Luppio, Sanguisorba

Minä sain juuri rohtoluppion ja ison sellaisen, tämä on parasta tässä puutarhailussa, kun jollakin on jotain perennaa liikaa,niin aina on joku joka sen haluaa ....niin ja vielä kukkivana....

Millaiset juuret rohtoluppio kasvattaa? Mun luppioni on aikamoisessa ahdingossa kaikenlaisten helminukkajäkkäröiden, alppipiikkiputkien ja muiden ihanuuksien seassa ja haluaisin pelastaa sen selvemmille vesille, mutta kun en raaski lapiota iskeä maahan ennenkuin tiedän, kannattaako irroitusyritys lainkaan vai jätänkö koko homman sikseen...Tietääkö kukaan?

Harhailija, voit huoletta vielä siirtää rohtoluppion, sillä on voimakas juurakko,
kestää sen kyllä tai sitten heti keväällä kun näyttääntyy!

Kiitos, Kalliosalmi. Voi olla, että siirto siirtyy kevääseen. Puska näyttää niin tiuhalta ja lisäksi siinä on kiviä, joiden väleihin juuret ovat luikertaneet. Varmaan keväällä on paremmat näkymät. Luppiolla on hauska kasvutapa, jota olisi mukava päästä ihailemaan. Nyt se on selvästi hankalassa paikassa myös katsomisen kannalta... oli kasvattanut yhden varren helminukkajäkkäröiden alitse nurmikolle ja jäänyt muutaman kerran ruohonleikkurinkin saaliiksi.

Laitanpa tähän epäselvän kuvan, ihaaanasta kiiltoluppiosta , Sanguisorba tenuifolia, siinä on mahtavat kukat pomppivaa naurua

Tieteellinen nimi on SangUisorba parviflora, mutta ei silläkään nimellä kauhean paljoa tietoa heru. Korkeus n.100cm, valkoista ja vaaleanpunaista löytyy, aur.-puolivarjo, tavallinen maa. Oletan että jonkin verran siementää, niin kuin luppiot yleensä.

Kukkiiko komealuppio vielä ensimmäisenä vuonna? Vai vasta seuraavana vuonna kylvöstä?

Ihana rohtoluppio kukkii.

Kiiltoluppiosta tykkään.

Olisikohan tämäkin tuo kiiltoluppio? Takana parsan lehtiä. Olen saanut tämän pikkuisena, muistaakseni Elojalalta, nimellä valkoinen luppio. On kivan näköiset nuput tällä.

Oi, minä niin tykkään tuosta luppiosta. Yllättivät minut tosin korkeudellaan, istutin viime kesänä penkin etulaitaan, kaksimetriset. Siirtelyä tiedossa, mutta ovat pysyneet hyvin pystyssä.

RHS:n The Plantsman -lehdestä löytyi kiinnostava artikkeli Sanguisorba-suvusta.

Zipulin laittaman artikkelin mukaan tämä olisi sanguisorba menziesii. Ihmettelin, että mikäs rikkaruoho tuo on, mutta onneksi pentissä tunnistettiin luppioksi. Annoin kasvaa ja tälläinen ihanuus siitä sitten tuli. Jos jollain on sanguisorba magnifican siemeniä ihan liikaa, voin tarjota auttavan käden.

Viippu, onko menziesii kotoisin siemenkirjeestä? Mulla useampi ruukku samalla nimellä; eivät ole kukkineet vielä mutta lehdet eivät näytä ollenkaan luppioilta. Ne ovat pieniä, pyöreähköjä ja kasvavat yhdessä kasassa. Vai millaiset ovat sun menziesii:n lehdet?

Sopivasti mulla on se taimivaiheen kuva:
menziesii????

Eikä tämä ole mun siemenkasvatus enkä mielestäni ole ostanut tai vaihtanut sitä. Se vain yhtäkkiä kasvoi hostan viereen. Enkä edes tiennyt (vielä silloin) rakastavani luppioita… Puutarhatonttu auttoi? Muistaako joku antaneensa tälläisen minulle?

Ihana yllätys tosiaan tuo menziesii, Joskus siemenet vaan ovat löytäneet itse paikkansa. Mulla ilmestyi unelmatädyke hortensian juurelle, sekin mukava yllätys ja sopivat vieläpä siinä kohtaa vieretysten nätisti.

Tuo Sanguisorba Menziesii kulkee myös lännenluppion nimellä, Satakunnan taimitukun tuotantoa. Kesäpihan alesta löytyi parilla eurolla :slight_smile:

Pihanlaittaja: mistä kesäpihalta löysit?

Prisman kesäpihalta, Maarian kirkon vierestä. Siitä on jo aikaa, se sulkee ovensa aina jo heinäkuun lopussa.