessa myös ruukun vaihtaminen syvempään sai sen tekemään uusia oksia alas.

Kuivaa huoneilmaa ja valon vähyyttä minä ainakin olen ihan huoleti syytellyt silloin, kun jokin kasvi talviaikana - varsinkin jos ja kun ollaan muutamakin päivä poissa kotoa - innostuu pudottelemaan lehtiään enemmältikin.

minulla ei varista lainkaan, kun on ikkunan edessä ruukun alaosaan asti. ajattelen, että johtuu siitä. kastelen hyvin vähän.

Se ei kyllä saanut alas asti valoa tuossa, siirsin sen nyt takaisin missä se oli, mutta vähän kauemmaksi että kylmä veto ei yltäisi tuohon asti.

Mikäkähän nyt on araliallan, nimittäin araliani tyvi on tummunut. Lehdet roikkuu ja tyvi tummuu?? EN ole kastellut pariin viikkoon ja multa on rutikuiva. Eikai kasvi märänny? Pitkäskö kasvista leikata pistokas varulta?

Werro, nyt ei auta kuin ottaa kukka mullasta ja tutkia juuret - ruukku on liian pieni tai suuri, multa on märkää tai siellä on ötököitä. Ja mitä pikemmin sen parempi.

Otin kasvin ruukusta ulos ja juuret näytti ok, mutta multapaakku oli pohjasta kostea, ja huomasin että ruukussa oli liian pienet reijät. Joten pohjamulta on ollut jatkuvasti kosteana. No isonni reijät ja tein uusia reikiä viellä, laitoin salaojitukseksi vanhoja saviruukunsirpaleita. Mutta onko nyt myöhästä? Entä jos tuo musta tyvi leviää ylös asti ja koko kasvi märäntyy? Nappasen yläosan pistokkaaksi jos tuo leviäminen jatkuu, koska tuo oli eilisestä levinnyt hieman.

Jos sinne joku sieni on iskenyt saattaapi olla että kasvi on mennyttä - on varmaan järkevää ottaa pistokas. Se tekee kyllä vesilasissa hyvin juuret ja näyttää kestävänkin vedessä kauan. Joskus kesällä omaani leikkelin ja vieläkin on oksat lasissa - uutta ei ole kasvanut, mutta hengissä hyvästi:)

Joo taidan ottaa pistokkaan. Kokeillaan miten käy.

Sain siroliuska-aralian pistokkaan ja nyt mietin sille sopivaa paikkaa. Viihtyiskö vähävaloisessa makkarissa, jossa lämpö on 20?

Millaisia pistokkaita teillä on ollut? Tuossa puolisen metriä korkeassa kasvissani on suora varsi, josta kasvaa “lehtivarsia”, joiden päässä on se lehtirypäs. Mistä tuosta on tarkoitus ottaa pistokkaita? Entä leikkaaminen? Aivan latvassa on tällä hetkellä hirveästi uutta lehtikasvua, kannattaako siihen koskea? Jos kasvia leikataan, niin napataanko siitä vain latvaa veks kymmenkunta senttiä, vai mitä on tarkoitus tehdä?

Vaihdoin juuri isompaan ruukkuun, viihtyy eteläisellä ikkunalla ainakin näin kevätauringossa, mutta kesällä saa olla varovaisempi. Hauska, terhakka kasvi.

Minä leikkasin noin 20 senttisen latvan ja laitoin veteen, ei kestänyt pitkää aikaa kun siihen tuli juuret.Toiset laittaa myös suoraan multaan ja näin keväällä se voi olla hyvä juttu.

Siroliuska-araliaa lisätään latvapistokkaasta ja varren palasta, eli latvasta vaan pätkä pois ja multaan. Omani ainakin teki kaksi haaraa noin sentti leikkauskohdan alapuolelta. Latva suht kasvattaa nopeasti uusia lehdenalkuja ja voi leikata ihan kunnolla halutessa. Kannattaa käännellä kasvia, jos on ikkunalaudalla. Etenkin sitä pistokasta. Itse unohdin ja siitä tuli ihme venkura... Pistokkaan heitin jo menemään, kun meni hermot sen kanssa. Luulen, että kasvi tekee haaroja vain, jos sitä leikkaa (korjatkaa joku jos olen väärässä).

Kiitos vinkeistä. Olenkin käännellyt tuota isoa kasvia aika ajoin, kun tuntuu pyrkivän niin ärhäkästi valoon päin. Taidan napsaista latvaa ja katsoa mitä tulee. :) Töissä on samanlainen, tosin minulla on tasavihreä ja töissä kirjavalehtinen, joka saanee kokea saman...

Minun siroliuska-aralia on kyllä haaranu ilman leikkaustaki!