Lobelia, Lobelia

Ehdin peittää sarviorvokin siemenet. Toivottavasti kuitenkin itävät, kun ovat harvinaisia siemeniä - mustakukkaisia. Jätänkö huoneen lämpöön?

Mullakin on mustakukkaista orvokkia itämässä! Ulos ne vein, mutta tilanpuutteen vuoksi. Kaipa ne sisälläkin itää.

Täällä neuvottiin, että lobelian siemenet saa hyvin multaan kostutetun lyijykynän avulla. Kumpaa päätä käytetään, sitä terävää vai tasaista?

Anita, tasaista, jos siinä on kumi, siemenet tarttuvat paremmin. On hyvä konsti.

Lobeliaa ei tarvitse koulia. Sehän on yksittäin ihan olematon, joten tuppo niitä saa ollakin paikassaan. Kylvän ne potteihin, jotka suoraan istutan sitten ruukkuihin tai hajakylvönä, josta sitten irrotan palasia repimällä istutusvaiheessa. Hennot juuret jonkin verran katkeilevat, mutta se ei näytä kukintaa haittaavan.

Huhhuh, oikein päin sitten meni. Tänään katsoin, että oli lobeliapurkkien pinnalla tasaista vihreää "sammalta". Kyllä on pieniä ne alut...kieli ulkoa

Minulla myös " lobeliasammalta " näköpiirissä, on se kuin seittiä mutta vihreää.
Uskomatonta, jos niistä kukkasia tuleeno-jaa

Aika jännä juttu. Luin justiinsa jostain, että lobeliat pitäisi idättää valossa. Minulla oli unohtunut kylppärin lattialle kaksi pikkupurkkia ja tänä aamuna niiden "taimet" näytti jo selviltä höytyviltä, kun taas valossa ikkunalla pienoiskasvihuoneessa idätetyt purkit näyttää sisältävän vasta sitä "sammalta". oho

''valossa'' ei välttämättä tarkoita polttavassa paahteessa, kai kylppärissäkin vähän valoa on?

Pimeässä nurkassa valot kiinni. Ai niin, onhan siellä pieni ikkuna, mutta siinä on verhot edessä. Mutta samapa kai tuo, tärkeintä, että iti ja hyvin.

Tässäpä niitä pillerisiemenistä itäneitä lobelioita sitten on.
Itämiseen lisävalon alla kului 8 päivää, jos nyt oikein laskin.

Tässä leukoijalapsia 4 päivää kylvämisestä:

Ja tässä maurinmalvaa 3 päivää kylvöstä:

Voi hitsi, hokasin vasta nyt, että pitikös tässä ketjussa keskustella vain lobeliasta?
Kun innostuin laittamaan noita muitakin taimettuneiden kuvia. Ottakoon ne ylläpito pois, jos ovat haitaksi.

Liisukalla hyvä tuuri, siemestä kasvuun -palstaan osuivat oikealle kirjainvälille kaikki laittamasi kuvat L-0, leukoija, lobelia ja maurinmalva silmän isku

Voisiko joku kertoa  , paljonko siemenia pitää laittaa ampeliruukuihin(19cm ja 23cm) ?Pusissa lukee 25kasvia. Tuleko toi tuhea kasvi yhestä siemenistä oho? Ja kestäkö se melkein eteläparvekella? Laitan seinälle jolle aurinko ei paista suoran.

Kerro nyt mitä siemeniä olet laittamassa:)

Kurpitsa, siis se oli lobelia naurua .

Entä miten tuheaksi voin laittaa samettikukka? laskin 8kpl mahtu parvikelaatikon, aika vähän, tuleko ruma siitä niin? 30cm pitkiä, kestävätkö ne tuulta parvikellä niin ?

tälläiset yritän kasvattaa parvekellä , onko muuten täällä jossain parvekkeistä keskustelu? En löydänyt valvova silmä.

pihasuunnittelu-parvekepuutarha löytyy jotain....

Sasha, minkä kokoinen parvekelaatikko sulla on?

Mulla oli lobelia viime kesänä eteläseinällä parvekeruukussa ja hyvin se viihtyi, vaikka joutuikin kastelemaan paljon. Yhdestä lobelian siemenestä ei vielä tule mitään. Tämän saman ketjun alussa on ihan hyvät kylvöohjeet, niillä minä kylvin. Ja hyvin on itänyt. Tai jos laitat suoraan amppeliin, luulen, että kannattaa laittaa koko pussillinen, mutta myöskin lyijykynän avulla, koska siemenet on niin pieniä.