Heitän todella villin arvauksen että kakkonen on pensasportulakka, se mitä ei syödä, vaikka se näyttääkin todella rentovartiselle.
4 on Tiikeripäivikki tai Kissankita (Tiikerinkita, rakas lapsi monta nimeä), Faucaria
Seiskaan veikkaisin jotakin lehtikaktusta ellen hovikaktusta. Siitä kannattaa erikseen tiedustella kyseisten lajien keräilijöiltä.
Kasia kehtaisin nukkumatin sijasta väittää nukkumaijaksi :D Noista kahdesta kun otat selvää tarkemmin niin saat tutkittua esim. kukintojen ja lehtiasentojen perusteella kumpi on kyseessä. Pelkistä lehdistä niitä ei erota ikinä.
Mikä tämä on? Lehdet kasvavat pareittain. Vähän näyttää joltain kahvipensaasta, mutta itse olen vaan nähnyt sellaisia missä on vaan yksi runko, tämä taas koostuu monesta varresta jotka eivät näytä haaroittuvan. Viime talvena melkein tiputti kaikki lehdet kun kastelu unohtui, näyttää tykkäävän runsaasta kastelusta.
Selvä, adoptoin siis täten perheeseemme peikonlehden ja hankin sille oitis uutta multaa sekä annan vähän vettä. Tämä on kai keväästä asti sinnitellyt ilman kummempaa hoitoa, joten minäkin saanen sen kukoistamaan jos vain maltan rajoittaa huolehtimisviettiäni...
Muistaakseni juuri tuota kasvia kutsutaan peikonkämmeneksi-Philodendron bipinnatifidum, kun varsinainen peikonlehti on sukuaan Monstera. Tuo peikonkämmen ei köynnöstä vaan kasvattaa lehtensä varren päähän.
Se näkyykin istutetun itsekasteluruukkuun, mikä onkin hyvä, sillä kasvi vaatii paljon vettä ja ravinteita. Kasvia kannattaa hoitaa hyvin, sillä se palkitsee hoitajansa rotevalla kasvulla-toivottavasti sisällä on tilaa, sillä se valloittaa itselleen varmaan neliömetrin alan ellei enemmänkin. Hyvä hajavalo riittää.
Minkähän olen mahtanut saada? Aika lailla uskoisin rehuja tunnistavani, mutta tämä ei sano mulle yhtikäs mitään... en ole tämmöistä nähnyt missään ennen. Antajan mukaan on reheväkasvuinen ikäänkuin köyntelevä ja kukkii "mitättömillä" kukilla... yksi lehti taittui ja haavasta tuli valkoista maitiaisnestettä, lehdet ovat nahkeat ja pehmeät, varret jäykät, piikkejä hällä ei ole, juurtuu helposti pistokkaasta. Tietysti on joku idioottituttu kasvi, en vaan hiffaa... Ensin mulle tuli mieleen joku ceropegia, mutta yksi mikä mulla oli (koki ennenaikaisen poismenon kilpikirvojen kynsissä) oli paljon paksulehtisempi. Tämän lehdet ovat n.tulitikun mittaisia.
Tämä on ehkä “hauraampi” kuin hoyat, mehevämpi oksiltaan ja lehdiltään…on ollut kuulemma kesän ulkona ongelmitta. Kukkien mitättömyys on ehkä suhteellinen käsite, kukka joka toisen mielestä ei näytä miltään, voi jonkun muun silmissä olla maaailman ihanin… ; )
Multiflorasi lehdet ovat paljon kauniimmat, kuin tämän tuntemattoman aika vaatimattomat lehdet. Ei kai auta kuin odotella kevääseen, jospa näen kukinnan, jos siitä sitten sytyttäisi…
Hihh, just Googlettin sana tyyriä ja Puutarhanetistä löytyi vanha ketju vuodelta 2004 jossa Euffikselta olisi saatavana tyyriän pistokkaita ja mammakin vist