Parvekejuttua on otsikossa : Tarjulin parveke..
anita, parvikelaatikko on 14cm x 96cm
(jatkan keskustelun "tarjulin parvikke" )
lobeliat ovat kasvaneet koulinta vaiheeseen noissa kinder- suklaamunakennostoissa, nyt vain sopivina tuppaina isompaan astiaan, tilanpuutteen vuoksi laitan jugurttipurkkeihin.
pelakuu, paljonko on siemenia tuossa yhdessä purkissa?
Mulla , tuppaa tulla kylvettyä noita siemeniä liian runsaasti, otan omista aina talteen seuraavaan keväänkylvöön. Rirsuttelen tohon kennon keskelle niitä sormien välistä, tuppaa tulemaan liikaa taimia yhteen kennoon. Jaan sen paakun useampaan osaa koulintavaiheessa.
Joskus kokeilin sitä lyijykynänpää kylvöä, on tullut vain noin tehtyä, kukkivia kasveja onneksi saanut noinkin.
Ihan ekat rhodoviljelmät
lupiini
Irlanninkello(t) eivät ole lähteneet kasvuun kovinkaan menestyksekkäästi
Siis mitä? Koulitaanko lobeliat vielä, vaikka ne on kylvetty kynänpäätekniikalla pikkuruukkuihin?
Kysyisin tähän väliin kasvilampun käytöstä taimikasvatuksessa:
Ajattelin siirtää taimet kasvamaan viileälle kuistille, mutta siellä on niin pimeää, että ajattelin laittaa myös kirkasvalolamppuni sinne niiden iloksi. Nyt siis pohdin, että onko valorytmillä väliä, vai saako lamppu olla päällä vaikka koko ajan?
Minulla on taimet kasvarissa päivänvalossa ja yöllä siellä palaa työmaavalo, joten en ole huomannut mitään estettä jatkuvasta valosta. Kokeilemalla sen sitten huomaa.
ja anita, jos lobeliat on jo pikkuruukuissa niin ei tarvitse koulia. Tietysti tupsun voi siirtää hieman isompaan astiaan jos haluaa. Tupsun voi sitten istutusvaiheessa jakaa usempaan osaa.
Kiitos vastauksesta tötterö!
Minähän rupesin heti ahnehtimaan lisää lobelioita. Jos ne nyt kuitenkin jaan tupsuina muutamaan purkkiin, niin tuuheutuko ne taas samanlaisiksi kuin nyt? Lobeliat kun on ihania parvekeruukuissa ja haluaisin niitä paljon. Saahan niitä tietysti puutarhoiltakin, mutta kun olisi niin kiva, kun kaikki olisi itse kasvatettuja. Eikä pääse kukaan vertailemaan, kuinka puutarhalla kasvatetut on isompia ja tuuheampia.
anita, ovatko lobeliasi minkä kokoisia? Ja oletko katsonut onko purkki(?) täynnä juuria? Jos paakun jakaa vaikka kahteen osaan ja istuttaa kummatkin omaan purkkiin niin kyllä pitäisi tuuhettua. Varmista kuitenkin ensin että juuristo on kunnossa, kovin heiveröistä paakkua saattaa olla vaikea ehjänä jakaa. Mutta tosiaan sen jakamisen voi ihan yhtä hyvin siis tehdä kun istuttaa lopulliseen astiaan. Ja ainakin silloin tuuhettuvat nopeasti.
Tämän kokoisia ovat nämä lobeliat. Ja näyttihän siellä ruukussa olevan niitä juuria ihan kiitettävästi. En ollutkaan kurkannut aiemmin.
minulla lobelia ei nouse . Olinko pistännyt liian syvälle niitä (0,5cm) ?
Lobelian siemeniä ei peitetä.
Sasha lobeliat laitoin itte mullan pintaan ja kevyesti tiivistin....
tuplalaukaus äkkäsin vasta nyt