Irvingin kirjat on hitaita. Kaikki isäni hotellit naurattaa vielä vuosikymmenien jälkeenkin, vaikka aina niissä on vakava asia mukana.
Miulla on neljä Mustosen äänikirjaa odottamassa.
Täällä menee kirjastot pariksi viikoksi kiinni, piti vähän ennakoida:)
Juu kyllä tuo minkä luin rohkaisi ottamaan toistekin Irvingin kirjan lainaan. Oli nimittäin eka Irvingin kirja, jonka luin. Nyt on kyllä tullut luettua ekoja kirjoja (itselle ensimmäisiä) tosi monelta kirjailijalta, joiden teoksia haluaisi lukea heti lisää…ja kun niitä luettavia on niin monta niin ei tiedä mitä siellä kirjastossa hamstraisi.
Hyvä, että Kurppa sai kirjaston sulku-ajaksi vähän varastoa kotiin. Oikein neljä Mustosta? Ettei nyt vaan tulisi Mustos-kiintiö liian täyteen?
Hänestä puheenollen, eikös sen seuraavan Ruokarouva-kirjan pitänyt tulla ulos ihan lähiaikoina? Ehkä jo huhtikuussa…tai viimeistään toukokuussa. Sitten menen kyllä heti kirjakauppaan lurkkaamaan millainen se on. Tekisi mieli ostaa, mutta saa nyt nähdä.
Minun eka Irving oli Ystäväni Owen Meany. Sen kirjan ansiosta ihastuin pitkäksi aikaa Irvingin teoksiin :)
Pakko oli ne ottaa kun lähes kaikki muut olen jo kuunnellut.
Radiosuomessa kohtsillään Olga Ketonen jututtaa Tommi Kinnusta, the Lopotintekijää.
Luulen että seuraava kirja kirjoitetaan siitä miesparin elämästä?
Mä olen myös aloittanut ystävyyteni Irvingin kanssa tuolla Owen Meanylla. Vai oliko se sittenkin Oman elämänsä sankari? Muisti pätkii. Uusinta lukuunottamatta olen kaikki hänen kirjansa lukenut ja hyvin niiden parissa viihtynyt. Irving oli nuorempana ihan mun suosikkikirjailijoita, mutta vuosien varrella on jäänyt muiden varjoon.
Voi voi sentään. Nyt olen lukenut Taivaalta tippuvia asioita puoleen väliin ja pahasti pääsi repsahtamaan taso. Ekat 40 sivua olin aivan innoissani…kerronta kaunista ja tunnelmallista (niin ja tarina sisältää puutarhurointia ja vanhan talon remppaa
). Ilmeisesti kirjailija on sitten väsähtänyt ja alkaa kieli mennä välillä kikkailun puolelle ja lapsi (jonka näkökulmasta kerrotaan sanoo/ajattelee pikku-herttaisia asioita, jotka aikuisen mielestä olisi söpöjä tai älykkäitä lapsen päästä. Onneksi kohta vaihtuu kertojaääni ![]()
Olipa kiva, kun Irving tuli puheeksi. Minullakin jäänyt hänen kirjansa moneksi vuodeksi. Voisikin tässä joskus lukea taas jonkun. Piti ihan käydä kirjahylly äsken käymässä läpi, kun muistelin, että sielläkin olisi joku Irvingin kirja. Ja olihan siellä: Kaikki isäni hotellit. Irvingin kirjat tosiaan on rönsyilevyytensä vuoksi ehkä vähän hidasta luettavaa, mutta jotenkin se rönsyily vie mukanaan, eikä lukija edes huomaa, että aiheesta on eksytty jo ajat sitten ![]()
Luin eilen Taivaalta tippuvat asiat loppuun. Njoo…tosi vaihtelevatasoinen kirja. Välillä hauskasti ja mahtavasti ilmaistuja asioita, välillä kiemurtelin vaivautuneena. Tarina itsessään oli hyvä: kertoo tytöstä (ja läheisistä) jonka äiti kuolee kun jääpaakku tippuu päähän. Ja siis tämä tieto on jo kirjan alussa, ei pilaa lukunautintoa.
Sitten luin Maria Jotunin novellikokoelman Kun on tunteet. Nopealukuinen lyhyt kokoelma juttuja naisen elämästä ja osasta 1900-luvun alussa. Jutuissa on uhrautumista, mutta myös itsekkäämpiä inhimillisiä ajatuksia. Yhdessä jutussa akka hoisi sairasta kuolevaa miestään aluksi uhrautuvasti hyvillään, mutta kun ukko ei millään ottanut kuollakseen, niin akka väsyi:
“Vaan kaikkeen väsyy. Akka Pärsky väsyi säälimiseen ja hellään ajattelemiseen, kun sairautta yhä vain kesti. Hän alkoi nyt jo odottaa, milloin tuonen viikate miehen nääntyvän elämänkorten taittoi. Jos se olisi tapahtunut ajoissa, olisi ero ollut kaunis. Kaunis muisto olisi hänelle jäänyt sekä miehestään että oman sydämensä hyvyydestä.”
Viisaita ajatuksia on Maria Jotuni näemmä kirjoittanut.
Muoks. Tarkoitan siis sitä uhrautumista ja sen tunnistamista itsessään. Että näkee myös itsekkäät pyrkimykset joita saattaa olla muiden auttamisessa. Pyyteettömyyttä ei ehkä olekaan, vaan palkkio voi olla pelkästään se, että pitää itseään hyvänä ihmisenä.
