Lumikärhö, Clematis fargesioides

Olen leikannut sen maata myöten matalaksi ja silti se kerkiää tekemään nuo monen metrin
pituiset oksat ja kukkii elokuun lopulta pakkasiin. Niin myös minulla rönsystää juuresta ja latva-
pistokkaista saa helposti juurrutettua uusia.

Minä olen ostanut kaksi kertaa uuden lumikärhön ja molemmat ovat kuolleet talven aikana. Minä tykkäisin kovasti tuosta kärhöstä, mutta kärhö ei ilmeisesti tykkää minusta.

Mulla ekaa talvea ollut, toistaseks vielä kuolleen näkönen. Seuraan tilannetta, annan kesän aikaa…

Lumikärhö on menestynyt mullakin. Leikkaan sen joka kevät  alas ja se ehtii kasvaa ja kukkia hyvin ja kukkiikin pitkään , pakkasiin asti. Leikkaan sen siksi että se ei pudota lehtiä , vaan ne kuivuvat paikoileen ja se ei oo talvella mikään kaunis näky.

Tämän talven lumet ja myrskyt oli rikkonut pahasti mun valtavaa pitkin talonseinää menevää fargesioidesta - oli aivan pakko leikkata. Leikkasin vahingossa vähän turhaankin ales… Nyt ilokseni näen että kalliosalmi ja pihamittari liekkaavat reippasti - joka kevät -  ja saatte sen silti kukkimaan samana vuonna…

Minä olin aivan varma että saan odotaa kukkia vasta vuoden päästä…     

Onko jollakulla lumikärhön "Summer Snow"-lajiketta? Olen harkinnut sen hankkimista. Kiinnostaisi tietää, aloittaako se kukintansa Paul Fargesia aiemmin?

Minusta Summer Snow ja Paul Farges ovat yksi ja sama kärhö.

Sama kärhö on. Clematis on the Web kertoo nimeksi Summer snow ‘Paul Farges’ ja toiselta nimeltä Fargesioides. Tette on tossa aikaisemmin maininnut ko. kärhön leikkauksesta. Clematis on the Web kertoo että se kuuluu leikkausryhmään 3 eli sen mukaan leikattaisiin jotakin 25-30cm korkeudelta.

Kyllä Paul Farges ja Summer Snow ovat yks ja sama lajike. Tässä tuore kuva kun kaivoin sen ylös
siirtääkseni uuteen paikkaan, tuosta tuli kaksi palaa ja oksasaksia tarvi käyttää jotta sain sen maasta
irti, on noin 4-5 vuotias, alkoi tulla liian isoksi entiseen penkkiin.

Kiitos tiedosta. Kylläpä kasvaakin kovin, Kalliosalmi! Tällä köynnöksellä taitaisi saada ihan kasvikaton parin omenapuun väliin…

Minä olen tämän ostanut lumikärhönä,mutta ei taida olla kun vertailin noihin edellä oleviin kuviin näyttää kovin erinlaiselta.Mikähän tää ois.

Kiitos. ootte ihania kaikkine noine tietoinenne, olen kovasti miettinyt mikä olisi mökille sopiva valkoinen kärhö, joka kukkisi vaikka jänikset/myyrät/hirvet sen versot nakertaisivat, Nyt tiedän

markemummo, Clematis ‘‘Albina Plenaa’’ tarjoan nimeksi.  

Minä istutin viime kesänä terassin kukkalaatikkoon Lumikärhön. Se kasvoi hyvin ja odotin tänä kesänä saavani siitä ihanan valkoisen “seinän”. Talvi roikale kuitenkin palellutti sen :(( Olen nyt ostanut uuden, mutta arkailen sen istuttamista enään samaan paikkaan. Suomalainen kärhöopas- lehti kertoo kasvin talvehtivan ylöspäin kasvavana vyöhykkeillä I-II ja maata myöten kasvaen I-IV. Monilla kasvi tuntuu kuitenkin pärjäävän hyvin pohjoisenpanakin, vaikka kasvaa ylöspäin. Onko muilla kokemusta kyseisen kasvin pärjäämisestä talven yli kukkalaatikossa? Laatikkoni noin 2 m pitkä, se on lämpöeristetty ja multatilaa on 50x60 cm. Kasvuvyöhyke on III:n ylärajalla. Toivoisin tämän uuden Lumikärhö-kaunottarenni saavan itselleen suotuisan kasvupaikan :slight_smile:

Ranu, mulla on mielessä samat ajatukset. Sillä erotuksella, että meinaan jättää laatikot pohjasta avoimeksi.
Näin siksi että juuret saavat vapaasti kasvaa syvemmäle plus että saan koko taimen istutettua jo alun perinkin syvempään.
Kärhökin on jo hankittuna, kunhan vaan joku vielä rakentais ne laatikot…

Lumikärhöäni olen minäkin tänään tuijotellut kuistin edustalla sillä silmällä, että mitähän tuolle pitäis tehdä? Ei mitään kasvun merkkiä ole vieläkään.

saas nähdä mitä kärhöjä mä oon saanut, mut lumikärhöinä neostin ja ovat noin 60-70 cm nyt, jospa kukkisivat tänä vuonna niin vois verrata et onko lumi-vai jokin muu. Taisin istuttaa ne vielä väärään paikkaan, jos sattuvat kasvamaan sellaisiksi kun täällä kuvataan-ei millään viittis vaihtaa. NO katotaan nyt. Kun oppis vielä laittaan kuvia???

Lumikärhö palotikkaissa aloittaa kukintaansa.

Ja meidän kiipeilee kuusessa.

Miten tämä tehdään?! Minulla on kaksi lumikärhöä, toinen sinnittelee tuolla omenapuun alla just ja just ja toinen norjanangervon juurella näkyy olevan hengissä myös.

Tarvitsevatko nämä ensi alkuun jotenkin enemmän valoa, tuota kuusikuvaakin kun katselee niin ensivaikutelma on, ettei päivä koko aikaa paista?