Löytyisikö huonekasville nimeä?

Skimmia tulee mieleeni - kuukkeloipas semmoisella nimellä näyttääkö samalta

Skimmia tuli mieleen tuosta jingyblaan kasvista. Muita ehdotuksia?

Noonni se skimmiahan se olikin, äiti oli jostakin saannut päähänsä että se olisi skummia mutta kun ei löytynyt mitään sen nimistä kasvia yhtään. Luin eri internet sivuilta että se olisi ulkokasvi mutta ei kestä aina talven yli niin hyvintäällä Suomessa, onko kenelläkään kokemusta tällaisesta. Me saatiin se jolukukkaasetelmassa ja om sen jälkeen ollut kukkalaudalla ihan huoneenlämmössä, mitäs sille pitäisi tehdä ja minne laittaa.

Arkahan se lienee ulkokasvina, mutta voisi olla mielenkiintoista kokeilla. Sopiva varjoinen/puolivarjoinen, kosteahko kasvupaikka olisi varmaan ok. Talvisuojaus ei liene pahitteeksi. Keväällä varmaankin kannattaa suojata lehtiä auringolta. Varmemman päälle tietenkin pelaat jos kasvatat kasvia huonekasvina silmän isku Lycka till!

Tack bara!

Mutta jos huonekasvina sitä kasvattaa niin pitäisikö se pitää viileämmässä talven, vai koko vuoden siinä samassa huoneenlämmössä?

Jingyblaa, haeppas tuossa vasemmalla olevalla vapaasanahaulla tietoa skimmiasta. Skimmia on ollut aiemminkin täällä esillä.

Skimmia pärjäsi minulla ulkona pari talvea ihan hyvin täällä nelos-vitosvyöhykkeen rajoilla. Se asui koivun juurella aika kuivassa paikassa. Talvella tosin oli kokonaan lumen alla. Sen kohtaloksi koitui likkojen koivunjuurelle kaivama lumiluola... ei tykännyt kun kaivettiin talvella esiin ja katkottiin koristeiksi ärtynyt. Kumma kasvi, kun ei tuommoista pientä huomiota siedä!

Tiedän että pienempi kasvi on jokin muorinkukka, mutta onko sille olemassa vähän tarkempaa nimeä? Toisessa kasvissa luki hypoestes phyllost, ja sitä oli tarjolla myös valkovihreänä, vaaleampana versiona. Pitävätkö tällaiset tummalehtiset kasvit enemmän valosta vaiko varjosta?

Tuota pienempää en tunnista mutta tuo punakirjava näyttäis pilkkulehdelle. Valoisassa nuo kuviot ovat selvemmät ja värit kirkkaat, pimeämmässä "haalistuvat".

Ja sen pilkkulehden koko tieteellinen nimi on Hypoestes phyllostachya. Viihtyy tasaisen kosteassa mullassa.

PANNAHISEN PUUTTUVA KURSIIVI!!!!!!! Miksi se näkyy kirjotiettaessa mutta ei enää valmiissa tekstissä?

Pilkkulehti -- onpa kuvaileva nimi, ei ainakaan unohdu. Googlettamalla tuolla latinalaisella nimellänsä kuvia löytyi aika räiskyvän värisiä lajitovereita. Aika hillityn värinen itse asiassa tämä minun yksilöni.

Kelloköynnös???

Jes! Kelloköynnös!

Milloin tuo kelloköynnös on kylvetty?

Minulla on ollut jokunen vuosi tällainen "monsteri". Lapussa luki "Ökenros"(=aavikkoruusu). Löytyykö suomenkielistä nimeä saatikka muuta infoa. Kasvattaa lehdet keväällä, kuvassa vielä pienet ja kukkii keskikesällä vaaleanpunaisin kukin. Talveksi pudottaa lehtensä.

Kiitos Hoyabella. Jo alkoi Lyyti kirjoittamaan! Onko Jorma kuulolla? Sinä varmaan tiedät paremmin mihin ryhmään tämä Adenium obesum kuuluu niin voisit avata oman osion. Kerro miten on kasvisi viihtynyt ja miten kukkinut ...jne-kerro kaikki....... ja kertokaa muutkin kokemuksianne.naurua !

Törnrosa . Voi kun kiva, tuosta mie vihdoinkin löysin nimen kasville jota olen ihaillut valokuvissa jo pari vuotta. Jos siulla joskus sattuu pistokas irtoamaan niin muista minut.

Joku viisas saisi avata tälle Adenium obessunille oman palstan tänne uudelle puolelle. Kuuluuko harvinaisiin huonekasveihin?

Tällainen tarttui matkaan kodin terrasta... olisiko mahdollisesti joku raatokukka?

Minkä  huonekasvin pistokkaita nämä ovat ? On jonkinlainen köynnös.