Voi miten hyvin mummi sinulla Lobeliat on lähtenyt
Minulla kuoli kaikki, en tiedä minkä virheen tein niiden kanssa. No tälle kesälle ne on ostettava kaupasta. No jospa ensi keväänä saisin siemenistä ne kasvamaan.

Kyllä nämä sitten alkoi kuitenkin kasvamaan. Ensin meinasi usko loppua, kun tuntui, ettei mitään tapahdu ja koulimisen jälkeen jo pelkäsin niiden kuolevan..
Siis vau ![]()
Komeita vuokkiksen lobeliat
Vuokkis, milloin kylvit nuo lobeliat? Mä kylvin jo 14.3. riippasellaiset ja sinilobeliat 23.3. mutta ovat kyllä paljon pienempiä, vain yksi lehtipari sirkkalehtien lisäksi.
No, kun on oikein hoppu-heikki,luulee kevään tulevan paljon nopeammin, jos multa- ja siemenpusseja rapistelee, niin tuli nuokin laitettua multaan jo 11.2-
Mun kylvöihin vaikuttaa tietenkin sekin, että ei ole mitään lisävaloa. Ja kasvattelen taimia vain asuinhuoneitten ikkunoilla. Vaihtelevalla menestyksellä ja vaihtelevassa lämpötilassa, kun joka kolmas päivä lämmitetääm huushollissa leivinuuni ja muuten ollaan sähkölämmityksen varassa.
Hitaita ne on, sanoisin. Alku kankeutta… Maaliskuussa kylvetyt valkoiset lobeliat on pieniä ja hentoja, melkein taas ihmettelen, että tuleeko mitään…
Minullakin on sinilobelia kasvamassa. Tällä hetkellä on vaan kaksi purkkia jossa lobeliat ovat "mattona", taimien korkeus joku 0.5cm. Kamalan pienii ovat... Tuli tässä mieleen (ekaa kertaa siis mitään kasvattelen), että pitääkö lobeliat latvoa..?
Nyt sitten tempun tein. Toivottavasti ei mennyt ihan pipariksi minun lobelia-kasvatus. Sinilobeliat venyi niin pitkiksi, että vallan takkuuntui toisiinsa. Erottelin niitä purkkeja ja samalla leikkasin reippaasti niitä oksia lyhyemmäksi. Latvat laitoin veteen juurtumaan. Aiemmin kokeilin muutamalla oksalla ja niihin tuli melko nopeaan juuria. Tuleeko noista parturoiduista vielä oikean näköiset puskat?
Kyllä tulee,ellet liian paljon leikannut,jota tuskin teit.Minä avon aina lobeliat yheen oteeseen
Ai voiko lobelioitakin latvoa?

Nyt kun olen tässä omalla koneellani, niin laitan kuvan, millaisia roikaleita sinilobelioista oli jo tullut. Merkitsin tuohon kuvaan, miten niitä partutoin. Eli jätin kuitenkin useamman lehden tuohon pituutta. Ehkä tuosta myös huomaa, miten lehtihangoista alkaa jo haaroittumaan. Latvat on vesilasissa juurtumassa, kokeeksi myös jokunen mullassa..
Tässäpä vielä tämän aamuinen ryhmä kuva näistä "parturoiduista" lobelioista.
Hyvän näköisiä Vuokkiksen lobeliat ![]()
Mä tein viikko sitten omille lobelioilleni saman kuin vuokkis. Saatoinpa leikata jotkut vähän lyhyemmäksikin. Siirsin samalla parempaan valoon, ja nyt ovat oikein hyvän näköisiä.
Minä taas kylvän samaan ruukkuun riippuvaa ja pystykasvuista lobeliaa ja toimii mukavasti mutta en minäkään niitä ole parturoinut,pitäisi koittaa.
vuokkis,et ole liikaa leikannut.Mulla ainakin lobeliat tuuheutuu kun latvoo hiukan.
Mikä ero on sinilobelialla ja riippalobelialla?? Olen luullut tietäväni, mutta aloin epäillä tätä viestiketjua lukiessani.
Riippalobelia kasvattaa pitemmät harsumaiset ‘varret’, tavallinen sinilobélia on vain se normaali mätäsmäinen. Mun pussin kyljessä lukee, että riipasta voi tulla jopa 50cm, mitä kyllä suuresti epäilen.