Minä voin Raya lähettää kyllä rohtoluppion pikkuisia “porkkanoita” sinulle jos olet niitä vailla, ei tartte odotella itämistä
No voi hitsi, porkkanat erittäin tervetulleita, ai, ai, kiva juttu
Löytyiskö joltain pientä pusikkoa punaluppiota jaettavaksi? Mulla on nuokkuluppio ja se on aivan ihana joten nyt olen höyrähtänyt luppioihinkin ;D
Minä varmaan löydän vielä yhdelle noita pikkuisia porkkanoita tuolta maasta, eli siementaimea tarjolla olis muttei jakotaimipuskaa jos isompaa olet vailla. Tämä kyllä kasvaa kokoa melkoista kyytiä kun vauhtiin pääsee. Laita yksäriä jos kiinnostaa
Punaluppio… minkämoisten kasvien vieruskaveriksi se mielestänne sopii?
Wilhelm: mielestäni sopii esim. taustakasviksi heinille (tai jo kukkineillle päivänliljoille) ja punalatvan tai valkolatvan kaveriksi. Kultapallokin ok, jos tykkää väriyhdistelmästä.
Punaluppiolle kasvaa hirmuiset juurakot (ed sivulla laittamani kuva), ihan pienet ei sen kanssa pärjää. Luontopuutarhaan mitä mahtavin, just heinät ja korkeat veijarit kuten Pihanlaittaja tietää.
Punaluppio alias rohtoluppio on ilmavana kaverina, tummine tähkineen myös kaunis havuryhmissä! Tuo sellaista ilmavuutta esim.tanakkakasvuisten tuijien ja katajien kaverina istutusryhmissä. Kaunis myös linjakkaiden ja vahvajuuristen perennojen kuten tarhakurjenmiekkojen, konnantatarten, konnanyrttien, punahattujen yms. takana ryhmissä
Kiitti paljon vinkeistä!Laitan punalatvan ja kirjavan koristekastikan kanssa. YRitin googlailla, ja joissakin kuvissa kukkii tosi matalanakin, siksi vähän mietin, et mihin laittaisin.
Voihan mömmö. Ostin Seemnemailmasta rohtoluppion (Sanguisorba Officinalis) siemeniä ja luulin saavani söpöjä tummanpunaisia pampuloita, jotka kurkottava korkeuksiin.
Vaan kukinto onkin vihreä ja siihen näyttäisi tulevan rusehtavanpunaista hedehuiskulaa alhaalta lähtien. Siis samaan tapaan kuin tuossa Rapunzelin komealuppiossa, väri vaan on eri. Laitan kuvan tunnistettavaksi, kunhan aukeaa vänän enemmän. Matalakin tuo on, kuvä jos 50 cm.
Pirkule, olen tänä vuonna kasvattanut vaikka kuinka monta siemenpussillista aivan jotain muuta kuin olen kuvitellut saaneeni.
Muoksis - olen saanut Sanguisorba Minoria. Lienee siis finskaksi pikkuluppio. Ei ole minusta minkään näköinen. Olen niin vihainen, että käyn kiskomassa rääpäleet penkistä .
Älä nyt, ne on syötäviä. Itse kasvatin ihan tarkoituksella kivikkoon, mutta kuolivat talvella.
Olin kauan miettinyt rohtoluppioni lopullista sijoituspaikkaa ja se on virunut saavissa koko kesän, kunnes luin tämän ketjun ja laitoin sen havuryhmää somistamaan. Ans kattoo ny, miltä tulee näyttämään.
Olen laittanut renkaan lännenluppion ympärille noi 25 cm korkeudelle jo keväällä, onkohan liian väljä vai liian matalalla, puska rönkähtää taas.
Rinkulan kaipaa metrin korkeudelle…
Valtsu, mie en haluaisi että se rinkula näkyy, vaan että jäisi lehtien alle. Taitaa olla mahdotonta.
Jos eivät kulkureitille yllä miksi nyt tunkea, syssymmällä vaikka lankaa... Keräilen talteen muovisten pölykapselien rinkuloita, sopivan ruosteisina maastoutuvat hyvin, avonaisina on helppo tarvittaessa lisätä ja sitoa renkaaksi.
Niinhän mie taian tehä, katkon kokonaan pois ne jotka kaatuneet toisten kukkien päälle ja jotka hänkrää muuten. Hyvä idea se vanteen rengas, täytyykin ottaa talteen jos joskus vastaan tulee.
Yks luppio ilmesty alkukesästä tuohon ja annoimpa olla, siinä se nyt vaan korkeuksissa huiskii ja pystyssä pysyy vaikka matalammatki vierestä on nurin.
Kahdesta Rapuzelilta saadusta rohtoluppiostani on kasvanut vauvalassa aika suuria. Mikä on hyvä kasvupaikka sille? Leviääkö kamalasti juurien avulla. Yhdestä paikasta aion kaivaa riesaksi asti olevat vuorikaunokit pois. Tuleeko rohtoluppiosta samanlainen riesa?
Nuokkuluppio (?)
Kiiltoluppio
Rayalta tämäkin, nuokkuluppio.