Lupiini, Lupinus

Mulla ne lupiinit ovat itäneet ihan eri aikaan. Osa siemenistä on jo itänyt ja osa ei. Miten hyvin lupiinit itää?

Löysin itseltäni briteistä tuotuja Lupiinin siemeniä , Russell Mixed. Se on ns. hybridi, kasvaa n. 1,8 m korkeaksi pussin mukaan. Värisekoitus. Kukkii vasta toisena kesänään. Onko kellään kokemusta tästä samasta, tai yleensä hybrideistä; säilyttävätkö ne alkuperäiset värinsä vai onko tiedossa muutaman vuoden kuluttua lila lupiinikasvusto?

Kylvin ne nyt esikasvatukseen, toivottavasti itävät, ensimmäistä kertaa tätä(kin) lajia kokeilen

Kävin katsomassa viime kesänä kylvettyjä ja silloin hyvin kasvaneita lupiineja, nyt kaikki alut näyttävät mädäntyneen! Punaisen siemeniä Siemenvesalta tilasin kyllä harmittaa, kannattaiskohan tilata nyt uusia ja yrittää näin keväällä aloittaa ,viime vuonna heinäkuussa kylvin ne !

Utelempa taas, millaisia kokemuksia penttiläisillä on itsekylvetyistä/kasvatetuista Lupiineistakukkanen

Kylvin punaisen lupiinin siemeniä ja itivätkin hienosti.. ovatr nyt n 15 cm Onneksi kylvin vain puoli pussillistahymy

Mutta kukkivatkos keväällä kylvetyt Lupiinit vielä tänä kesänä? ja miten on, kun tienvarsilupiini nyt tuntuu kasvavan melkein missä vain, mutta selviytyyköhän tälläinen siemenestä kasvatettu Lupiini esim. tienvarressa tai muussa kuivassa ja karussa paikassa? ja leviääköhän punainen Lupiini pysyen Punaisena. On ainakin helppo kasvatettava, jopa miullakin kasvaa ihan upeasti.kasvava kasvi

Mun vuosi sitten kylvämistä yksi ehti syksymyöhällä vielä kukkimaan, nyt on kaikissa nuput.

Kiitti Paulastiina : ) täytyy sitten ehkä odotella kukintaa ensivuoteen. Malttamaton kun on, niin aina haluaisi nähdä niitä kukkia ensimmäisenä kesänä ja mieluten heti ; )

Mun viime kesänä kylvämistä lopulta muutama on hengissä ja kasvaa. Tilasin uusia siemeniä ja ne itivät sisällä hyvin ja olen siirtänyt ulos kasvamaan, toivon että jo kesällä kukkisivat. Viime syksy oli todennäköisesti liian märkä kesällä kylvetyille pienille taimille, kun lähes kaikkien juuret märkänivät. Ja dementiaako lie, kun en muista kumman värisiä syksyllä siihen kohtaan penkkiin siirsin, joita on hengissä. keltaisia ja tumman punaisia tilasin ja kasvatin.

Ja minä revin niitä surutta kompostiin aina kukkimisen loputtua. Osa on ojanpientareelta otettuja ja osa kylvettyjä. Vaaleanpunaisen olen pyrkinyt pitämään, mutta sinisen “villin” olen yrittänyt hävittää.

En minäkään niitä sinisiä “villejä” kukkapenkkiin huoli, mutta nämä jotka olen tilannut, ovat keltaisia ja tumman punaisia.

Minä lapion kanssa poimiskelin tänään tielaitoksen tontilta lupiineja. Valkoista, vaaleanpunaista ja sellaista sinistä, jonka kukissa on pilkku valkoistakin.

Minä taas kaivelen kukkapenkkiin eksyneitä sinisiä ja istutan tielaitoksen tontille tuohon sisäänajotien laitaan…:slight_smile:

Lupiinit vain - ne kauniin vaaleanpunaiset, valkoiset ja mitä niitä onkaan - taantuvat ennemmin tai myöhemmin kaikki sinisiksi, mikä on niiden alkuperäinen luontainen väri. Siksi tienpenkkojenkin kasvustot muuttuvat vuosi vuodelta enemmän ja enemmän sinikukkaisiksi.

Mutta, nauttikaa eri sävyistä, niin kauan kuin niitä riittää - niin minäkin teen…;))

Mun mielestä tänä vuonna on erityisen paljon valkoisia ja vaaleanpunaisia kukassa - tai sitten kiinnitä niihin nyt enemmän huomiota.

Tuo “taantuminen siniseksi” on omituinen juttu. Niin kauan kuin sama juurakko on hengissä, tulee kukistakin aina saman värisiä, mutta jos sininen ja jonkun muun värinen risteytyvät keskenään, jälkeläiset lienevät pääsääntöisesti sinisiä. Vai kuinka?

Paulastiina, enpä ole sen isommin tullut tuota taantumisen historiikkia tutkineeksi. Se on ollut sellaista vanhaa perimätietoa etupäässä. Jostakin tosin muistelen asiasta lukeneenikin, mutta mistä, siihen en yks'kaks osaa vastata. Syynä voi olla tuo ristipölytys ja sinisen värin voitokkuuskin.

Edit.: kurkkasin myös Wikipediaa ja siellä sanotaan mm., että kukinnon väri voi vaihdella samassa kasvissakin riippuen esim. kasvin iästä.... sanatarkka tuo lausahdus ei ole, mutta asiasisältö tuo....

Minulla oli yllättävä “uutuus” lupiineissani. Villissä lilassa oli keltaista joukossa. En muista, että minulla olisi ollut keltaista lupiinia koskaan. Mistähän moinen on tullut?

Luin että jos kukkineen lupiinin leikkaa, se saattaa kukkia vielä uudestaan. Vaan mistä kohtaa ja milloin tarkalleen..? Heti kukinnon altako? Ja mahtaako "kukkinut lupiini" tarkoittaa sellaista, joka on jo täysin ränsistynyt kukasta kukkaan? no-jaa

Ankkis, pääasia että sen kukkavarren katkaiseen ennenkuin siemeniä alkaa kehittymään. Eli joko ränsistynyt tai vielä voimissaan oleva, sillä ei ole väliä. Kukkavarren voi katkaista mistä kohtaa tahansa maan ja alimman kukinnon välistä.

Jännä juttu, tänä vuonna näkee kaikenlaisia uusia värjeä lupiineissa. Nytkin on tuolla villiojan pielessä valkoistakin

Tarhalupiineissa (vai ovatko peräti jalo-) on myös valkoista. Pullerompi on tässä kesyssä tuo kukinto.

Kylläpä ovatkin ihanan pullukoita! Lisää lupiineja halajan minäkin, sillä keltaista ei löydy, vaikka viime vuonna sitäkin siemenestä kasvattelin. Onneksi on edes kääpiölupiineja kasvamassa, just tänään ruukutin ne taimenoiseni, ne kukkivat jo samana kesänä kun lienevät 1-vuotisia.