Niistä Pioniunikon siemenistä tiedustelisin sen verran, että milloin olisi paras aika kylvää niitä? Nyt keväällä vai syksyllä ja millainen paikka olisi ihanteellisin? Leviävätkö itsekseen? Ovat niin kauniita, etten haluaisi kylvösten epäonnistuvan! Vaativatko esikasvatusta?
Tuolla Pioniunikko -palstalla ovat kokeneet kertoneet, että kylvävät suoraan ulos porrastamalla, eli useampia kylvöjä, että kukkisivat pidempään. Itse kylvin pari viikkoa sitten ulos.
Puutarha - Kesäkukat - Asiaa lajeittain - lajeittain P-Ö - Pioniunikko
löytyisikö jotakuta ystävällistä joka on kasvatellut tänä keväänä riippuvaa pelargonia ja kertoisi/näyttäisi miltä sen pitäisi näyttää tässä vaiheessa kun on kylvetty tammikuulla? esimmäistä kertaa kasvattelen.riittääkö 1 latvomiskerta?
Tämmöinen linkki: http://www.isoaidinkasvit.fi/kasvit/11/1116vmalva.htm
En löydä keskustelua, enkä itseäni, tiedotan siis tänne...
Hätähousun kylvöaikataulusta oli kyse ja kerroin kylväneeni hunajakukan siemenet avomaalle joskus huhtikuun puolessa välissä. Tulos: ovat itäneet! Pienet sirkkalehdet ovat nousseet mullan pinnalle. Kesämalvikkia laitoin samassa rytäkässä, se vielä odotuttaa itseään.
Tötterö,
minä olen kanssa eka kertaa kasvattamassa riippuva pelargoniaa. Kylvin ne huhtikuun alkupuolella (kolme kpl), pisin niistä alkaa olla lähemmäs puolimetrinen. Jos vielä haluat kuvia nähdä, voin toki yrittää laittaa... Jos sulla on hyviä hoito-ohjeita, niin mielellään otan vastaan. Itse kasvatan siemenestä kesäkukkia vasta toista kertaa. Onko sua vaivannut pikkukärpäset? Minulla niistä on ollut hiukan riesaa, ja nimenomaan noissa pelgaronioissa.
Moppi!! Voih kun en tuota viestiäsi ole aiemmin huomannut. Mutta mielelläni näkisin kuvia niistä pelargoneistasi jos vielä voit niitä laittaa! Ei ole ollut pikkukärpäsistä ongelmaa kun kukkaset on kasvarissa ja ulkona niin siellä noita kärpäsiäkin syöviä hyönteisiä riittää. Ihmeemmin tuskin enää kasvatusvinkkejä tarvitset, mutta paljon ravinteita ja vettäkin menee. Märkyys on pahasta mutta kuivuutta hetkellisesti kestää. Oletko latvonut?
Sain keväällä pelakuulta punaisia ja keltaisia lupiinien siemeniä, nyt ovat noin 10 senntiä korkeita. En ole istuttanut niitä vielä penkkiin. Kukkivatkos tänä kesänä vielä?
Olisin katsonut vanhalta puolelta kuvia noista lupiineista. Kauniita olivat, kumpikin väri. En löytänyt, missähän ovat?
Tähän väliin muistuttaisin että tämä ketju koskee LOBELIAN kasvattamista siemenistä. Vähän oli päässyt rönsyilemään
Pikkulikka, saattaa olla, että parvekkeella on lobelioille yksinkertaisesti liian kuuma. Varsinkin, jos lasit ovat kiinni ja ilma ei yhtään kierrä.
Minulla on etelänpuoleinen, lasittamaton parveke. Sillä kokeilemistani lobelioista menestyy vain Chrystal Palace -niminen lajike. Se on jotenkin "rotevammanoloinen" kuin useimmat puutarhamyymälöissä myytävät lobeliat. Väri tälläkin upean sininen. Itse niitä aina siemenestä kasvattelen.
Puutarhamyymälän lobelioiden kanssa minulla ei ole ollut onnea. Eivät jaksa etelänpuoleisen parvekkeeni porotuksessa, vaan lakastuvat muutamassa viikossa. Kastelusta huolimatta.
Lobeliat on ihan uskomattomia. Kylvin pussillisen sinisiä lobelioita. Nyt niissä on sinisiä, punaisia ja keltaisia nuppuja!
Minulla alkavat kukkia parvekelaatikoissa itsekasvatetut siniset lobeliat - ne aina yhtä ihanat chrystal palacet. Eka nuppu oli auennut kukaksi asti tänä aamuna.
Joka kevät kylvän lopbeliaa omat kylvämäni ei tosin vielä kuki. Tämä amppeli oli mielestäni niin viehättävä että ostin sen valmiina. huovinkukkaa ja lobeliaa
Tämä lobelia aloittelee kukintaa aika laiskasti, mutta on minusta aika pirteän näköinen:
Hei vaan. Haluan ylpeänä kertoa omasta lobelian kasvatuksestani. Kylvin maaliskuun lopulla ensi kerran lobeliansiemeniä. Luulin, ettei niistä taimista tänä kesänä ehdi mitään tulemaan, kun olivat alkuun niin mitättömiä. Heinäkuun alussa kun ne rupesivat kukkimaan, niin nyt ne ovat aivan täynnä sinisiä kukkia, lehtiä ei näy juuri lainkaan.
Taimina ostetut lobeliat eivät ole koskaan minulla kukkineet näin komeasti. Paikkakin on vaihtunut. Nyt minun kukat ovat aurinkoisessa paikassa, muina kesinä puolivarjossa, joten voin sanoa, että lobelia sietää hyvin aurinkoa.
Voin puolestani nolona kertoa, että en saanut säilymään hengissä lupaavilta vaikuttavia lobelia-kylvöksiäni. Tapoin heidät kaikki liialla kosteudella taikka kuivuudella tai molemmilla , enkä lie osannut koulikaan oikein...
voi rähmä...
Minun ensimmäinen lobeliakasvatukseni on onnistunut ihan niin kuin pitikin. Tässä kelloköynnöksen juurella.
Lähikuvaa, märkää on.