Luumu, Prunus

Koht kukkii ketaluumu

Ja sinikka

Kuntalan keltaluumu aloittaa.

onks kukaan tutkinut, onko tämä kirsikkaluumu sama kuin myrobalaani Ranskassa? Pitäis käydä liköörin valmistukseen…

Sinikka taitaa antaa satoa tänäkin vuonna.

Saankohan mä keltasesta luumusta satoa  (syytä olis, ku maksokin 30e pari vuotta sitten)

Jos sulla on vielä toisia luumuja kukassa, käytä jotain siveltimen tapaista niiden kukissa ja pölytä siihen tarttuneella siitepölyllä tuon keltaluumun kukkia.

Swamp kiitos hyvästä ideasta!  Olen surrut kun yksi kirsikkaluumuistani kukkii aiemmin kuin muut, sen kukat alkavat olla jo lakastuneita suurin osa kun muilla vasta nyt aukeavat. Menempä "töpöttelemään" niitä kukkia jotka siinä on vielä auki. Ne kaikki puut on vielä niin pieniä että tuo onnistuu oikein hyvin.  Ei se ota jos ei annakaan

Tänä vuonna alkavat vanhimmat omajuuristen keltaluumujen juurivesoista koulimistani pikkupuista kukkia. Tässä muutama oksanhaara aikaisimmista rinteen päältä.

luumu kukkii

Luumujen kukinta ohi. Nyt sit jännitetään pölyttyikö :slight_smile:

Niin, meilläkin on Sinikka-luumut kukkivat valtavasti, mutta kuinka ne pölyttyvät näin märällä ja kylmällä?? Huomenna lupaa lämmintä, mutta?

Pari vuotta sitten taisi myös olla kylmää Sinikan kukinta-aikaan, eikä hyönteisiä juuri näkynyt liikkeellä. Satoa tuli kuitenkin ihan runsaasti.

Jospa mä viimein saisin maistiaisen sinikasta tänävuoanna :wink:

Noin 4 vuotta sitten istutetussa nuoressa luumupuussani (Viktoria) on runko halki maanpinnantasosta noin 30 cm korkeudelle. Puussa on ollut talvella sellainen muovinen spiraali tuholaisia vastaan ja keväällä kun sen poistin, oli kuori ihan muhjuna toiselta puolen. Nyt siellä näkyi kuhisevan muurahaisiakin vielä. Mahtaakohan selvitä tuosta???

Olen nähnyt myymälän taimilapuissa pr Wangelheim (muistaakseni).

Millainen perusrunko toi mahtaa olla - kestääkö pakkasta?

Täytyykö nuoren kirsikkaluumun varresta työntyvät uudet vesat poistaa? Kyseessä on kirsikkaluumu Pietarin lahja. Olen yrittänyt etsiä tietoa netistä muttei muuta ole sattunut silmiin kuin että  luumun leikkaustarve on vähäistä. Noita vesoja työntyy paljon rungon alaosasta, taimi istutettiin viime keväänä.  Varmaankin puutarhaliikkeessä annettiin neuvot asian suhteen mutta eipäs enää ole muistijälkeä

Juurtuisivatkohan vesat vesiastiassa? Siinä olisi materiaalia uusiin puihin .

En mä ainakaan oo poistanut, viimekesänä kasvoi paljon uusia oksia rungon juureen ja runkoon. Eikös ne vanhat luumupuutkin oo sellaisia että on ns. monta puuta yhdessä ryppäässä :wink:

En kyllä tunne kirsikkaluumua, mutta sinikkaluumu, jota minulla on, kasvattaa myös ns. poikaoksia eli vesoja aivan rungon tyveen. Olen halunnut luumuistani yksirunkoisia puita, niin olen poistanut poikaoksat ja matalalle runkoon kasvavat vesat. Pensashan siitä tulee,jos ei poista. Toinen juttu on se, että jos haluaa suojata puunsa rusakoilta/jäniksiltä, niin runkoa on vaikea suojata riittävän korkealle, jos oksat lähtevät kovin matalalta.

Luumun poikaoksista en ole koittanut luumua lisätä, kun sinikka tekee muutenkin juurivesoja sinne tänne aivan riittävästi, mutta unkarinsyreenin poikaoksista, joissa ei siis näkynyt mitään juurta, olen saanut kasvatettua uusia taimia. Ehkä siis kannattaa kokeilla kirsikkaluumullakin.

Lisään vielä, että tökkäsin poikaoksat multaan purkkiin ja päälle multaan painettuna muovinen iso limsapullo, josta on pohja leikattu pois. Se toimii minikasvihuoneena ja pitää pistokkaan kosteana, mutta pullon suu päästää kuitenkin liiat lämmöt pois (ei siis korkkia pulloon).

Tuomipihlaja, leikkaatko ne vaan pois siitä niin läheltä runkoa kuin mahdollista? Ettei jää tappia, tai ainakin mahdollisimman pieni? Poikaoksa on minulle ihan vieras käsite :frowning:

Kirsikkaluumu ei ookaan luumu vaan oma lajinsa, myrobalaani. Kestää Krannilan mukaan voimakasta leikkausta joka lisää kukkasilmujen määrää. Suoritetaan heti sadonkorjuun jälkeen tai tammikuussa. Tota tammikuuta kyllä ite vähän ihmettelin…