Lobelian kylvöt on nyt ajankohtaisia ,olen jo tehnyt ne ja alkavat itää, idätättekö toiset valossa vai pimeässä.?
En ole koskaan idättänyt, joten ohjeita kaipaan. Siemenpussi on hankittuna sentään jo
Liisukka kirjoitin tuonne vanhalle puolen niten kylvän lobeliaa, oletko lukenut sieltä? rupesin nyt kokeilee tätä uutta puolta osaanko ollenkaa laittaa tänne viestejä.
Ok, koitan linkittää sen kohdan tähän:
Siis peiitämättä ilmeisesti. Kauanko suunnilleen kestää kylvöstä kukintaan?
Kiva.linkitäppä entinen, kun sinä osaat, kyllä siinä 3 kk likelle menee ennenkuin kunnolla ovat kukassa, voi yksittäisiä kukkia olla jo ennemmin. Kuvaa en saa lisättyä tohon profiiliin, nimeni sain lopultakin pois, se jostakin tuli vanhasta tiedosta siihen. Voi tätä opettelua tää koneen kanssa, tää nyt on väärällä palstalla kylläkin, sori näin eka kerralla.
Minulla on ollut ihan olohuoneesa valoisalla pöydällä itämässä. Ja kun ilmat sallivat, siirrän lasitetulle terassille. Mutta nyt on mokoma tullut jotain hometta mullan pintaan ja taimipoltekkin on vienyt osan. Taidanpa tehdä uusinta kylvön, jos nyt sitten löydän siemeniä jostain.
Kyllä kannattaa pistää uusintakylös parempaan kylvömultaan, jos tuo multa jota veronica olet käyttänyt ei ole ollut hyvälaatuista. Minä aina kesäisin keräilen noittenkin siemeniä jemmaan liian runsaasti jotta tahtoo olla ylitarjontaa kylvötarpeista.
Olen lukenut kahden laisia ohjeita, toisessa kehoitetaan idättämään pimeässä ja toisessa valoisassa. Ei näytä kovin ranttu olevan kun itää molemmilla tavoilla. Mitäs toiset harrastajat ovat mieltä?
Kolmas kokeilu toistaiseksi paras, peittämättä, valossa n. + 12 asteessa. Itivät runsaasti noin viikossa. Tälläinen ohje oli Hyötykasviyhdistykseltä tilaamissani lobeliansiemenpussukoissa. Näytti ohje toimivan.
Minulla itivät ihan valoisassa eikä itämiseen mennyt kuin vajaa viikko. Minä vain tein sen typeryyden, että kylvin lobelian siemenet isompaan astiaan, ajatuksena, että koulin ne sitten omiin purkkeihinsa. Hyvä idea muuten, mutta ei paljon naurattanut siinä vaiheessa kun koulin niitä mikroskooppisen pieniä taimenalkuja. Vieläkään ei ole varmaa, tuleeko meille tänä vuonna lobelioita ollenkaan :(
Saman moka tein eka kerralla. Nyt kylvän suoraan ruukuihin, joista sitten istutan paikalleen. Liian työläitä koulittaviksi ja kasvavat muutenkin.
..voi,voi kun oppis vielä kirjoittamaankin, kylvämisen lisäksi..
Apua, minä tein juuri noin, voi typerystä meneeköhän kaikki mönkään..ne siementkin olivat kuin pölyä vain...
Ei minusta tule koskaan puutarhuria
Äh, eikä mitä, Sinitalvikki. Koulit ne sillai pieninä tuppoina isompiin astioihin. Ei lobelian taimia pysty mitenkään yksitellen käsittelemäänkään. Älä lannistu, vaikka se kouliminen ja uudelleenistuttaminen tuntuukin työläältä puuhalta ja taimia siinä väkisinkin tärvääntyy - yksittäisiä. Kyllä ne on aika sitkeitä ja lähtevät uudestaan kasvuun, usko pois!
Kiitos lohdutuksesta Päivänhattu en vielä sitten ihan ajaudu epätoivoon...jospa saisin ne kasvamaan. Ovat niin ihania ja kauniita, kerjäsin siemeniä täältä nöyränä ja en halua missään tapauksessa epäonnistua..odotellaan rauhassa siis...
Tänään on sitten laitettu uusi kylvö, entiset meni mönkään. Vielä jäi yksi pussi varalle.
Lidlin lobelian siemenet on pilleröity! Siis voitteko uskoa!
Nyt sen kun vaan yksi tai kaksi mollukkaa ruukkuunsa...
OHO! Onkos se jokin uusi täsmä-villitys...no, helppoa varmaankin.. (itseä ärsyttää tuo täsmä-sana, sitä viljellään joka paikassa ja ihan liikaa)..Tosiaan lobelian siemenet on niin pikkuruisia, että hyvä keksintö
Peitänkö sarviorvokin siemenet? Missä lämpötilassa itäisi parhaite?
Orvokin siemeniä ei peitetä. Ihan huoneenlämmössä(meillä noin 22-24) on itäneet. Tietty muovi ollut kosteutta pitämässä päällä aluksi.
Just kylvin koreanorvokkia ja pussissa sanottiin, että peitetään ohuelti ja viedään viileään (3-4 asteeseen) 2-4 viikoksi, jonka jälkeen siirretään huoneenlämpöön. Itämisen pitäis tapahtua 21 -40 vrk:ssa.
Sarviorvokit minäkin kylvin peittämättä, mutta vein ne kyllä ulos.