Liuska-aralia, Schefflera

Pätkäisin kasvistani viikko sitten yläosan veks ja laitoin veteen. Otin alimmat lehdet irti ja nekin laitoin veteen, mutta tuleekohan niistä mitään? Kaikki näyttävät ihan pirteiltä, ainakin vielä.

Onnistuin aralian juurruttamisessa :). Leikkasin katossa huitelevan latvan pois ja tökkäsin multaan. Tänään huomasin, että uusi pieni alku on pistokkaan latvassa.

Minulla on siro-liuska aralia,ja siinä on haarautumia,joissa päissä on lehdet,voiko sellasen oksan pätkän leikata pistokkaaksi?

En taida olla paras mahdollinen vastaaja, koska en ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit, mutta kyllähän pistokkaaksi kelpaa melkein minkälainen latva vaan, pääasia että ei jätä liikaa lehtiä, ja että mullan alle jää se pari nivelväliä. Melkin kaikista huonekasvikirjoista löytyy hyvät ohjeet pistokkaiden ottoon,ja kesäkukkien pistokas-puolella taisi olla, että Kurpitsa on tehnyt myös hyvät, kuvalliset ohjeet. :slight_smile:

Tässä meidän jätti siroliuska-aralia:)äiti otti pistokkaan ku oli tippunu lattialle:Dtoivottavasti saa lisättyä.Eppukin pääsi hyvin kuvaansydän

Kaivoin puutarhasakset varastosta ja pätkäisin aralian. Miltei metri kaljua ja paksua runkoa, latvassa pieni
tukko lehtiää. Kokeilen juurruttaa tuota latvaa, jos ei onnistu niin sitten ei.

Mulla juurtui paremmin kun laitoin muovipussin päälle. Otan lisää pistokkaita jos joku haluaa.

Muutin tuon otsakkeen laajemmaksi, mahtuu siroliuska-aralian lisäksi keskustelemaan muistakin liuska-aralioista :slight_smile:

Juurrutin latvan siroliuska-araliasta joskus pari kesää sitten. Juurtui ihan hyvin.
Sen lehdettömän alaosan ruukkuineen lykkäsin parvekkeelle, ihan siltä varalta että jos vielä versois. Taisin laittaa oksastusvahaakin ettei tynkä kuivuisi.  Oli kaiteen varjossa, ettei aurinko kuivattanut. Ja sadettakin taisi saada.
Pari kuukautta meni kunnes muistin tarkastaa tilanteen. Oletin että siihen tulisi yksi oksa, mutta se olikin puhkaissut siitä rungosta parikymmentä silmua! 
Kun sitten piti valita kumman pitäisin, latvan vai sen alaosan josta oli tullut vihdoin monihaarainen, niin latva lensikin roskiin.
-Nyt tulikin mieleen että pitäisi katsoa kaipaisko se isompaa ruukkua.

Kiitos vihjeestä Pottuvarvas, laitan sille hupun päähän. En vielä hävitä tuota juuritynkää, josko
innostuisi siitä vielä kasvamaan.

Aralia on sitkeä kasvi. Miehelläni oli (ennen kuin tavattiin) vuosia liuska-aralia pienessä ruukussa, pimeässä nurkassa ja vailla kastelua eikä saanut sitä nujerrettua. Nyt se on kolminkertaistanut kokonsa kun aloitin sille kastelut + lannoituksen säännöllisesti. Siirsin vielä pois vetoisasta ovenpielestä.

Minä luulen että tuohon kaljuuteen on syynä  että saa vetoa talvella kun on samassa huoneessa
josta ravataan ulos ja sisään jatkuvalla syötöllä. Läiske vaan kuului kun isot lehdet läsähti lattiaan. Eikä
valoakaan ole ollut liiemmälti tarjolla. Pitänee sijoittaa ensi talveksi lämpimämpään paikkaa, nyt se on
helpompaa kun ei ole enää niin jättimäisen kokoinen.

