Kasvaa varmasti seuraavina vuosina korkeammaksi. Niin ainakin mulla.
Tässä mun monivuotinen salkoruusu. Kasvaa puskaana, ei korkeana salkona.
tämä lienee rohtosalkoruusu
Lehdet on pehmeät ja nukan peittämät.
Viherpeukalon salkoruusu taitaa olla tarhasalkoruusu. Ainakaan lehdet eivät ole yhtään liuskottuneet. Siis ylemmässä kuvassa oleva.
Edes yks valkoinen, PLEASE!! Tässä taas kukkijoita…‘’
Tiiaaaa!! Anybody!
Viime vuonna mulla kukki yksi valkoinen liuskasalkkari, mutta se ei näytä olevan hengissä enää. Uusista siementaimista ei koskaan tiedä, minkä värisiä sieltä tulee, joskus aina tupsahtaa valkoinenkin. Hirveän montaa vuotta ei sama kasvi välttämättä elä.
Nii, naapurin puolella huitelee taivaissa kaiken maailman väreissä ikivanha kasvusto, myös valkoisia siinä…
Voiko olla mahdollista, että nämä olisivat liuskasalkoruusun taimia? Sen nimisiä siemeniä nimittäin kylvin viisi kappaletta. Mutta eihän nämä ole yhtään liuskalehtisiä?
Saattaapi olla. Liuskalehtisalkoruusun alalehdet eivät ole liuskaisia ja ylemmissäkin liuskoja ei ole kaikissa lehdissä.
Niinpä vain liuskasalkoruusuni kukkivat männä kesänä, tässä kuvassa yksi niistä, punasävyisiä ovat muutkin.
Nyt sitten tämä aloitteleva siemenfriikki mietti, milloinka ne siemenet olisivat valmiita. Ihan vihreinä ovat vielä ne möllykät, joiden sisällä pitäisi varmaan siemenien olla.
Ja mitenkä se talvehtiminen nyt parhaiten siis onnistuu? Katkotaan varret? Ei katkota? En haluaisi katkoa ennen kuin saan kunnon siemensadon!
Ompa kaunis =)
Oi mikä kaunotar mistä olet hankkinut siemenet? Tuollainen mun täytyy saada ensi kesäksi.
Iltatähti, liuskasalkkarit talvehtivat melko hyvin, paras täällä on kohopenkissä vissiin neljättä vuotta menossa oleva vaaleankeltainen joka teki tänäkin vuonna 3 kukkavartta. Mut kyllä vaaleanpunaisetkin on saattaneet kolme kesää mennä.
Siemenet on kypsät kun ne irtoavat toisistaan helposti, silloin itse aina jemmailen niitä emokasvin juurelle sekä pariin uuteenkin paikkaan siltä varalta jos emokasvi ei kukinnan jälkeen enää jaksakaan talvehtia. Ja tietysti otan sisälle talteen varuilta kanssa. Siementuotanto on tänä vuonna myöhässä näilläkin.
Luulen että emokasvin siemenistä ei välttämättä tule aina samanvärisiä kuin emo…
Toivottavasti ehtivät siemenet vielä kypsyä. Mulla kun oli vain viisi siementä, jotka uskalsin ottaa pari vuotta sitten siemenkirjeestä. Kolme niistä iti, pitäisi nyt varmistaa etteivät kokonaan katoa.
Minen kyllä ole rumaa salkoruusua nähnytkään. Eli olisi vain kiva, jos uusiakin sävyjä ilmaantuisi. Vaikkapa niitä mummosukkahousun värisiä…
Iltatähti, kirjoittelepa tänne vaikka keväällä jollei siemeniä tule eikä nuo talvehdi. Eiköhän noita siemeniä tai taimia jollakin (ainakin itsellä) ole niin laitetaan tulemaan:-)
Kiitos! Kyllä helepotti!
Pitääkö paikkaansa, että jos liuskasalkoruusun esikasvattaa sisällä, niin se kulkisi jo ensimmäisenä kesänä? Tämmöistä tietoa löysin netin uumenista, mutta onko pelkkää legendaa…
Nyt nappasin siemeniä siemenkirjeestä. Yhden ainoaa salkoruusua en oo saanut talvehtimaan, joten kukkiakaan en ole nähnyt. Näillä sisseillä luulis onnistuvan. Mutta jos ei kukkia tarvi tälle kesää odotella, niin sitten esikasvatan vasta kesällä.
Ei mulla oo raya ees ne mustat talvehtineet. Komiasti kasvavat kyllä, mutta seuraavana keväänä tyhjä kolo penkissä. Toki niinä vuosina kun oon koittanut taistella, niin talvet on olleet ihan syvältä. Pelkkää jäätä joka paikassa. Pitäneekö se luovuttaa nuitten kanssa, kun ei niin ei. (Zebrina muuten talvehti edellistalven, kun maurinmalvasta oli puhe. Kummallista.) Toisaalta siemeniä nyt ois. Jos ne hautais tuonne johonkin penkkiin, ja nousee jos nousee. En tiiä muista, mutta minusta on äärimmäisen turhauttavaa, jos hyysää ensin koko talven jotain kasvia, odottaa mahtavaa siemenkauppakatalogien kuvien veroista kukintaa, ja sitten onkin joku säälittävä riuku heilumassa tuulessa.
Nää on kyllä niin yksiä mun lemppareista
Liuskasalkoruusut kylvetty! Tuhannet kiitokset Nuulle siemenistä. Siemenet ovat jo 4 vuotta vanhoja, joten katsotaan, jaksavatko itää. Toivottavasti!