Minunkin lobeliani onnistuivat ihan täysin yli odotusten. Kurjasta koulinnasta ja esikasvatuksesta huolimatta kymmenkunta lobeliaa onnistuin kasvattamaan ihan kivannäköisiksi. Näitä kasvatellen ensi vuonnakin, mutta nyt vuotta viisaampana ![]()

Minunkin lobeliani onnistuivat ihan täysin yli odotusten. Kurjasta koulinnasta ja esikasvatuksesta huolimatta kymmenkunta lobeliaa onnistuin kasvattamaan ihan kivannäköisiksi. Näitä kasvatellen ensi vuonnakin, mutta nyt vuotta viisaampana ![]()

Tämän sortin lobeliasta tykkään! Kun vaan saisi jollakin konstilla vietyä talven yli...
Toi paulastiinan lobelia ON tosi makee! Otapa siemenet talteen!
Jossakin kimpassa jo talvella tilasinkin siemeniä, mutta kylvämättä ne jäivät. Sen takia piti ostaa tuo valmis, ja sekin Latviasta asti.
Onko lobelia miten hidas itämään?Olen laittanut 15 pieneen purkkiin riippu ja tavallista lobeliaa ja vain yhdessä purkissa on alkuja.Voiko olla että olen tappanut loput.Kuivumaan on kyllä päässyt kerran kokomaan.Onko toivoa.Laitan kohta pilleröityjä lobelian siemeniä kasvamaan.Laitetaanko nekin vaan mullan pinnalle?
Pilleröidyistä en tiedä mitään, mutta lobelia itää 4-6 päivässä. Ja ikävä kyllä kuivuminen on paras keino tappaa koko yritys, jos ovat hiukankaan jo idulla!
Ekaa kertaa kasvatan lobeliaa siemenistä. Iti hyvin, mutta pian pitäisi valita jatkokasvatuspaikka. Melkein kaikki taimet on mulla kuukahtanut 20-22 asteessa kuistilla, kun taas n 15 asteessa kellarissa on kaikki säilynyt hengissä, siellä vain on hyvin ahdasta. Kestäisiköhän lobelia tuota lämpimämpää paikkaa?
Mulla ei ainakaan ole muuta paikkaa, kuin eteläikkuna, patterin päällä olohuoneessa. Siinä kasvatan kaikki. Valoa on mitä ikkunoista tulee, mutta ilmeisesti on ollut riittävää.
Eka kertaa kasvattelen minäkin lobeliaa. Kastelu ongelmallista. Annan pohjan kautta vettä, mutta usein päällismulta jää kuivaksi, ja koska ei pysty kannulla kaatamaan, kun kasvusto kaatuu, olen joutunut ottamaan pikkulusikan avuksi. Sillä tirauttelen pieniä määriä vettä jokaiselle tupsukalle erikseen, eivät kuukahda kumoon. Pitää vaan olla aika viitseliäs… (Otan vastaan neuvoja, jos jollain parempia konsteja). Mulla ovat ihan kukkalampun alla kasvaneet koko ajan. Aika hyvältä näyttää toistaiseksi.
Minä laitoin elämäni ekat itse kylvetyt lobeliat tänään purkkeihin… laitoin sekä riippaversiota että tavallista. Tuli 28 turveruukkuun, että kylläpä niitä riittää jos hyvin menee! Erityisellä mielenkiinolla ja innolla odottelen mitä purkeista kasvaa!
Jee! Eilen huomasin lobelioiden itäneen!
Minulla on kans jo kovasti alut kasvaneet vaikka alussa näytti ettei tule mitään.
Tässä nämä pikkuiset ![]()
Yhdistin tänne asiaankuuluvaan paikkaan sekä täällä keväästä 2007 alkaen (3 sivua) käydyn, sekä siemenissä kevät-kesä 2007 aikana (7 sivua) käydyn keskustelun. Jatkossa lajikeskustelua käydään vain yhdessä paikassa (matka siemenestä kasvattamisen ja varsinaisen kasvin kasvattamisen välillä on pieni).
Järjestys on tässä tapauksessa niin, että ketjun alussa on siemenistä käyty keskustelu (2007) ja sen perään siirsin varsinaisen pääketjun viestit, jotka siis ajoittuvat keväästä 2007 tähän päivään saakka. Siirretyt viestit tunnistaa punaisesta "siirretty" tekstistä, ja niihin muuttuu päiväykseksi siirtopäivämäärän päiväys. Siirretyt viestit ovat ajantasalla, viimeisimmät aivan näiltä päiviltä, joten keskustelua voi jatkaa suoraan.
Lobeliankasvattajat, koulitaanko Perhoslobeliakin tuppaina niinkuin riippa- ja tavallinen lobeliakin? Täällä ekaa kerta kokeilussa.
Siis pitääkö ne lobeliat siis kumminkin koulia? Tuppaina? Mulla on nuo hurjat pehkot turveruukuissa, enkä meinannut koulia. Onnistuuko ne ilman?
Eihän niitä sitten tarvitse enää koulia, jos jo kasvatat ne tuppaina. Istuttaessa ne voi jakaa vielä puoliksi, jos tahtoo, mutta jos ne on turveruukussa, ei taida onnistua. Eikä se ole ollenkaan välttämätöntä, ellei ne tuppaat sitten ole jotain hervottoman isoja.
Katsoin sun kuvaasi. Kyllä sulla tulee noista vielä isot, tuuheat ja kauniit kukat.

Ehtiikö nämä vielä kukkimaan ennen syksyä? Kuinkahan aikaisin nämä olisi pitänyt laittaa kasvamaan. Kovin ovat surkeita ja epäilyttää koko kasvatus..![]()
Kyllä nuo vielä kukkii. Miten ihmeessä olet saanut ne koulittua noin yksittäin. Minulla aina kasvoivat ryppäissä. Ja ulkona sitten vasta muuttuivat kunnollisiksi pensaiksi, kun pääsivät hyvään kasvusyvyyteen ja saivat viileää ja sitten päivällä aurinkoa.
No vaikeaa se olikin, aputyökaluna pieni leivoshaarukka… osan nypin pois, mutta oli kyllä epätoivoinen urakka… Lisäksi multa ei ollut tasajakoista hienoa kukkamultaa, vaan puutarhan mustaa multaa… Joten arvata saattaa mikä oli homman nimi, kun taimet oli niin kiinni toisissaan.Vieläkin on joku kasa koulimatta.