Lobelia, Lobelia

Tavallinen sininen.

Maksaruoho, onko pussi tallessa? Mikä lajike on noin ihanan värinen?

Onko muut huomanneet sitä, että lobelia viihtyisi paremmin matalassa ruukussa kuin normaalisyvyisessä purkissa?
Juuret pysyvät matalassa ruukussa terveempinä, koska ei ole liikakastelun vaaraa.

Aikainen lintu madon nappaa ja niin eespäin, laitoin tänään jo vähän lobelioita tulemaan

Nyt on sitten lobeliaa pari vihreää länttiä, eiköhän noista äitylille äitienpäivä kukkia saada :slight_smile:

Niin olis koukuttava ajatus kylvää jo…

Milloin kannattaa lobeliat kylvää, alue on keski-Suomi?

Näihin aikoihin varmaan. Tai viikon päästä.

Mitähän kuukalenteri tähän sanoo. Milloin kuun mukaan?

kuukalenterini mukaan meni jo…siis ennen puolikuuta olis ollut hyvä kylvöaika, mutta itselläkin on vielä laittamatta…

Oikein piti lukea koko ketju miten kasvatan lobeliaa, olen näköjään joskus osannut kun olin sinne oikein tietäväisenä asiaa kommentoinut   mutta tuo parturoiminen oli mielestä tippunut pois, vaan ei ole asialla  kiire koska tänään vasta tein kylvön

lobeliat vasta näin pieniä keksilaatikossa :slight_smile: vasta siis sirkkalehtivaihe… Siinä on sekaisin riippamallia ja matalampaa. Saapi nähdä miten käy näiden kanssa. Nopeasti alle viikossa itivät.

Minullakin itivät 4-5 päivässä mutta kyllä ovat tosi surkean pieniä alussa. Miten saatte kasteltua, etteivät ne kaadu.

Minä olen huomannut erinomaiseksi tavaksi kastella pieniä lobelian alkuja, kastelemalla alta.
Eli jos olen vaikka kylvänyt ne matalaan rahkapurkkiin, niin reunoista leikannut suikaleen pois, sitten vain ajan tullessa laittanut tassille vettä ja antanut seistä siinä muutaman minuutin :slight_smile: Käskekää selittää uudestaan jos kirjoitin epäselvästi :smiley:

MUOKS*
Jaden pyynnöstä selvennän, eli purkinpohjanreunasta se suikale pois :wink: Olinpa huolimaton :smiley:

Selitä uuvestaan :smiley:

minä kastelen suihkepullolla varovasti.

Lobelian taimet vasta tässä mallissa - vasemmalla alhaalla. Noista pystyy vielä koulimisvaiheessa jakamaan tupsuja kahtia.

Mulla on tulossa ihan hirveä määrä lobeliaa ja melkein kaikki on koulittu kertakäyttömukeihin, laskin että 17 kertakäyttömukia on lobeliaa :smiley: Oli pakko laittaa White Ladya ja Cambridge Blueta, viime vuonna oli vain Crystal Palacea pari purkkia.

Minä olen niin laiska, että en kouli lobeliaa, laitan kylvökippoon alle vahvempaa multaa ja päälle taimimultaa, johon heitän siemenet, joskus harvennan jos on liian tiuhaan kylvetty. Todella helppo kasvattaa.

Kattia kanssa :smiley: Mulla ei onnistu mitkään pienistä siemenistä kasvatettavat, aina ne kellahtaa kumoon ja kuolee, ja itävyys huono