Samoin täällä
Tälläisen löysin myös reissusta!
Pitääkö lumikki kylvää kylmäkäsittelyyn?
Löysin äkkiseltään vain yhdet ohjeet, asiantunteva henkilö vaikuttaisi olevan tuo kirjoittaja. Sanoo, että mahdollisimman nopeasti kypsymisen jälkeen kylvettävä ja 2 - 3 kk kylmäkäsittely yli talven. Itsekseni ihmettelen, että miten kevätkukkija luonnossa saisi kylmäkäsittelyn kesällä .
nimimerk peukaloinen tuolla ensimmäisellä sivulla sanoo myös, että pitää kylvää heti tuoreena.
luulen, että se “heti tuoreena” kuten esim helleborukselle, saksankirvelille, kullerolle, köynnöspinaatille sanotaan tarvittavan, merkitsee lämpö-kylmä-lämpökäsittelyä. kylväytyvät lämpimään aikaan kesällä, saavat luonnollisen kylmäkäsittelyn talven aikana ja itävät sitten keväällä/kesällä, kun lämpöä taas riittää.
Kiitokset vastanneille, taidan laittaa ensin joksikin aikaa lämpimään ja sitten kylmäkäsittelyyn, kun tuntuu luontevimmalta menettelyltä.
Kuinka pitkä tuon lämpökäsittelyn ennen ulosvientiä pitää olla?
Viime kesällä Nopsikselta saaduista lumikeista on kaksi elossa, jesss;D
Lumikin siemenet itävät tuoreina, mutta hitaasti. Olen kerännyt omista lumikeista siemeniä niiden kypsyttyä ja kylvänyt maahan. Kylvin toissa syksynä ja siitä kylvöstä nousi yksi taimi viime keväänä. Annoin kylvöksen olla ja nyt on taimia noussut lisää. Viime syksynä kylvetyistä ei ole noussut yhtään taimea vielä. Vie siis yleensä kaksi talvea ennekuin siemenet itävät kunnolla. En ole katsonut, että tekeekö ne kuitenkin juuren aikaisemmin ja sitten vasta lehtitötterön.
Pienensin tänä keväänä hieman lumikki kasvustoa. Lumikkia kutsutaan englannin kielellä Bloodrootikisi. En ihmettele nimitystä yhtään, koska aika veristä touhua oli juurten katkaisu.
Tässä näitä juuren pötkylöitä, joita laitoin ruukkuihin ja vein kirpputorille.
Itselle jätin nämä lumikit.
Peukaloinen, kirppikselle, ei oo totta. . Oispa sun kirppis mua lähempänä, niin arvaa kuka siellä olis nyt aarteita ostamassa.
Siis eikä miten ihana on lumikki! Pitääks mun nyt lähteä Pieksämäelle… tuossahan tuo olis naapurissa. Tai sanoa äidille että käy kirppiksellä… mihin kirppikselle veit?
poppius pitää sun,. Ajatella että mun mielestäni maailman kauneinta kukkaa myydään kirppiksellä, vähän kuin aatelista vietäis lantakuorman päällä.
Joo! Mä voin ottaa ylimääräset lumikit kaikilta jotka niistä kärsii! Maksan postaritkin ilolla
Aloitin kirppiksen viikko sitten ja kaikki lumikit menivät heti. Muistaakseni 13 ruukullista vein ja ne menivät melko nopeasti. On siellä muita herkkuja, toisia on enemmän ja toisia vähemmän. Päivittäin kasvit vaihtuvat, koska myyntipöydälle ei mahdu kerralla paljoa. Olen innokas kasvattelemaan siemenistä. Tilailen siemeniä ulkomailta ja aina ei tiedä, itääkö kylvöistä yksi vai 50 siementä. En raaski erikoisia kasveja laittaa hukkaan ja kompostiin. Saanpahan kirpparimyynnistä rahaa tilata taas uusia siemeniä. Eilen tuli tekstiviesti kännykkään. Joltakin muulta paikkakunnalta oleva naisihminen oli viime keväänä piipahtanut meidän kaupungin kirpparilla ja ostanut neljä valkoista sinikämmentä myyntipöydältäni. Hänellä on vissiin mökki täällä päin. Hän kertoi viestissä niiden selvinneen talvesta hyvin. En epäile sitä yhtään, koska ovat minulla jo ennen myyntiä selvinneet monta talvea ihan pikku taimesta lähtien.
Hyvä Peukaloinen että kauppa on käynyt
Peukaloinen, tuo on hyvä, että keksit kirpparin ylijäämätaimille, saavat toisetkin kasvuniloa ja sinä lisärahaa itseäsi varten. Enkä yhtään ihmettele että lumikit meni heti…
voi kääk, mistä näitä löytyy, pitääkö lähteä Turkuun Kauppilaan katsomaan?
No voi ei! Olisitpa heti laittanut tietoa että siellä on myynnissä niitä… yhyy. Ei ihme, että kauppa käy, kun myynnissä on jotain erikoista. Täällä näkyy kirppareilla lähinnä niitä jokapaikkaan leviäviä tavallisia, joita on kaikilla. Kuka niitä ostaa…
Seuraavan kerran kun jaat lumikkia niin laita mulle jemmaan, tulen ja ostan sulta suoraan.