Hyrinä, aivan ihana kesäkuva. Minä tunnustaudun myös lupiinin faniksi. Se tuoksu on vain niin ihana ja kesäinen. Ja ei tarvitse mitään puleerattua penkkiä vaan juuri tuommosessa niityssäkin aivan ihana. En oikein käsitä mistä sen pahamaineisuus tulee, kun se kuitenkin leviää aikasta hitaasti ja jopa huonosti…ja se on mielestäni erittäin helppo ottaa pois. Kyllä jättibalsami on paljon todellisempi uhka - sehän leviää metsässäkin. Olen nähnyt!
tuoksuuko ihan normaalit villilupiinit joltain? miten mie en muista niiden tuoksuvan oikein miltään… hmm ehkä olen unohtanut…
Kyllä tuoksuvat aika voimakkaastikin
no täytyypä sitten haisustella niitä kesällä… tässä tontin nurkallakin niitä kasvaa, enkä saa silti mieleeni mitään lupiinin tuoksua…höh.
Voi Maizu, nyt kesäkuussa oikein keskityt haistelemaan lupiinintuoksuja Lupiinit tuoksuvat ihanalta - etenkin jos niitä on useampia ryppäässä.
jep minä lupaan nuuhkia lupiineja!
Lupiinin tuoksu on voimakas kun sitä kasvaa paljon, joo. Aiheuttaa hirmuisen tukkoisuuden nokkaan ja jotkut sen kun porskuttaa pöheikössä.
J.Karjalaisen Villejä Lupiineja soi sitten loppuillan päässä! ; ) Lapsuusmuistoja siitä tulee mullekin. Lupppiini oli jotain aivan ihanaa, niitä haettiin maljakkoon matkojen päästä, kävellen, vaikkei ne kauan maljakossa kestäneetkkän. Juhannuksena minun on aina tehtävä pieni autokierros että saan lupiineja joka huoneeseen maljakkoon.
En minä ole sitä tunkeilevaiseksi kokenut, kun kukkavarret rapsii pois ajoissa. Oli pitkään kukkapenkissäkin sitä ihan tavallista sameanlilaa.
Tässä joku kyseli, että leviääkö kirjolupiini samoin, kuin viillisiskonsa! Minulla on myös tulossa kirjolupiinia…siis esikasvatuksessa ja pussin kyljessä luki, ettei leviä samoin kuin villilupiini! Onko jollain kokemusta.?Voiko se risteytyä villilupiinin kanssa ja alkaa levitä? Vai pysyykö kirjolupiinina?
Olen myös lupiinien, myös villien ystävä ja minulla on pihallani kasvamassa lapsuudenkodin pihalta periytyneitä lupiinineja.
Ei leviä ainakaan minulla, siemenestä kasvatetut vain kasvavat monivuotisina. Kaikki uudet kukkapenkkiin ilmaantuneet lupiinit ovat olleet sinisiä villin näköisiä, kun minullakin on niitäkin pihassa. En sitten tiedä ovatko luonnonalueelta penkkiin hypähtäneitä vai risteytymiä…
Minä oon pitänyt lupinit kurissa ,poistan kukinnot pois kukkimisen jälkeen ,ne joista haluan siemeniä niin vain ne jätän kypsymään,näin ei oo meillä päässet leviämään muualle penkkeihin.
Minä kaivelin tänään hiekkamaasta, erään lammen reunalta neljä luupinin alkua, sain niitä juuria (kutsuttiinko sitä suurta juuri paalujuureksi) paljon mukaan, jokaisessa on ainakin yksi peukalonpaksuinen juuri, sekä vihreät alut. Jotta ne sopeutuisivat paremmin pihallemme, laitoin ne ensin jostain kaivettuun puutarhamultaan (tuotiin meille viime kesänä traktorilla), ja kylvin juurelle vielä luonnosta löytyneitä siemeniäkin. Kauanko niillä kestää, että sopeutuvat ja lähtevät kasvuun?
Lupiinit ovat kyllä niin kauniita Tuolla kasvaa villinä keltalupiinia, aattelin sitten kun se joskus on kukkinut, haen siemeniä siitä. Harvoin sen värisiä villinä kasvaa. Myös kaksiväriset lupiinit on todella kauniita, vaikka se isompi kukkalehtinen on tummanpunainen ja se sisempi valkoinen, ah
Keltalupiini on yksivuotinen, joten tuo lie komealupiinin keltakukkainen malli tai jaloste???
En mä tiedä, mutta jokavuosi se kukkii ja on tosi kaunis Mitä eroa on muuten lupiinilla ja komealupiinilla?
Lupiineja on montaa sorttia. Yksivuotisia mm. kelta- ja valkolupiini, joista jälkimmäisen siemenet käy ihmisravinnoksikin. Se villinä kasvava on komealupiini ja siitä on olemassa monia värimuotoja, ei kelpaa syötäväksi.
Meillä kasvaa mutanttilupiineja:
Oho, onpas hauska!
Lupiineja niitin elen ja tänään, pioneerikasvien aika tönkkösavessa päättyy pian - sanon mä…
Lupiineja kävin keräämässä vanhaan emaliseen maitokannuun. Vähän koiranputkea ja niittyleinikkiä joukkoon ja ihan hyvä kimppu tuli. Meillä on yksi sitkeä valkoinen lupiini, joka on jo monta vuotta kukkinut. Se onkin jo mahtava puska. Sinisten kanssa valkoinen on ihan nätti.