Luumu, Prunus

Nyt on vihdoin omajuuristen tuottamat uudet puunalut leikattu. Jos leikkausraamattuun on luottaminen, kaikkein pisimmälle kasvaneita yksilöitä ei sitten tarvi ensi vuonna enää syksyllä leikelläkään.

Leikattu. Paitsi pienet jotka on verkkojen sisällä turvassa

“Allt om trädgård”-lehdessä mainittiin “aikainen Viktoria”. Onkohan moista saatavilla Suomesta?

Kyllä sitä saa taisin ostaa Plantagenista

Minä kyselin Hirvensalmen taimistolta Anssi Krannilan suosituksia myös luumupuista, ja näin hän vastasi:

Luumuista kestävin on koeviljelyksillämme ollut Renklod Mitshurunskaja. Sille sopii pölyttäjäksi suomalainen punaluumu esim. Urjalan taika, Viipurilainen tai Kinnalan punaluumu.

Muutenkin noilla sivuilla on tosi laajat ja hyvät lajikekuvaukset luumuista, omenoista, päärynöistä ja kirsikoista.

Tuntuu sinikan oksat olevan herkkua. 

Tarpeeksi korkea suojaverkko talveksi niin ei puput yletä hangen päältä syömään noita oksia.

Vastoin kaikkia tapojani olen katsellut kahden talven verran äitini istuttamaa luumupuuta. Nyt aion sen siirtää kun aina paleltuu. Sen nimettömän paikka on nyt aamuauringossa hieman notkossa.

Tuuletonta paikkaa sille en saa mutta laitan sen keskipäivän aurinkoon josko viihtyisi paremmin. Miltä kuulostaa? Kompostia laitan kans raasulle istutusmonttuun.

Millä saa villivestat pois?(paitsi repimällä) ne leviivät turhan reippaasti:(

riippuu lajikkeesta kannattaako niitä poistaa ollenkaan. Useat kotimaiset taimistot varttavat sinikka-perusrungolle, joka ei ole huono sekään. Sitten taimi voi olla jalojuurinen, joten sivuvesat on samaa lajiketta. Myös kriikunalle vartetaan. Nyt keväällä en poistaisi mitään, koska Prunus-suvun kaikki kasvit vuotavat itsensä kuiviin tai ainakin lahottajat pääsee iskemään. Luumut on sen verran lyhytikäisiä, että kannattaa ehkä jättää myös sivuversoja kasvamaan uudeksi puuksi.

Lajikkeista en tiedä,ovat olleet täällä ennen meitä,ehkä jo 30-40 v:tta.

siinä on vaan se harmi,kun olen laittanut aika lähelle perennapenkin ja ne tunkee sinne,joten puita kyllä sitten tulee aika paljon?

Luumupuu oli juureton siis mun pelargonioissa on enemmän juuria ku siinä oli… Laitoin sen kummiskin vielä maahan. Kun otin heinät pois juurenniskalta niin se oli “pottikokoinen” vaikka jo 2 talvea ollut. Sepeliä laitoin josko juuret pelästys.

Tuonne omenapuuketjuun olenkin jo kirjoitellut aika monta kysymystä, mutta laitetaanpa tännekin pari. Äidin saviselle pellolle olisi siis tarkoitus istuttaa sinikkaluumu ja kolme omenaa (+ muutama marjapuska). Alustava suunnitelma näyttäisi jotakuinkin tältä (tavoitteena enemmän sellainen tunnelmallinen hedelmäpuupuisto kuin iso sato, nuo marjapuskat tulisi tuonne vasempaan laitaan, toisin kuin kuvassa näkyy, oikealle voi sitten halutessaan perustaa jotain hyötykasvimaata):

Aitauksen sijainti ilmasta katsottuna, keltainen sirppi kuvaa (huonohkosti…) aurinkoista aluetta:

Koska pelto on savea ja istutuspaikalla on vain 20-30 sentin kerros multaa (tai voi olla enemmänkin, en vielä tiedä), olisi tarkoitus istuttaa puut kohopenkkiin tähän tapaan:

Omenapuukeskustelusta sain jo vinkkinä levittää juuret sivuille (etteivät heti törmää saveen ja kasaudu siihen jonka johdosta puu saattaa kuolla).

Se mikä on vielä hieman epäselvää on lannoituksen, kalkituksen ja tuhkauksen tarve. Eli kannattaako heittää tuonne ihan pohjalle kanankakkaa tai hevosenhyvää ja kuinka paljon? Ja miten tuo kalkitus ja tuhkaus kannattaisi toteuttaa, mullan sekaan jo aina hieman molempia, vuorotellen vai vasta pintamultaan?

Toinen mietityksen aihe on tuo puun leikkaaminen. Kuinka korkeaksi sen kannattaa maksimissaan päästää, että luumujen kerääminen onnistuu vielä jotenkuten inhimillisillä keinoilla?

Ylihuomenna tarttis tyrkätä puut maahan, eli nyt alkaa olla viimeiset hetket antaa vinkkiä ja ehdotusta. Kuinka herkkä luumu on tuulelle?

Annoin luumupuuntaimia eräälle sukulaiselle, mutta eivät menestyneet, kun talo on peltojen keskellä tuulisella paikalla. Sukulainen ainakin uskoi tuulisuuden luumupuiden kuoleman syyksi.

Tuulisella paikalla ollaan, mutta luumut ovat olleet hengissä 12 vuotta aivan talon vieressä ja keskellä pihaa rakennusten välissä, punaluumua ja sinikkaa ja pellolla ihan pienessä metsä- eikun puskasarekkeessa myös on menestynyt. Mitään hienompaa ei kannata kokeilla. Victoria taisi paleltua kokonaan heti toisena vuonnaan, oli tuossa Sinikan vieressä.

joo, kyllä Sinikka kestää tuulta hyvin, mutta kukat ei välttämättä kestä…

No juu, joskus voi saada vaan muutaman luumun, mutta jos puu kestää, eikä käy huonoa tuuria ilmojen kanssa niin voi saada luumuja aika paljon liikaakin.

narb, hyvältähän nuo suunnitelmasi näyttävät, ainakin minun mielestä. Kun olen puita istuttanut kuoppaan olen laittanut myös koivun tuhkaa sitten täyttänyt sen koko kuopan täyteen vedellä, kun vesi on lähes imeytynyt kuopasta ympäristöön, multa kuoppaan ja taimi perään, siitä se lähtee :wink:

Minulla on Sinikka luumua, viime kesänä jo sain aika paljon satoa täällä vitos vyöhykkeellä.