Lumihiutale, Sutera cordata

Olen jo päättänyt, että ensi keväänä/kesänä ostan lumihiutaleita amppeliin ja laatikoihin, ne ovat niin nättejä. Kohtahan tässä alkaa suunnitella ensi kesän kesäkukkaistutuksia. 

On tuo kyllä sitkeä sissi. Oma valkoinen talveksi sisään otettu päätti aloittaa kukinnan uudelleen luonnonvalolampun alla. Toivottavasti ne mökin kellariin sijoitetut yksilöt ovat yhtä innokkaita selviämään talvesta. Muutoin kukinnasta pääsee nauttimaan vasta heinäkuun puolella.

Lumihiutale 13.12.2012

Taas lajissa -tyhmä kysymys- Mitä tarkoittaa kun siemenet on pelletissä?
Ymmärsin että siinä on useampi siemen, mutta pitääkö sellanen pelletti hajottaa vai istutanko sen pelletti/purkki tyylillä eli tuleeko yhdestä pelletistä aina yks kasvi? Lumihiutaleen pussissa 10 pellettiä.

lumihiutaleen kohdalla sanotaan siemenvesan sivuilla-> "Annoksessa noin 10 pellettiä, sisältäen useampia siemeniä"
veikkaus: laitetaan yksi pelletti/purkki ja saadaan useampi hentoinen taimi/purkki(?)

Tilasin tänä vuonna lumihiutaleen siemeniä Siemenvesalta,saa nähdä tuleeko niistä mitään.Aikaisempaa kokemusta niistä ei ole.

Mai-lee, just tuolta tilasin ja luin saman tekstin.

Minä teen sitten niin, ja noin ajattelinkin, mutta ei aikaisempaa kokemusta.

Ekaa kertaa siis lumuhiutaletta kokeilen, samoin kuin Asarina.

Pitäkää meille peukkuja;)

Asarina, kerro sitten milloin laitat pelletit multiin!

Mullan pinnalle sitten vaan, ei peitetä. Ahkerasti suihkuttelua että pilleröinti kuori liukenee ja siemenet pääsee itämään. Mulla kesti 6 päivää että eka näkyi, nyt reilun viikon jälkeen on kaikki itänyt. Huoneenlämmössä ja lamppu päällä ovat. Ja myöskin tuolta vesalta ostettuja

Eipä noissa Siemenvesan pusseissa ole kylvöohjeita ,niin hyvä tietää että lumihiutaleelle pintakylvö.Kiitos Hania tästä opastuksesta.Ajattelin kylvää vasta helmikuussa,mutta pitäisiköhän jo nyt?

Kai ne helmikuussakin vielä ehtii, en oo minäkään aikaisemmin näitä siemenistä kasvattanu. Jotenkin vaan oli sellanen kutina että olis aika hitaita mutta jos ovatkin nopeita niin ompahan sitten kunnon kokoiset taimet toukukuulla kun tarvittaessa viileääkin tilaa löytyy

Hania missä vaiheessa sinun lumihiutaleet ovat?Kylvin muutaman pillerin ihan kokeilumielessä ja nyt siinä samassa ryppäässä on useampi taimi.Annetaanko kasvaa vai pitäisikö siirtää erilleen.

Lumihiutaleet.kuukausi sitten kylvetyt ovat nyt tämän kokoisia.Ostin Kekkilän ruukutusmultaa ja huomenna olisi tarkoitus ruukuttaa ne.Vielä mietin et laitanko useamman kun yhden taimen per purkki(10cm)kun aikasempaa kokemusta niiden kasvuvoimasta ei ole.

Laita yksi ja latvo moneen kertaan.

Kiitos Kurppa ohjeesta.

Juu, yksitellen minäkin koitin laittaa vaikka pillereissä olikin useampia samassa. Varovasti niitä erottelin tai jos ei helposti irronnu niin annoin olla yhdessä. Nyt ovat kooltaan parisenttisiä ja pari-kolme kasvulehteä, eli paremmatkin valot saisi olla… Lämpötila on 12-15 astetta ja eteläikkuna. Vielä en oo latvonu, mutta kohta senkin aika jo on

Voi ei… laitoin vasta lauantaina lumihiutaleen siemenet itämään! Mahdankohan keretä saamaan kukkaan tänä kesänä .

Lumihiutaleet kasvavat kohisten,uskoisin että vielä voi kylvää ja kukkivat ennen kesää onhan tässä yli 3 kk aikaa.

Siemenestä kylvetyt lumihiutaleet ovat kasvaneet ihan hyvin

Kerrassaan hienoja. Kyllä minua harmittaa kun oman talviteloitin.

Ei sinua kiinostaisi vaihtaa muutamaa ruusuliisan alkuun kun säät lämpiää?

Aina tulee laitettua enemmän mitä itse tarvii ja niin on varmaan tänäkin vuonna.Käydään aina joskus Kotkassa ostoksilla ja voin samalla tuoda niitä ,jos sopii.

Sopii hienosti:)