Tänään tuli sitten jo se mieliteko toteutettua. Tässä valkoiset lupiinit pientareelta saa muuttaa ihan pihaan.
Jadeliila, siemenistähän pääset hyvin alkuun (ja voit olla syypää lupiinin Lapin valloitukseen). Haluaisitko siemeniä? Kymmeniä aareja on materiaalia ihan omasta takaa
.
Miten kaikki valkoset lupiinit joita meillä ja suvulla on, on ihan sellasia likasen harmahtavia ja vähän surkeen olosia? Pienempiäkin ovat kun muun väriset.Jutilla ja Tuomipihlajalla on niin komeita.
Olen ostanut varta vasten valkoisen siemeniä.
Ahaa, meillä on vaan niitä ittekseen tulleita valkosia sinisten vaal.punaisten ja lilojen seassa…
Meidän valkoiset lupiinit ovat kyllä aivan itsekseen ilmestyneet sinisten ja vaaleanpunaisten joukkoon.
Annujoki, on sitä joittenkin pihoilla mut kuka piru niitä viitti toisten pihoilta hakia :).
Tuomipihlaja, voisin vaikka ottaakkin, laitan hölöä huomenna
Lupiini on kyllä todella kaunis. Mutta jotenkin siitä on vain mennyt maku kun se on niin räikesti esillä joka paikassa, en itse voi laittaa sitä pihaan.
En minäkään varmaan laittais jossei yhtään olis, mutta kun on ennestään, niin annan kukkia mutta leikkaan ennen siemenvaihetta kukinnot pois, ja nyt tekis mieli vähän siirrellä kauniimman värisiä enemmän esille.
Siemenkasvatin viine keväänä keltaista ja punaista, kolme kumpaakin. talvi vei kolme, mutten tiedä kumman väriset. Ja kolme jäjelle jäänyttäkin on aika heiveröisessä kasvuss. Ei ollenkaan sellaisia voimakaslehtisiä kuin villilupiinit.
Minua lupiinikasvustot teiden varsilla haittaa ollenkaan, ovat aivan upeita. Sitä vastoin moni hoitamaton rytö ja slummiintuneen näköiset peltihallihökkeliköt kaupunkien liepeillä on aika karmeita pujopuskineen. Mutta nämä kaikenlaiset rakennelmat kaiketi kuuluvat suomalaiseen perinnemaisemaan…
Mie olen kasvattanut kaksi, toisen piti olla keltainen ja toisen punainen. Ovat valkea ja sininen. Taitavat päätyä tänään maljakkoon ja juuret kaivan pois.
Mä olen myös siemenkasvattanut, piti olla keltaista, mutta kaikista tulikin tummanpunainen. Olisko meidän samaa alkuperää, siemenvaihdosta?
Tomppasin omani luumuntaimen juurelle, nyt katselin että laittaisko yhteen ongelmalliseen kohtaan, jossa on juolavehnää. Kattelisin paljon mieluummin lupiinia.
Mulla on tummanpunaista lupiinia Hyötykasviyhdistyksen siemenistä, hyvin kasvavat. Innostuin niihin Temskukan kuvista, jossa olivat punamullalla maalatun talon edessä. Siis matkin
Pientareelta pihaan ottamani valkoiset olivat niin komeita ja puhtaanvalkoisia, että ajattelin, että eihän minulla ole mitään yhtä komeaa valkoista perennaa pihassani ennestään. Helppohan ne on omassa pihassa kurissa pitää, kun vain poistaa kukkineet kukkavarret.
Temskukan kuvista minäkin sain kimmokkeen punaiseen lupiiniin. Ostosiemenistä kasvattelin. Pitäs tehdä uusintakylvö menehtyneiden tilalle. Kuritus hoituu katkomalla kukkavanat ajoissa, no problem
Tuo valkoinen oli upea, taidan tilata valkoisen siemeniä;-O
ainakin minun kerran keräämistäni keltaisen lupiinin siemenistä syntyi komeita tummanpunaisia sitten "huomen"kesänä. - onneksi saaja alkoi motkottamaan asiasta ja paikkuu tehtii sitten jakopalalla, että väri varmasti pysyi oikeana.
viime kesänä minulta pyydettiin valkoisen siemeniä, mutta vahingosta viisastuneena annoin vasta nyt keväällä jakopalan, ettei synny värivirheitä.
edit - siunakkoon mitä kirjainsotkua olin tehnyt…
ei haitannutkaan; punainen on pihallaan myös, mutta minua harmitti, kun en ollut pystynyt toimittamaan sitä, minkä olin luvannut.
Ainahan siemenlistyissä on mahdollisuus vaikka mihin, mitäs se haittaa.
Onkohan nuo kaupasta ostetut lupiinin siemenet kuitenkin suurinpiirtein mitä lupaavat?
Anoppi laittoi keväällä punaisen lupiinin siemeniä multiin ja minä sain loput taimet, mitä hänen pihaansa ei mahtunut.
Pienoisia ovat vielä taimet, ensi vuonna ehkä kukkivat.
Minulla itsellä on viha/rakkaus suhde lupiiniin, sillä täälläpäin sitä kasvaa joka puolella.
Tosin valkoinen ja vaaleanpunainen voisi olla niitä värejä, jotka voisin laittaa kukkapenkkiin.
Kyllä mun ostosiemenet oli sitä, mitä pitikin. Olisin ollut kitkerällä tuulella, jos niistä olisi tullut sinivioletteja.
Pari vuotta sitten kasvattelin siemenestä punaista, keltaista ja valkoista - olivat sitä, mitä pussin kyljessä luvattiin. Metkaa, mutta punainen viihtyy ja voi hyvin, muut keltainen ja valkoinen taantuvat.
Minä ostin oikein tummanpunaisen lupiinin siemeniä keväällä mutta unohdin laittaa ne multiin. Onkohan nyt liian myöhäistä (lähinnä ensivuoden kukintaa ajatellen)?
Kylvä nyt ehtivät vielä hyvin kasvaa, ehkä jo syksyllä kukkivatkin, ainakin ensi kesänä.