Tykkään kovasti Enni Mustosen kirjasta. Lukijana Erja Manto, jota kuuntelee mielikseen.
Enni Mustoselta julkaistaan uusi kirja; Syrjästäkatsojan tarinoiden neljäs osa Ruokarouva 23.5. (alustava julkaisupäivä). Sitä odotellessa! 😃 Jatkuukohan tuo sarja vielä.. Tosin ei mua haittaa vaikka ihan uuttakin kirjoittaisi - kunhan ei pidä välivuotta kirjoittamisessa! 👿😆
Kurppa, mitä Mustosta kuuntelit? Oliko hyvä lukija? Voisin koklata Mustosta kuuntelukirjana, kun noi muut yritykset ei oikein meinaa onnistua. Jostain syystä pystyn kuuntelemaan vain asiatekstiä! Siinä mä osaan kohdistaa jotenkin huomioni.
Asiatekstistä puheenollen, luen juuri Mirkka Lappalaisen Susimessu, 1590-luvun sisällissota Ruotsissa ja Suomessa. Harvinaisen koukuttava tietokirja! Eilen illalla vasta aloitin, mutta ehdin lukea 120 sivua, kun piti lukea "vielä yksi luku" ennen valojen sammuttamista. Ennen mulla tuppas menemään sekaisin kaikki Eerikit, Kaarlet ja Juhanat, mutta kun lukee tätä kirjaa niin kaikista Flemingeistä ja Sigismundeista tulee ihan eläviä yksilöllisiä ihmisiä ja muistaa asioita paljon tarkemmin, kuin koulussa vuosilukuja ja tapahtumalistaa opettelemalla. Aivan mahtavan elävä historian tietokirja!
PikkuPioni, miulla on vasta nimettömät menossa. Erja Manto lukee, hän on hyvä. Yritin etsiä ääninäytettä, mutta en tähän hätään löytänyt.
Ps. tässä ääninäyte eri kirjasta.
Ai, että oon melkein kateellinen kun oot hyvän kirjasarjan ihan alussa.
Tuo on muuten se sarja, jonka vuoksi en lukenut Enni Mustosta silloin, kun joku oli ekoja kertoja vinkannut. Katoin kirjastossa, että mitäs kirjoja hällä ois ja näin, että on joitain ‘Järjen ja tunteen tarinoita’ kirjoja useampia niin että ei kiitos!
Kuuntelin pari Erja Manton/Mannon(?)lukemaa juttua linkistä ja oikein hyvä ja selkeärytminen lukija. Ei monotoninen, mutta ei mene mitenkään ylinäyttelyksikään. Kerran aloin kuunnella mieslukijaa, joka alkoi rasittavasti kiekua naisen puheenvuorot. Se kuuntelu loppu siihen ![]()
Järjen ja tunteen tarinoita -sarjasta minäkin tykkäsin. Ottaisivat uusintapainoksen myös Koskivuori-sarjasta, haluaisin senkin kirjahyllyyni.
Syrjästäkatsojan tarinoita -sarja on myös loistava.
Risa, huutiksessa olis myynnissä 21 eurolla Koskivuori-sarja, tosin ei viimeistä kirjaa Unikkoja ikkunassa oo tuossa, mun mielestä ne kolme ekaa oli muistaakseni parhaat. Mä olen ite ostellut huutiksesta ja divareista noita Mustosen kirjoja ja voin sanoa, että Koskivuorisarjasta tuo on erittäin huokea hinta. Jotkut pyytää jo yhdestä kirjasta 24€, useimmiten joku 15€/kirja. Divareissa maksavat 8-9€, mutta niitä ei oikeastaan juuri löydy.
Järjen ja tunteen tarinat voi huutiksen vanhojen kirjojen lisäksi saada pokkareina. Netistä voi noita tilata, jos ei löydy omasta kirjakaupasta. Samoin se Lappiin sijoittuva sarja ja Syrjästäkatsojan jotkut osat on pokkareina myynnissä.
Olen aina onnellinen kun tulee uusi kirjailija markkinoille ja jännityksellä avaan aina ensimmäisen kirjan.
Kirjailija on sellainen kuin Lars Vasa Johansson, laittakaa muistiin jos ja kun tuo kirja suomennetaan. Ruotsiksi kirjan nimi on "Den stora verklighetsflykten"ja enpä ole vähään aikaan lukenut mitään noin hupaisaa!
Niin on. Harmi vain, että ihan merkittäviäkin kirjailijoita ja teoksia jää ihan valtaosin suomentamatta. Olin ihan pöyristynyt kun älysin, että Amerikassa “sukupolvensa äänenä” pidettyä David Foster Wallacea ei oltu suomennettu! Vasta 2012 on ilmestynyt hänen esseekokoelma suomeksi ja pääteos Infinite Jest on edelleen suomentamatta 20 vuoden jälkeenkin. Joskus ihmetyttää tuo, että millä perusteella niitä suomennettavia teoksia oikein valitaan. Pohjoismaiset menestykset kyllä kuitenkin suomennetaan aika järjestelmällisesti. Onkohan heillä joku tehokas rahoittaja vai muuten halvemmat käännöskustannukset, ruotsintaitoista sakkia kun riittää?
PikkuPioni, huutiksesta en ole kirjoja ostellut, kun ei niiden todellista kuntoa aina tiedä (mm. tupakan haju). Divareista olen ostellut (tai sitten uutena), minulta puuttuu vain tuo Koskivuori -sarja.