Lupiini, Lupinus

Kyllä lupiinit  taas rehottaa joka puolella.  Pyöräilin töistä kotiin ja sinistä oli paljon ympärillä. Meillä ne on täällä rikkaruohoja ja niistä yritetään välillä päästä eroon. Lähellä kotiani on violetteja, valkoisia,  sinisiä ja vaikka minkä värisiä. 

Laitanpa tänne uusimpia kokemuksia lupiinin vähentämisestä. Viime syksynä mylläsimme isohkon lupiinialueen puutarhajyrsimellä, ja keräsimme nousseet juurakot pois (niitä kertyikin puoli öljytynnyrillistä). Lopputulos tänä keväänä/kesänä on se, mikä oli odotettavissakin, eli ko. alueelta kaikki suuret, vanhat lupiiniyksilöt ovat kuolleet, mutta uusia siementaimia on satoja, ellei tuhansia. Niitä on nyt sitten pariin otteeseen kitketty pois, niin kauan kun muu heinä ei ollut vielä kasvanut liikaa taimien peitoksi. Kitkemisen yhteydessä juuresta leviäminen oli selvästi nähtävissä: kaikki siementaimelta näyttävät eivät olleetkaan siementaimia, vaan vanhemmasta juurenkappaleesta kasvaneita uusia yksilöitä. Eli kyllä ne juuret kannattaa nostella pois hävityksen yhteydessä. Tulevat vuodet näyttää, miten lupiinin vähentäminen etenee (kokonaan en siitä edelleenkään usko pääseväni, siemenpankissa riittää kapasiteettia).

Muutaman lupiinin olen säästänyt, kasvavat pihan reunalla ojanpientareella. Leikkaan aina kukkineet kukinnot ajoissa pois, ettei ehdi siementämään.

Yle sivulla kerrottiin, että muut luonnossa kasvit kuolee lupiinien alle.
Mielestäni lupiinia saisi torjuu lähes kokonaan, sillä ne leviää helposti.

Hyvä vain, että leikkaat ennen kuin tekevät siemeniä.

Tuo lupiini leviää tienvarsilla eikä ne aina ole kenenkään pihasta karanneita. Yhteenaikaan kylvivät sitä tienvarsille hiekkamaille sitomaan maata sen juuriston takia. Edesmennyt yrittäjä noin 20vuotta sitten kertoi kun oli valtiolla tiehommissa. Siellähän se leviääkin kun valoa piisaa ja tienvarret nykyään leikataan vain kerran kesässä ennen koulujen alkua. Lupiinit kerkeää kukkia ja siementää. Meillä on tässä pihassa ollut perintönä lupiini ja olen itekin laittanut keltaista ja punaista.
Eipä nuo ole pihasta karannu minnekkään, eikä ne metässä  viihdy.
Täällä se on vanha pihakasvi kun ei täällä kaikki hienoudet pärjääkään. Minusta kyllä kauniskin joten kyllä minä niitä tienvarsillakin katselen mieluummin kuin mesiangervoja, maitohorsmas ja voikukkaa.
Voikukastakin on riesa pihoissa kun tienvarret rehottaa ja siemen lentää kauas.
Rentunruusu sama juttu, leviää siemenet tuulenmukana ja tappaa kaiken muun alleen kun pääsee rehottamaan.
Onhan ne tietty kotimaista kantaa vissiin.

Meijänki kartanolla kasvaa lupiini :slight_smile: Son tosi kaunis kukkanen

Meilläkin pihassa kasvaa lupiineja.Ja annan kasvaa.Kaunis kukka kaikin puolin eikä ole koskaan riehantuntu mihinkään.Päin vastoin,ei haittais vaikka vähän leviäisikin lisää.

Oletteko huomanneet, että tänä vuonna kukkii paljon enemmän vaaleanpunaisia lupiineja kuin yleensä? Useimmiten näkee vaan niitä liloja ainakin täällä Satakunnassa, ja punaisen sävyt ovat harvassa, valkoiset vielä harvinaisempia. Omassa pihasa on savimaa, eikä lupiinit siinä erityisesti tykkää levitä, joten olen sitä ainokaista punaista tuossa hyysännyt ja varjellut ja kas vain, tänä vuonna sillä on pari kaveria, toinen vielä kauniimman värinen tummempi vaaleanpunainen. Onkohan säät jotenkin nyt olleet suosiollisia punaisille?

