Lupiini, Lupinus

Temskukalta viime syksynä tulleista siemenistä yksi on kasvanut jo tähän vaiheeseen Väri on just se mikä pitikin olla.

Nyt olen jo lupiineistakin ihan sekaisin. Puutarhakirjani mukaan kirjolupiini on komealupiinin joku muoto. Viime keväänä ostin siemenpussin, jossa oli lupiini ja kasvitieteellinen nimi lupinus regalis - netin mukaan se on kirjolupiini.

Tämä on sitä regalista, jota keväällä kylvin - luulin jo, ettei ennätä kukkia, mutta ensimmäinen avasi nuppunsa ja useampia nuppuvarsia näkyy toisaalla... Näin hennon vaaleanpunaista ei ole meillä vielä ollutkaan.

Inki, kyllä puutarhakirjasi on oikeassa.Kirjolupiini on risteymä. Kirjolupiinihan on latinaksi Lupinus x regalis.Tuo x tarkoittaa juuri risteymää.

Kiitos Pipu:)

Kuinka helppo lupiini on hävittää? Totteleeko kaivuuta, jos jotakin juurenpalaa kumminkin jää? Entä myrkkyä?

Vähän hullu ketju kysymykselle, pitäisi olla tuolla rikkisten puolella, mutta menköön nyt.

Kyllä meillä ainakin lupiini on hävinnyt siitä kohtaa mistä olen sen kaivanut ylös. Se kun tahtoo ehtiä siementämään ja niitä siementaimia löytyy joitakin sieltä täältä. Niitä olen sitten kaivanut pois ja siirtänyt oikeaan paikkaan.

minä olen taistellut lupiinin kanssa parikymmentä vuotta!niiltä kohdin missä pystyy leikkurilla ajamaan,niin se pysyy kurissa,mutta kaikki pientareet joita ei hoideta niin mikään kukkien kerääminen tai myrkyttäminen ei auta.meillä kun on todella tiukka savimaa,niin aina jää juurenpätkiä ja taas rehottaa.jos lupiinin leviäminen on vasta alussa,niin kehottaisin tosi tarkkaan kitkemiseen!

Kyllä roundup nitistää, pieni suihke lehdille.

minä myrkytin roun-upilla ison alueen,no lehdet ruskettu,mitta samaan paikkaan kasvoi uudet terhakat lehdet!!!

Ei muuta kuin värjäyspadat esille ja lankojen värjäämään.. Lupiinista tulee aivan ihanaa vihreetä väriä lankoihin,huopaan...( Sunnuntaina olin kurssilla, jossa värjäsimme lankoja) Saas nähdä josko siihen miten hurahtaa.

Mulla on kaksi pussia kirjolupiinin siemeniä. Kannaattako niitä esikasvattaa nyt sisällä(tai ulkona), vai kylvänkö suoraan penkiin (jota ei vielä ole). Kuinka nopeasti lupiini kasvattaa sen hankalan paalujuurensa, jonka takia siirrotkin luonaa huonosti.

Minä kasvattelin kirjolupiinin taimet sisällä ja istutin sitten ulos - ennättivät kukkiakin viime kesänä, kun oli aikas lämmin syksy, vaikka aika myöhään kylvin.  En huomannut juurissa erikoista istuttaessani:)

Onpa soma lupiiniprinsessa. Mulla on jotain keltaista ‘Russell Chandelier’ ja punaista ‘Russell My Castle’. Kuusi siementä kumpaakin ajattelin nyt kylvää ja loput suoraan ulos.

Minulla olis kesälle ja keväälle yksi projekti, nimittäin saada “villilupiinit” kasvamaan maakellarin katolla. Katolla yrittää kasvaa heinää ja nokkosta, mutta jos niitä nyhtäisi ahkerasti pois, saisiko taimen/taimet menestymään? Tarkoituksena olisi vain hakea taimia tienpientareilta ja istuttaa maakellarin päälle. Onko lupiini kranttu, vai lähteekö helposti kasvuun? Olisiko jotain kikkoja, joilla sen saisi paremmin sopeutumaan?

Viherpiiperö, meillä on pihassa kukkamäki (penkiksi tehty multakasa, jota moni on luullut maakellariksi :D) johon olen istuttanut kaupungin joutomaalta nyhtämiäni lupiinin taimia. Hyvin lähti kasvuun ja siinä on kasvanut nyt kohta 10 vuotta. Maa on melkein puhdasta savea nykyisin…kaikki muheva aines kulunut vuosien mittaan pois. Se onkin tämän vuoden "pihapuuhia" - uudistaa ja laajentaa tuo "kukkamäki". Jos se lupiini ei joudu kilpailemaan kauheammin istutusvaiheessa, niin siitä tulee vahva taimi. Meillä se ei ole itsekseen jostain syystä levinnyt kylväytymällä, vaikka jotkut sitä niin riesana pitävät. Jos haluat koko kummun lupiinia täyteen, niin sinne väleihin tulee aivan varmasti jossain vaiheessa myös heinää. Niittykasvit ja Lupiini voi tosin olla kiva yhdistelmä, sillä lupiini menee aika kuivetunnäköiseksi jo kesäkuussa.

Viherpiiperö, ota tienpenkalta pieniä taimia niin lähtevät paremmin kasvuun. Juurelta löytyy jo nyt itäneitä siemeniä joita voi käydä keräämässä ja laitta joko omaan astiaan kasvamaan tai suoraan maakellarin katolle. Villilupiini lähtee aika hyvin kasvamaan kunhan saa juuren kunnolla mukaan.

jos haluat taistella muutaman vuoden jälkeen lupiinien kanssa ,niin kerää taimia,sanoo 20 vuotta lupiinien kanssa taistellut.ei sen hankalampaa rikkaruohoa ole kun lupiini!

Leviääkö kirjolupiini yhtä hyvin? Mulla on lupiinia kukkapenkissä ja toisaalta tykkään ja toisaalta en. Pitäis päättää jätänkö kasvamaan ja katkon aina kukkavarret pois ettei siemennä.

Pottuvarvas, juuri sitä ajattelinkin, että kerään niitä jostain.

Vaikka moni sitä pitääkin ihan mahdottomana riesana niin minusta lupiini on aivan ihana kasvi, erityisesti nuo villilupiinit joita alkukesästä on tienpenkat pullollaan. No, tunnustan kyllä että se tuo mulle paljon lämpöisiä muistoja lapsuudestani…

Olen useaan otteeseen siirrellyt villilupiinia pihaani, sekä nykyiseen että edelliseenkin, ja koskaan siitä ei ole riesaa tullut. Itse asiassa minusta penkkiin siirretyt ovat kasvaneet välillä vähän liiankin hillitysti

Talomme itäpäätyyn olen työstänyt pientä niittykukkarinnettä ja kaverina lupiineilla on siellä mm. koiran- ja vuohenputkea (yllätys), illakkoa ja sormustinkukkaa. On (ainakin kukkiessaan) oikein kaunis.
lupiinit
Lupiini kai tarvitsee menestyäkseen kasvualustaansa tietyt bakteerit, joten lienee eduksi kaivaa riittävästi alkuperäistä kasvualustaa mukaan.
Siemenlisäystäkin olen näillä taviksilla kokeillut ja tuolla pihavajan vierustalla on nyt ihan mukavasti reippaita pikkutaimia kasvamassa. Kukintaa saa tietty odottaa hieman kauemmin kuin valmiilla taimilla mutta jos tarvitset lupiinimetsän, niin eikun kokeilemaan!