Lobelia, Lobelia

Lobelioita ei tarvi yksitellen koulia vaan tuppoina. Yleensä kylvetään valmiiksi muutamankymmenen siemenen rykelmiksi. Eikö ole kiva kun sanotaan se vasta koulimisen jälkeen:D

Heh, tuon kun olisi itsekin tiennyt, niin olisin varmaan noin tehnyt. Meillä kävi kyllä sitten niin että kasvihuoneeseen siirron jälkeen siellä kävi ‘joku’ vähän niittämässä, miltei kaikki lobelian taimet oli katkaistu. Onneksi joitain jäi vielä ja sitten kylvettiin varmuudeksi vielä toinen satsi… (Se ‘joku’ jäi loukkuun seuraavana yönä, mutta sitten seuraavana oli toinen ‘joku’ käynyt siirtelemässä kylvetyt maapähkinät kasaan pois kylvöpurkeista…)

No, voihan… Ansulla on joku salaperäinen apu-puutarhuri… :frowning:

Minä en ole enää koulinut ollenkaan ja kasvavat mielestäni jopa paremmin kuin ennen pahoinpitelyni(koulimiseni oli sitä luokkaa) jälkeen.

Tosin nyt kun istutin petunian kanssa amppeleihin, niin laitoin aika syvälle ja niitä taimipaakkuja vähän levittelin. Siitä näkyivät tykkäävän, koska lähtivät selvään kasvuun.

Onhan ne haasteellisia kasvatettavia jossain määrin ja ainoa syy miksi itse kasvatan on se, että anoppi on sitä mieltä ettei niitä voi itse kasvattaa :wink:

Ja tänä vuonna saa anoppi äitienpäivän kunniaksi itse kasvatettuja lobelioita !!!

Hyvä asenne alisha! :smiley:

Kivan kokoisia ja näköisia lobelian taimia kaikilla :slight_smile:

Minun lobeliakokeiluni meni sitten taas vaihteeksi mönkään :frowning:

Ilmeisesti taimipolte teki tuhonsa:(

Noh enää ei kai uusia ehdi joten kukkakaupan antimiin taaskin pitää luottaa :slight_smile:

Alkuun itivät kunnolla ja eivät päässet ees kuivaksi sillain et olisivat ehtineet kärsimään. Mutta sirkkalehtivaiheesta eivät sitten eteenpäin mennetkään :(…Rupesivat vaan jurottaan ja sitten eräänä aamuna olivat kaatuneet kaikki :frowning:

Jokohan voisi Lobeliat istuttaa ulos? Alkaa jo ahistaa kaikkea sisällä pitää, eikä mitään valmiina… Ovatko miten arkoja pakkaselle…

Onkohan väliä laittaako amppeliin tavallista lobeliaa vai amppelilobeliaa? ostin valmiita lobelian taimia, eikä hajuakaan mitä sorttia ovat. Mulla on ollu lobeliaa viimeksi kauan sitten enkä muista enää, oliko ne jotain erityistä amppelilajia, mielestäni ostin silloinkin vain mitä sattuu lobelian taimia ja rehevä, riippuva amppeli siitä ennen pitkää tuli. Nyt ovat tietysti aika hassun näkösiä amppelissa, vielä, kun versot ovat niin lyhkäsiä. Kokemuksia?

JEE, mun lobeliassani on eka kukka auki! :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Voisiko minullakin sitten olla vielä toivoa, sillä omat ekat lobeliani olivat melkein samankokoisia kuin Poppiuksen kuvassa tuolla aiemmin. Nuppineulan päitä siis. Näyttävät tosi naurettavilta amppelissa. Meinasin viskata kompostiin, mutta taidankin pirruuttani odotella..jospa sittenkin.

Ensimmäisessä lobeliassa kukkii ensimmäinen kukka! Jess!

Olipas lobelian keskustelu jäänyt alkukesään. Mielestäni lobeliaa pitää olla joka kesä kylvössä tai ostettuna taimena. Nämä ovat omasta kylvöksestä.

Jospas on komeita! Minulle tuleekin ensi kesäksi kova urakka kasvattaa lobelioita. Meinaan nääs laittaa talomme tukimuurin koloihin( koloja 80 kpl, harkkotiilissä)lobeliaa. Nyt on testauksessa parikymmentä koloa. Kolot ovat pieniä, mutta ainakin näin sateisena kesänä näyttävät menestyvän.

Kun lobelian kylvää aikanaan (maaliskuussa) saa siitä yltäkyllin nauttia loppukesällä. Tänä huononakesänäkin kerkesivät kukkaan hyvissajoin.

tähtitähtiTähtilobelian pikkutaimien lehdet ovat ihan tähden mallisiatähti

Kirjoitan ekaa kertaa tänne, joten voi tulla etikettivirheitä. Mutta osaisiko kukaan neuvoa sinilobelian siementen kylvämisessä, ja vieläkö ehtii kylvää ja miten ja minne yms. Siis kaikki tieto kelpaa. Olen aloittelija näissä jutuissa. Kiitos!

Lobelia olisi kannattanut jo kylvää, mutta kyllä ne kukkia ehii vielä nytkin kylvettynä, menee vaan se kukinnan alkaminen myöhempään. mie kylvän aina lobeliat niin että kastelen purkit / kylvöastian valmiiksi ja sitten esim lyijykynän kumipäällä dippaan siemeniin ja siitä multaan. Kosteaan kumiin tarttuu siemeniä just sopivasti ja kun ne on kylvetty jo valmiiksi pieninä tuppoina niin ei tarvitse välttämättä koulia.

Sussuna, löydät viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle myös tulemaan henkilökohtaisen viestin, vailkaisepa postiasi :slight_smile:

Lobeliat iti 100 prosenttisesti ja tänään koulin osan. Loput taidan koulia vanhanaikaisesti. Ripottelen taimet märän mullan pinnalle ja sumutan kiinni. Kelmu päälle ja siihn muutama reikä.

Mihin nämä kaikki laitan? Muilla ei yleensä ole tämmöisiä ongelmia????

Isompiin tukkoihin voi ne koulia. Kannattaisi jo kylvövaiheessa kylvää pieniin ryppäisiin niin ei tarvi koulia ollenkaan.