Lukinlilja, Hymenocallis

Mulla teki tuota ku kastelin liian vähän, mullon tuo saviruukussa

Lukinliljaa olisin eilen saanut, mutta enpä ottanut. Mielenkiintoinen kasvi. Luin tuolta ketjun alusta muutaman sivun. Jospa nyt osaisin neuvoa niitä, jotka eilen saivat kotiinsa lukinliljan pihavierailun yhteydessä. Kasvi löytyi parista vanhasta huonekasvikirjastanikin.

Mä sain lukinliljan sipulin, semmosen mikä on noin 40v vanhasta kasvista, se ei koskaan oo kuivattanut lehtiä eli on “ikivihree” tai sit ei-jos en osaa hoitaa. osaako joku sanoa kastelusta jotain? tasasen kosteena vai annanko kuivua kunnolla välillä?

Olin aikeissa nostaa lukinliljan sipulit talveksi kuivumaan, mutta kun niissä oli näin muhkeat juuret, istutin saman tien uudelleen ja jätin ruukun viileään.

Ismene x festalis

Sivulla 6 oleva linkkini RHS:n artikkeliin ei enää näytä toimivan, mutta artikkeli löytyi helposti uudestaan. (Tästä.)

Istutin pääsiäisen tienoilla messuilta löytämäni Ismene x spofforthiae 'Sulphur Queen’in sipulit, ja toinen pukkaa jo nuppua. Viimevuotisissa I x festaliseissa on jo täyspitkät lehdet, muttei ainakaan vielä nuppuja näkyvissä. Tänä keväänä ostin toisen pussin samaa lajia, niissä sama juttu.

Sulphur Queen’ on onneksi saanut nimensä väristään, ei tuoksustaan. joka on mukavan sitruunainen.
Ismene Sulphur Queen

Viimevuotiset I x festalisit ovat pukanneet komeat "purjot", mutta kukkavanoista ei vieläkään näy jälkeäkään.  Olisikohan sipulit sittenkin pitänyt kuivattaa välillä? Ostin "varmuuden vuoksi"  keväällä uuden pussillisen samaa lajia, mutta niissä oli liikaa sivusipuleita kukkiakseen. Pelkkää lehteä kasvattavat nekin.

Amsterdamin tuliaiset kukassa:

Oi kuin nätti jänskättää minkälaiset kukinnot minun liljoissa on. Puskevat vaan vielä vartta kuin n. kuukausi sitten vasta istutin sipulit ulos. Yhden sipulin yritin varmuuden vuoksi kasvatella sisällä mutta laiska kastelija kuin olen niin siinä ei valitettavasti ole eloa.

Edellisellä sivulla kuvattu lukinliljahan teki ihme pallukat kukkavarsiin. Ne pallerot irtosivat ja kierivät pitkin lattiaa. Keräsin ne amarylliksen juurelle. Tänään huomasin jotain kummallista:

Eli nyt ne pukkaa juurta vähän mistä sattuu. Kokoa noilla pari senttiä.

Kuinkahan kauan menee siemenestä kukkaan? Aina kannattaa kokeilla. :wink:

Minun kannattaisi varmaan ostaa suosiolla uudet sipulit kaupasta joka vuosi. Laitoin viime- ja toissavuotiset ruukkuun; yksi ‘Sulphur Queen’ -sipuli on tehnyt kaksi kukkaa. En tiedä, onnistuuko noita sivusipuleita pulskistamaan kotikonstein kukkiviksi.

No oli se hyvä että tännekin palstalle vilkaisin. Minä hölmö istutin nuo ihanuude 3 kappaletta ulos ja komeasti kasvavat.

Juu, suoraan penkkiin vaan niin kuin muutkin kesäkukkasipulit. Minä olen laittanut ruukkuun, että saa tuoksutella terassilla.

Istutin ruukkuun sen takia, että kukkapenkeissä ei ole tilaa. 

No nyt se kaikista raaskumpi alku puskee tomerasti kukkanuppuja.

Nuo kait pitää ottaa talveksi sisälle vai säilyykö ne sisällä talven?

Eipä ole kokemusta, säilyvätkö penkissä talvea. Mutta en tiedä, maksaako vaivaa kaivaa niitä ylöskään. Ainakin minulla pukkaavat vaan sivusipulia eivätkä kunnon kukkaa seuraavana vuonna.

En ole myöskään varma, kannattaako edes talvettaa, eivät maksa kovin kauheest,i kun Eurobulbilta tilaa. Toisaalta, voihan sitä yrittää sisällä kuten huonekasviakin. Mun kukkii omat kauniisti ruukussa ulkona. 

Minä ostin Lidlistä kolme sipulia ja ne maksoivat alle 3 €. Ei kannata mistään tilailla.

Nyt se pikkuinen räväytti jo nuppunsa auki vaikka ei ole kuin muutaman sentin pituinen. Se on aika hassun näköinen.

Anteeksi haastelenko hassuja, mutta eikö tämä Lukinlilja samoin kuin Nerine keskustelu kuuluis oikeastaan paremmin tuonne sipuli-ja mukulakasvi osastolle?
Asiahan ei minulle kuulu, mutta minä vaan sanon. Siellähän on mm. amaryllskin joka painii ihan tässä samassa "kausisipuli sarjassa" ?

Lukinliljaa on kahta pääsorttia, huonekasvina kasvatettavaa ainavihantaa ja lähinnä kesäkukkana kasvatettavaa kausisipulia. Enimmäkseen on tällä palstalla taidettu keskustella tuosta jälkimmäisestä, ja sipulihan se huonekasvikin on, joten sikäli voisi hyvin siirtääkin. Mutta taitaapa huonekasvipuolella olla sitten sellaisia mukuloita, joita ei olisi välttämättä perusteltua siirtää muualle. Rajanveto ei aina ole helppoa.