Mun pihassa ei kasva yhtään lupiinia eikä tule. Tievarret ja naapurin kesantopelto tuolla muutaman sadan metrin päässä riittää mulle jos tarvii lupiieja katsella. Kaiken värisiä siellä on lilaa punaista valkoista punavalkoista sinivalkoista.

Minä kyllä olen himoinnut yhtä valkokukkaista lupiinia tuonne puolivarjon penkkiin (penkki siis vielä suunnitteluasteella) Jos se siellä viihtyisi, niin olisi varmaan jotenkin valoisan näköinen. Siementäminen pitäis tietty estää. (Jos lähistöllä ei olis muita lupiineja, niin oliskohan kaikki siementaimet valkokukkaisia? ) 

Toissa syksynä myllätty lupiinialue kukki tänä vuonna erityisen runsaana, useampi tunti vierähti niittotalkoissa. Jaksaisikohan ottaa uusiksi, ainahan siinä yhden vuoden kukinta jää väliin kun juuret nostelee pois.

Jippii. Päätyi komealupiinikin niiden sakkorikkojen listalle. Naapurin tontilla sitä riittää, ja on niin höveli naapuri, että vaikkei sanaakaan olla niiden kanssa vaihdettu tähän muuttamisen jälkeen, on se meidänkin tontin reunan ojaan niitä rehuja lahjoittanut. Ja tulee lahjoittamaan tulevina vuosina lisää joka kevät, kun sulamisvedet valuu siinä ojassa meillepäin.:joy: Itkettäis jos ei naurattais. Ei haluais ensimmäisenä alkaa noinkin “turhista” asioista alkaa vääntämään ennen kuin on edes tervehditty.

Pitääkö luoiinikin hävittää pihaltansa?

https://www.iltalehti.fi/piha/a/784def34-c455-477b-bb2f-357c4ec117e0

Mistä erotatte komealupiinin ja kirjolupiinin?
Ite ole ostanut kirjolupiinin siemeniä joskus joista olen saanut keltaisia, erivärisiä punaisia ja kaksivärisiä sinivalkoisia ja punavalkoisia.
Onkohan nuo kaikki hävitettävä vai kukahan nuo tulee katsomaan mikä niistä kuuluu noihin kiellettyihin.
Jostain luvin että kirjolupiinin siementen myynti on Suomessa sallittua ja niin ollen niitä myös saa kasvattaa.
Onkohan tuo laki taas semmoinen että sitä ei voi toteuttaa. 

Viime kesänä pihaan, paikkaan, josta leikkaan ympäriltä nurmikon ja samoin myös kukat pääsee maljakkoon, istuttamani komealupiinit kukkii ensimmäistä kertaa. Syksyllä kaivan juurakot pois ja poltan mökillä. Jotain pitäisi keksiä siihen. Vaikkapa pionia🌞

Ohikulkiessa niistän kukinnot ja nuput pois, joskus on puuhassa kimalainenkin peukaloon tökännyt. Tämä yksi lähti uskomatonta kyllä kokonaisena käsin vetämällä. Käyn lähipäivinä tuuppaamassa lapiolla kumoon löytämäni juurakot, paahtukoot auringossa, versot leikkelen katteeksi. Mitä vähemmän maata kaivelee, sitä vähemmän nousee siemeniä esiin itämään ohjeistetaan. Tarvitsevatko ne valoa itääkseen?

En nopsasti kuukkeloimalla löytänyt lupiinin  siemenien etämisestä muuta tietoa kuin sen että niiden itävyys säilyy jopa 50 vuotta.  Jotenkin maalaisjärjellä päätellen tuntuis kummiskin siltä että  ne tarvii itääkseen valoa.

Eilen keräilin pihasta lupiineja sisälle maljakkoon. Hyttyset riivas sen verran ikävästi että piti jättää tälle päivälle hommaksi niiden tarkempi pois katkominen. Täällä mun uudessa paikassa lupiineja tosiaan on ihan pihassa siellä täällä.

On ne kauniita, oikeasti paljon värikkäämpiä kuin kuvassa. Muutaman sata kukkaa keräsin pois.
Vielä aukeaa lisää kukkia. Tuttava haki muutaman omalle tontilleen entisten lisäksi kun oli nätin värisiä.

Toivottavasti lupiinit häipyy kokonaan suomesta. :skull: