Lobelia, Lobelia

Mä tykkään ja lobelioista ja justiinsa niiden rehevyyden, kauniin värin ja roikkumisen takia. Nykyään istutan lobeliat aina varjoon. Auringossa ne vaatii vettä ihan älyttömät määrät ja kuihtuu silti ihan liian helposti, varjossa porskuttaa syksyyn asti kauniina. Mulla ne on myös lisukekasvi, tänä vuonna verenpisaroiden, ahkeraliisojen ja petunian kanssa.

Niin, ja samaa mieltä olen muiden kanssa: Myskimalva, ei tuo todellakaan mitään trimmauksia tarvitse, on aivan upea amppeli.

Mulla kukkii joitakin lobelian näköisiä sinisiä hentoja kasveja aurinkoisessa penkissä. Voiko se siementää ja pärjätä näin? Kyseisessä penkissä oli viime kesänä kesäkukkia, ja nakkasin syksyllä sinne kuivat karahkat, joukossa myös lobeliaa.

kuva

kuva

Kyllä tää näköjään pallon muotoon alkaa kasvamaan ihan omia aikojaan.

kuva

kuva

Kannattaisko nää vielä jakaa ?

Kaksi tällaista pöheikköä on odottamassa tuomiota.

kuva

kuva

Taas vähän siemeniä lorahtanut liikaa, ei ole ensimmäinen kerta:/

kuva

Pussillinen sinilobelian siemeniä 'Cambridge Blue' tarttui mukaan kaupasta tänään ja mietin nyt, soveltuukohan tämä yksinään amppeliin vai pitäisikö ostaa myös riippalobeliankin siemeniä?

Tasan viikko sitten kylvetyt lobeliat

kuva

Meidän lähipuutarhalta ostin ainakin itselleni uusia lobelioita.

Nimi oli joku perhoslobelia, aika söpö.
https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/1463311f-3a2e-4e8f-8e10-0889.JPG

Syötiinpä sitten tänään lobelian lehtiä pastakastikkeen seassa, kun mieheni oreganon tunnistus ei ollut mennyt ihan nappiin :sweat_smile: Ymmärrettävistä syistä yritän välttää myrkyllisten kasvien hankkimista meidän pihalle…

Lobeliat eli viuhkalobeliat , aikaisemmin nuottaruohot, (Lobelia)

on kasvisuku kellokasvien heimossa. Siihen kuuluu 440 lajia, joita kasvaa enimmäkseen trooppisilla ja lämpimillä alueilla. Suomessa kasvaa kaksi luonnonvaraista lobelialajia. Nuottaruohoa (Lobelia erinus) tavataan Lapin eteläosien korkeudelle asti. Se on kirkasvetisissä karuissa järvissä kasvava ja on parvekekukkana tunnetun sinilobelian eli sinielvikin (Lobelia erinus ) sukuinen vesikasvi. Etelä-Afrikasta kotoisin oleva sinilobelia (Lobelia erinus) on harvoin villiintynyt koristekasvi.

Sinilobelia

Lobelia talvehtii minulla aina pistokkaana, kukkien ahkerasti koko talven ajan keinovalon alla. Keväällä laitan ulos samoihin aikoihin kuin orvokit ja otan sisälle yöksi, kestää tosi hyvin kylmää kunhan ei pakkasta päivällä ole. Minun mielestä aliarvostettu kukka kevätkukkana! Ja kimalaisetkin käyvät tässä juomassa herättyään :grin:

4 tykkäystä

No kerroppa miten saat sen talaven yli?
Syyskesälläkö otat pistokkaat?
Mimmosessa paikassa talavetat?

Syyskesällä (elokuu täällä päin) otan pistokkaat ja juurrutan sisällä pikkuruukussa multaan pistettyinä muovihuppu päässä kasvivalon alla. Sitten se on koko talven siinä kasvaen ja kukkien huoneenlämmössä valon alla, en ole mitään erityistä hoitoa antanut kun tuntuu itsensä hoitavan. Voisi talven aikana siirtää isompaankin ruukkuun ja lannoittaa eikä kiduttaa pikkuruukussa niinkuin minä laiskana :joy: Mutta nytkin se lähti taas keväällä isompaan kasvuun heti kun vaihdoin isompaan ruukkuun. Voihan siitä tässä vaiheessa sitten ottaa pistokkaita, mutta minulle riittää tuo yksi kasvi. Epäilisin, että suurimman työn tässä menestyksessä tekee kasvivalo. Minun valo on ihan perus led kasvivalo, ei mikään kallis erikoisvalo.

Ja tämä lobelia ei ole se riippulobelia vaan pensastavampi versio, ei tee kovin pitkää vartta.

Muoks. Sen vielä voisin mainita, että olen aika unohtelevainen kastelija, että ehkä lobelia talvehtii paremmin hieman kuivahkona :thinking:

2 tykkäystä

Mullon autotalli talavetuspaikkana,lämpötila pöytätasolla suunnilleen 10 astetta,voipi olla liian kylymä :thinking:

Edellisestä kuvasta on vähän alle kaksi viikkoa, jos nuo pakkassäät kohta väistyisi niin pääsisi hänkin ulkoilemaan :blue_heart:

6 tykkäystä