Lukinlilja, Hymenocallis

Komeat sipulit tämä teki kesän aikana ruukussa

Mun omani oli maassa ja ne teki kaikki kolme kaksi sivusipulia. Noi on komeita ja ensi kesänä varmaan kukkivat monella kukkavarrella.

Minulla koko kesän ruukuissa,joihin myös ne kuivatin,en ole kurkkinut sipuleita,mutta ei varmaan noin mahtavaa sipulia kuin Miikoksella.

Minä en ole saanut omiani kukkimaan uudestaan, vaikka sipulit olivatkin syksyllä muhkeita ja hyväkuntoisen näköisiä. Vihreää vain pukkasivat, tai olisiko yhteen tullut kukkavarsi, mutta ei olisi maksanut vaivaa.

Mitähän tuli tehtyä? Vierailin perinteikkäässä viheralan liikkeessä aikomuksenani ostaa lähinnä taimikasvatustarpeita, ja kuinka ollakaan, mukaan loikkasi 3 eurolla Hymenocallis festalis-sipuli. Tuumasin että jospa tämän kanssa harjoittelisin sipulin kasvatusta kun myöhemmin keväällä on sitten tulossa nerineä sun muuta ihanaa.

Eli, onko tämä nyt sitten ns. ulkokasvi vai sisäkasvi? Ja jos sen haluaa kukkivan loka-marraskuussa sisällä, niin mitenkäs tuo istutus kannattaisi tähdätä? Istutusohjeet ovat viehättävän ristiriitaisia, sipulin mukana tulleessa lapussa sanotaan että syvälle mutta muissa paikoissa näkyy olevan sipulin kaula näkyvissä. Onko kasvualustasta vinkkejä? Ilmeisesti pitäisi olla ilmava ja nopeasti kuivuva? Kaikki vinkit vaan kehiin, katsotaan mitä tuosta sipulista kasvaa!

heart smiley

kuva

Nyt son levällään heart ja tuoksuu niin ihunalle

kuva

kuva Näitten piti olla Sulphur greenejä, mutteivat taida olla. Tykkään silti.

Queenejä siis :o)

Hilfe! Lukinliljani 2kpl on tilattu keväällä Eurobulbilta. Kasvoivat kesän aikana terassilla komeiksi viherkasveiksi... nyt ovat jo onnettoman näköisiä ja nostin turvaan sisälle. Mutta mitä nyt? Mihin haluavat talveksi?kuva

Onko lukinlilja myrkyllinen? Sain kaverilta liljan jota epäilen lukinliljaksi, hänellä ei ole kukkinut. Minulla on kissoja ja en ihan sen takia halua kovin myrkyllisiä kasveja.

Myrkytystietokeskuksen sivuilla sanothan,että kasvi on myrkyllinen, mutta pienen määrän syöminen aiheuttaa harvoin oireita

Mä sitten tykkään näiden tuoksusta

kuva

kuva

No nyt on oikeanlainen Sulphur Queen.

kuva

Tää oli ihan kuivana ruukussaan vintinrapussa. Ja kun se siivottiin, ni pääs ulos ja alko kukkaa tunkemaan.

kuva

Tässä ruukussa on kuusi sipulia, joista vain yksi teki kukkavanan.

kuvaPikkasen taitaa olla etuajassa. Mutta kiva sitä on nuuhkia! 

Nämäkin oli heränneet ja piippaa tunki jo purkista. Toin ikkunalle ja lorautin kosteutta varpaille.

Hei te joilla on Hymenocallis festalis, kertokaahan onko sillä tuoksuvat kukat. Luin tämän ketjun läpi ja sain sen käsityksen että ei olisi.
Ja toinen kysymys: oletteko saaneet kasvatettua festalista huonekasvina ympäri vuoden vai vaatiiko se välttämättä talvilevon kuiviltaan?
Minusta lukinlilja näyttää kuvissa niin kauniilta viherkasvinakin, että pitäisin sen mielelläni ikkunalla talvellakin, varsinkin kun kuivana talvettaminen vaikuttaa olevan vähän epävarmaa onnistumisen kannalta.

Mulla on tuoksuvat kukat. Narsissimainen vienohko tuoksu niissä on. Ei siis mikään perunanarsissi, vaan huomattavasti miedompi. En kyllä ole kokenut näiden talletusten mitenkään hankalana, purnukassaan töröttävät huoneenlämmössä pimeessä ja sitten kaivan esiin kun piippa näkyy. Vanhaa kantaa on olemassa myös talven vihreenä pysyviä. Jos sellaisen joltain saat niin hyvä homma :+1: