Mun lobeliat on ihan naurettavan pieniä verrattuna teidän muiden kasvatuksiin. Mahtaakohan niistä mitään tulla, en oo edes koulinu niitä vielä. Mulla ne on viileässä, mahtaisko ne tarvii lämpöä?
Mulla nekki mätäni, sieppas pirusti
Komeita on teidän lobelian alut. Itsellä on joka vuosi eri taistelu niiden kanssa, millon vie minkäkin home ja taimipolte. Tänä vuonna kanelihome innostui niittämään satoa ja taimipolte on aina kavalana kaverina. No joka vuosi on jotain itänyt, ja niistä siemenet olen saanut taas seuraavaa kertaa varten joten kai tänäkin vuonna on vielä yksi taimi elossa kun kukinnan aika on.(tai sitten ei)
Huomenta. Mikähän näivettää aina muutaman lobelian, kuivuus vai liika kastelu. Minulla on kaksi lobelia-pöheikköä samassa purkissa ja toisen puolen kukka alkoi vain näivettyä. Mullassa ei näy mitään taimipoltetta.
Sen olen lobelian kasvatuksesta oppinut että kylvän siemenet ohuen hiekan kanssa suoraan kasvupotteihin/isoon muovilaatikkoon ja vain alta kastelu.Kylvän riippuvaa ja pystykasvuista sekaisin.
Tuo altakastelu on varmaankin ainoa oikea tapa. Itsellä näyttäisi lobeliat olevan kutakuinkin hengissä, vaikka ongelmia on ollut jos monenlaista. Valkoinen lobelia oli tänä vuonna se hankalampi tapaus.
Kylvin sinilobeliaa helmi-maaliskuun taitteessa ja hidasta oli kasvu, kunnes koulimisen jälkeen alkoivat heti vahvistua! Kasvatin taimet kahdessa pienemmässä ruukussa ja koulin ne sitten yhteen isompaan, lisäsin vielä hieman siemeniä tyhjiin kohtiin. Hyvin täyttyi purkki, nyt jo ensimmäiset nuput näkyvissä! Lannoitteena paremman puutteessa Ruukun Voima -liuosta ja nyt myöhemmin Kekkilän kesäkukkalannoitetta.
Kuvaa en nyt tähän hätään saa laitettua ![]()
Viime kesänä jo ihailin torilla ja nyt oli muutama taimi ostettava. 
Todella ihanan näköinen.
Noniin, hiukan kukkia jo lobeliassa, ai että sitä komeutta kun loputkin nuput puhkeavat kukkaan ![]()

Ensi kesää jo ajattelen. Tietääkö kukaan, että montako lobelian siementä suunnilleen on niissä valmiina ostettavissa taimissa? Onko lobeliaa tosiaan punaistakin? Aina näkee vain sinistä ja valkoistaq. Onko punainen yhtä runsas?
Mulla on ainakin liila ja se on todella runsas vaikka kasvaa aivan liian pienessä ruukussa.
Onkohan tämä tähtilobelia?Siemen kirjeestä saatu siemenet, harmi kun en saanut onnistumaan kuin yhden taimen.
Siltä se näyttää.
Mulla oli viime vuonna sinistä, valkoista ja punaista lobeliaa. Nyt löysin tämmöisen Taimia näyttää olevan useampikin ja toinen kukkiva oli täysin sininen.
Tässä minun lobeliakasvatuksen tulosta. Tykkään, vaikka oli näissä aika homma: kylväminen oli yhtä tuskaa, kun ei siemeniä erottanut paljaalla silmällä. Kouliminen työlästä ja kylvinkin "tukkoina" ja annoin kasvaa. Ehkäpä ensi kesänä kuitenkin uusi yritys, kun sain kasvamaan näinkin hyvin. Värikin on mielestäni kaunis.

Maksaruoho, eihän lobeliaa tarvitsekaan kylvää siemen siemeneltä ja ne koulitaankin tuppoina. Minä kylvän aina suoraan pikkupurkkeihin. Siemenet kaadan kaikki valkoiselle paperille ja lisään siitä kostutetun kynän pään avulla. Viime vuonna kokeilin venäläisestä puutarhalehdestä löytynyttä ohjetta, jossa kylvöpurkin päälle laitetaan lunta. Siihen sitten ripotellaan siemenet. Toimi hyvin, koska valkoisella pohjalla siemenet erottuivat ja näki hyvin, paljonko niitä siihen tuli. Lumen sulaessa siemenet asettuivat tasaisesti purkin pinnalle. Samalla lumi kostutti mullan.
Loistavasti olet kyllä onnistunut. Upea on lopputulos!
Miten te otatte lobeliasta siemeniä talteen? Haluaisin joskus kasvattaa lobeliaa omista siemenistä, mutta kuivuneista kukista ei erota, onko siemenet jo pudonneet.
Juu sellaisia tuppoja koulinkin isompiin purkkeihin ja siemeniä kylvin suoraan myös kasvuastioihin.
Kyllä ne siemenet sieltä löytyvät, kunhan kypsyvät. Se vaan ottaa aikansa. Ovat ihan minimaalisen pieniä.