Lumikärhö, Clematis fargesioides

Tuo joka kiipeää katolle, on itäseinustalla ja toinen syreeniaidassa pohjoispuolella. Minun vaikutelmani on, että pitää enemmän kosteasta maaperästä kuin kuivasta.
PS. Nimenomaan puun alle istuttamani kaksi kärhöä ovat nyt heiveröisiä.

Eli se ei ehkä nyt menekään ihan niin, että puun alla voivat mainiosti ja sinne on hyvä istutella, kumpikaan noista ei ole näennäisesti kuivassa paikassa…

No tuo minun on kuusen alla ja kuivassa paikassa, koko päivän paistaa aurinko, enkä yleensä kastele, en edes näin helteellä. Mutta silti kasvaa mielestäni ihan hyvin ja vielä viimevuotista oksista.

Kylläpä sulla kukki aikaisessa, meillä just eilen huomasin et kaks kukkaa on jo auki JIPII , kuvista päätellen on tosiaan lumikärhö ja ihanaa nähsä sen kukkivan - ainakin kerran- talvesta kun ei tiedä. Kuuluko se leikata syksyllä, niin kuin isokukkaiset kärhöt?

Lellul, en tiedä kuuluuko, minä en leikannut ja lehdet ja kukat tulivat vanhoihin oksiin.Vain kuolleita oksia leikkasin keväällä.

Mulla on lumikärhö (2 kpl) ison omenapuun alla, puolivarjossa, on se paikka kait vähän kostea. Hyvin ovat kasvaneet ja kukkineet jo vuosikausia. En leikkaa sitä kokonaan alas koskaan, vain ne oksat , jotka eivät lähde  keväällä  kasvamaan katkon pois. Se on tosi kaunis, kun kukkii ja kiipeilee pitkin omenapuun runkoa.

Jos satuesilla on aurinkoisessa ja kuivassa paikassa, niin siinäpä meni se teoria, vaikka viherpeukulla on taas saman tyyppisessä paikassa kuin omani. Ne saavat todella enemmän hajavaloa kuin suoraa auringonvaloa ja maa meillä on kuitenkin kosteahkoa savea.

Lumikärhöä voi leikata aikaisin keväällä ja hallita kokoa ja ohjata kasvua sill’'viisiin. Suomessa talvi hoitaa aika hyvin sen homman, joten kaiketi aika harvoin joutuu liian koon takia pätkimään. Kukkii muuten myös uusilla versoilla.   

Lumikärhö on meillä koko päivän auringossa tosi kuivassa paikassa ja kasvaa hillittömästi. Leikkasin vähän yli metristä poikki ja nyt on jo yhtä iso kuin viime kesänäkin. Toiset on varjommassa ja kasvavat alkukesästä hitaammin. Olen siinä uskossa että se tarvitsee muutaman vuoden juurtuakseen kunnolla.

KIITOS kaikille vastanneille, jos se tosiaan onnistuu omaenapuun juurella niin ehkä heinäseipäänkin juurella, ajattelin vaan et jos tarttis enemmän eli laajemmalti tukea Kiitos vielä kerran.

Mahtaako heinäseipäälle mahtua?

Äkkiä kun lukee, niin vaikuttaisi siltä, että mikä vaan käy. Ainoa ehkä, että omani ovat varjossa eivätkä vielä montaa vuotta. Nyt arpomaan, siirränkö vai odotanko :o

oletko antanut voimaa kun puu vie kaiken ja vettä paljon sinulla maan laatu on niin kuiva se voi vaikuttaa

Perussatsin voimaa vaan keväällä. Ei se tuolla reunoilla ole niin kuivaa kun on originaalia vapaasti kasvanutta luomumultaa, siellä on ennemminkin täydellinen kasvualusta. Paitti ettei kukaan ole kalkinnu…

Tuleeko siitä ihan oikeesti NOIN iSO, VAU. Nyt tarttee vissiin hakea heinäseipäitä ainakin tusina!

Yritin kiireellä selata lumikärhöviestejä, mutta en etsimääni löytänyt eli: Minulla on hyvin kasvava lumikärhö ruukussa odottamassa pergolan valmistumista. Pergola on maalattua lautaa, joten mietin miten kärhö kiipeää. Tarviiko verkon tai rimoja tai sitomista? Nyt ruukussa vaan rehottaa joka suuntaan vaikka on tukikeppejäkin tarjolla. Kukkii komiasti kyllä.

Meillä on ristikko takana, muttei se tajua itse niistä kiinni ottaa vaan on autettava koko kasvun ajan.

Kiitos Kurppa vastauksestasi. Mikä nyt olisi järkevä kiipeilypohja lumikärhölle, ei sitä viitsisi koko ajan olla ohjailemassa. En myöskään haluaisi jättää edellisvuoden versoja tueksi, kun pergola on oleskelualueen näköalapaikalla.

Miun makuun tämä on vähän turhankin villi ja vapaa.

Minun lumikärhöni ei tykännyt viime talvesta vaan paleltui tyystin :frowning: Ihan pienet alut nyt näkyvissä eli ei kuollut, mutta kateellisena katselen tuota Kurpan villikkkoa :wink:

Kurppa, voitko ottaa lähikuvan lumikärhön lehdestä kun ehdit. Haluan vertailla tuolla maasta nousevaan…