Lupiini, Lupinus

Olin äsken kameran kanssa kun piti tehdä pikavisiitti työn merkeissä mutta sen verran satoi etten saanut kuvaa meidän kujanpään lupiineista: Siellä on kaunis vaaleankeltainen puska.

Ja kasitien varrella oli aivan selvästi lohenpunaista/aprikoosia.

Kuvaan jahka kuivuu tuo ilmasto hiukan.

Millä ihmeen ilveellä saisin lupiinikasvuston hävitettyä kukkaniityltä. Olen niitä monena kesänä viikatteella niittänyt ennen siementämistä, etteivät ainakaan lisääntyisi. Ja pah, tänä kesänä on komeampi rivistö kuin koskaan! Pitääkö tässä lähteä myrkkypullon ostoon :frowning:

Voi tätä onnea. Tänä vuonna esikasvattamiini lupiineihin on ilmaantuneet nuput. Sekä punaiseen, että keltaiseen. Jotenkin olin ajatellut, että kukkivat vasta ensi kesänä..

Välke, pitäisihän sinun tietää, että jos ei anna tehdä siemeniä, kasvi vahvistuu, kun voimaa ei mene siemeniin! Käy ennemmin tökkää lapiolla vinottain juuresta poikki, sitä ne ei montaa kertaa kestä kuolematta. Siinäkin saa olla ahkera…

:wink:

PRRR…vielä minä sen selätän!

voi älkää, älkää - kun lupiini on melkein ainut kukka, mikä mulla pärjää ihan yrittämättäkin. Muiden eteen vaikka olen henkeni melkein antanut, niin “muisto vain…”

Hi hii! Eihän tokikaan kaikkia tapeta!

Kävin tuolla lupiinipellolla kuvaamassa eri värejä voin kerätä siemeniä, jos joku haluaa

Tämä on melkein musta

Seuraava suomen lipun värit

Seuraava on vaalean sinen

Seuraava on hennon vaalen punainen. Siellä on melkoinen väriskaala, toivomuksia vaan, niin katsastan löytyykö haluamaasi väriä..

nyt olen ilonpilaaja. tänään kävin hakemassa luvalliselta paikalta muutaman pienen valkoisen lupiinin taimen ja siirrän ne valkoisten kukkien metsäpuutarhaani. lupiineista pyrkii tulemaan siemenlisäyksellä yleensä sinisiä allapäin kun mehiläiset sekoittaa eri kasvien värit. jos haluaa tietyn värisiä niin kannattaa merkata värit vaikka värilangoilla ja siirtää halutunvärinen juurakko, koska siinä se väri pysyy. sinisävyisiä onkin kasvuistoissa aina se enemmistö. tuo vaaleasininen on oikein ihanan herkullinen väri, niitä ei ole näkynyt.

jostakinhan ne vaaleanpunaiset ym värit siemeniin tulee, mutta siemenistä ei voi mitenkään ennakoida mitä mistäkin kasvaa, pitäisi kasvatella monet purkit taimia, saada ne kukkimaan ja heittää vääränväriset pois.

No voi vitsi minä kun ajattelin jonkun saada hyvälle mielelle, jakamalla siemeniä, mutta ei niitä juurakoita taida oikein voida lähetellä vai??? Voihan Valtsu!!!

ja minä ilonpilaaja kiikutan mökkisaaressa yhden valkoisen lupiinin niin kauas takametsään, ettei yksikään siitepölyyn itsensä sotkenut mehiläinen sinne jaksa lentää ja kerään sitten siitä siemeniä jaettavaksi.puhetta

Kummalisen oudosti kukkiva keltainen lupini viisi kukka ja varsi jatkuu taas seuravat viisi

korkeus? - minun silmiini näyttäisi keltalupiinilta, lupinus luteus. yksivuotinen maanparannuskasvi. voisiko olla?

Korkeus on 50cm muita lehtiä ei ole kuin noi jotka kasvaa pitki kukan vartta

Olisiko hyvää neuvoa… kaivoin äsken kolme lupiinin juurakkoa ylös maasta, mutta miten hävitän ne?

Pilkot kompostiin, paistat iltanuotiolla? Roskapönttöön ellei ole kompostia eikä kukaan halua juurakoita?