Punaluppio, rohtoluppio. Aurinkoisessa ja kuivassa kasvupaikassa 1½ m korkuinen.
Aivan ihana punaluppio Valtsulla! Mulla on tuota taimina, tuskin maltan odottaa kukintaa.
Minä kanssa kovasti tykkään rohtoluppiostani. Jaoinkin sitä niin, että nyt minulla on sitä kahdessa penkissä. Siementaimiakin sen kanssa riittää, jos ei kukkia ajoissa poikkase. Muistakin luppioista olen alkanut haaveilla, jotenkin ovat hauskoja perennoja, eivät mitään "peruskukkasia".
Kaikki näkemäni luppiot on upeita! Erityisesti pidän niiden lehdistä. Niitä pitäisi alkaa hommata. Prismassa oli, mutta ovat tosi surkean näköisiä, pitänee katsoa juuret ja ostaa, jos ovat edes jotenkuten hengissä. Halpoja ainakin ovat.
Eiköhän hyvät juuret ole tähän aikaan vuodesta paras kriteeri. Monen kasvin lehdet ovat luonnostaankin jo aika syys-raaskuja. Ei mun siemenkasvatuksen kiiltoluppionkaan taimet kovin kummoisiltä näytä mutta uskon kevään tehoon.
Tykkään luppion lehdistä kuten Blankakin. Syksyisenä…
Ja vihreän raikkaana
- paitsi, että tämä on nuokkuluppion lehti ja sinänsä väärässä ketsussa. Luppio anyway
Rohtoluppion lehdet ei kyllä ihan noin nättejä ole.
Ylemmät kaksi kuvaa OVAT rohtoluppion, vain alempi vihreä nuokkuluppiota.
Ai jaa, en olis tunnistanut, niin erilaisia kuin omani. Ehkä väritys vain hämäsi. Omani ovat yksivärisen keltaisia tällä hetkellä. Minusta nuo kuvan nuokkuluppion lehdet ovat jotenkin tyylikkäämpiä muodoltaan kuin minun rohtoluppioni, jotka ovat aika robusteja.
Poikkesin Terrassa ja mukaan lähti muutama Sanguisorba Menziesii, eli lännenluppio. Kovin raaskuja olivat, mutten voinut jättää niitä sinne, halvalla kun sain. Innostuin tuosta yhdestä lännenluppiostani niin, että haluan niitä lisää.
Katselin penkkejäni ja oikein komia komealuppion? (Sanguisorba hakusanensis var japonensis) alku pungertaa mullasta ylös. Hienoa .
Niin mullakkii.
Tiedoksi: rohtoluppio kasvattaa metrisiä juuria ja pärjää siis missä vain. Siirtojuoksutusta, liian suureksi kasvanut paikkaansa.
Kiiltoluppio availee kukintojaan. Taustalla näkyy valkoiset jaloangervot ja kun talokin on samaa väriä, niin jollain on ollut taas silmää
Tuo luppio passaisi hyvin mulle, kun meillä ois tumma seinä taustalla. Tämä komealuppio on minusta ihan kuin joku charleston-tanssijatar hepeneissään.
Luppiot on ihania, miulla on vasta kolmea erilaista, vai oliko niitä neljää;)
Miulla on myös pieniä luppioita, mutta jo viime syksynä kyttäsin josko joku nuokkuluppiota jakais tai talvella siemenkirjeissä olis ollu, mutta ei käyny tuuri. Joten kysäsempä nyt kun luppioista on puhetta että olisko jollain ylimääräsiä tai siemeniä, minä ikionnellinen olisin.
Enpäs ollut huomannutkaan tuota Rayan viestiä aiemmin. Tässä kuitenkin nuokkuluppio ja mahdollisesti siemeniä tulossa tältä dementikolta. En kyllä ees tiedä miltä ne näyttää…
Punaluppio.
Luppiot on symppiksiä, jos vaan suostuisivat itämään sillon kun mie ootan, mutta miullapa on nyt nuokkuluppio ja kukkimaanki rupesi. (Satulle Kiitos!)