Veto on varmaan suurin syy lehdettömyyteen. Älä laita kuitenkaan suoraan auringon paisteeseen ja kesällä kuluttaa enemmän vettä kuin talvella. Itse lannoitin huonekasveille tarkoitetulla lannoitteella ja nyt laitoin kanankakkarakeita mullan alle.

Tänään lähti mukaan muunmuassa tällainen Siroliuska-aralia. Minulla on joku kirjava kausi menossa, kun näyttää kaikki viimeaikaiset ostokset olevan kirjavaa sorttia

Kylläpä on tuo helmikuussa ostamani tapaus kasvattanut juuret vauhdilla.
Tarkoituksella istutin ostoruukkua selvästi suurempaan ja syvempään ruukkuun, että pärjäisi ensi vuoden kevääseen, mutta nyt aloin kummastelemaan, että miten se imee mullan parissa päivässä rutikuivaksi ja kurkkasin pohjareikiä ja isot juuret puskee sieltä iloisesti läpi
En kyllä ala syvempään vielä istuttamaan, kun toistaiseksi on oikein reippaan näköinen.

Ylenpänä oleva hoidokkini otti tänä talvena nokkiinsa kuivasta huone-ilmasta ja pudotteli kamalasti lehtiä. Vietti talven sitten meidän viileässä makkarissa eikä kasvanut piirun vertaakaan, mutta lopetti kuitenkin kaljuuntumis yrityksensä. Nyt pääsi olkkariin hajavaloon, aloitin lannoituksen ja hitusen anteliaamman kastelun ja tänään bongasin latvasta peräti 12 uutta lehteä, jokainen hieman eri vaiheessa. Vautsi vau :slight_smile:

vihdoinkin löysin nimen kasvilleni ja hoito-ohjeita myös. positiivista tässä on se että kasvi on kasvanut vuodessa yli metrin. ennen sitä se juurotti monta vuotta kasvaen vain pari senttiä per vuosi. pitääpä vaihtaa kasvi isompaan ruukkuun. kun viime keväänä vaihdoin mullat niin juuret oli pienet ja onnettomat, niin jätin sen tähän astiaan, en olettanut että se kasvais näin paljon. varmaankin on kuivuus vaivannut kun lehdet on alaspäin, mahtaakohan ne kääntyä enää ylös millään. kasvi on hieman varjosessa paikassa tällä hetkellä, mutta etelästä paistaa isoista ikkunoista aurinko huoneeseen. pitäskö tätä jotenkin pätkästä jostain kohtaa vai saako se kasvaa vielä. jos sen pätkäsee niin tuleeko siitä minkä näköinen sitten.

Kyllähän se saa kasvaa jos vain on tilaa antaa kasvaa :slight_smile:

Jos pätkäiset latvasta, niin tekee uusia haaroja, tai ainakin minulla on edelliset tehneet.

En usko että lehdet ihan ylös päin kääntyvät ja ihan hyvältä tuo minusta näyttää, luulen itse, että lehdet ovat vain kääntyneet valoa kohden, joten ehkä jos kasvi olisi lattialla? niin kääntyisivät taas valoa kohden, iso ehkä :smiley:

Kuivasta kärsivä lerputtaa lehtiä ja tiputteleekin niitä, omani ainakin tykkää suihkuttelusta.

Mites ton pistokkaan leikkaus, pitääkö olla puutunut, vai tuosta vihreestä osuudesta ? Mun liuska- aralia on ollu ikkunan ( etelän puoleinen ) edessä, alkaa oleen siihen liian iso, miten käy jos siirrän laakista varjosampaan paikkaan ? Pitäiskö siirron yhteydessä antaa saksia reilusti ja onko järkevämpää operoida myöhemin, esim lopputalvesta ?

Minä suosittelisin leikkuuta vasta keväälle ja jos rehu ei yksinkertaisesti enään ikkunan luokse mahdu, niin jos siirrät varjoon, niin suosittelisin talven ajaksi lisävaloa, vaikkapa spottivalo tai jokin, sillä valoa on muutenkin yhä vähemmän tarjolla.

Tuosta en sitten osaakkaan sanoa pitääkö olla puutunut kohta vai ei. :slight_smile: