Muista en tiedä, mutta meidän puuta ei ole lannoitettu kuin istuttaessa. Herranen aika, kun harventa saa ämpäritolkulla sen luumuja niin vielä lannoittamaan .
KapteeniKorppua rauhoittelisin sen kirveen kanssa intoilemasta. Meillä on 2005 istutettu Victoria, joka on täynnänsä noita "okia" eikä ole tehnyt toistaiseksi kukan kukkaa. Anttipan arvelut liiasta lannoituksesta eivät varmaan tässä kohden osu oikeaan sillä minä en ole lannoittanut Victåriaa edes istuttaessa. Tosin minun puuni ei olekaan kasvanut mitenkään hujahtamalla vaan on kaikin puolin mielestäni ihan normaali lapsukainen.
Joo, minä en vielä vie kirvestä tahkolle. Ja tylsällä ei viitsi yrittää, lopun on oltava nopea ja armelias...
Kiitos tähän asti saamistani neuvoista. Lehdet on vielä sen verta pienet, etten voi verrata lintukuvaan. Lannoittanut olen, en kuitenkaan ihan mahdottomasti, mutta olen kuitenkin. Tänä vuonna en enää lannoita. Ne "okaat" on juuri tollaisia kuivahkoja (enemmän tai vähemmän) oksantyngäntapaisia juttuja. Eivät ne esimerkiksi orapihlajan selviin piikkeihin verrattavia piikkejä ole.
Täytyypä katsastella kesemmällä liikkuessaan, jos jossakin olisi isompi "VarmaVictoria" kuin pelkkä taimi, niin tekisin vertailuja.
Kaikki kommentit Victorian tunnistamisesta ja mahdollisesta "okaisuudesta" tai "ei-okaisuudesta" otetaan edelleen kiitollisuudella vastaan...
Muuten; ajattelin hakea töitä. Päivitin tuossa äsken ansioluetteloa asiaa varten. Ylpeänä laitoin kohtaan "harrastukset" lisäyksen: "Puutarhanhoito".
Nyt taidan mennä katsomaan Victorioitani (?) pihalle vielä kerran.
Oliskohan niin, että noissa luumupuissa olisi paleltuneet nuo ensimmäsiset lehtiaiheet ja nyt tekee lehdet ns varasilmuista ja siitä syystä ei tule kukkia. Ehkä
ne kukka-aiheetkin ovat paleltuneet, vai muistanko ihan huuhaata tässä varasilmuasiassa.
Tämä taitaa olla välivuosi luumuilla. Meillä on yhdessä ainoassa puussa vähän kukkia, mutta Sinikka ja kriikunapuukin ovat kukattomia.
Uskon luumupuiden kukattomuuden johtuvan epätavallisesta talven tulosta.Täällä neljännellä vyöhykkeellä tuli pakkaset ja maa jäätyi loka-marraskuussa, sitten tuli lämpimät ilmat,Puut saattoi kasvattaa kukka-aiheita väärään aikaan ,ne paleltuivat oikean talven tullen.
Meillä Sinikka on tehnyt monta vuotta hyvin satoa,nyt ei yhtään kukkaa, ei myöskään Sinikriikunassa,kuusivuotias Kuokkalan punaluumu ei ole vielä koskaan kukkinut,
EI ole kukkia naapureidenkaan luumupuissa .Ihme kyllä,omenapuut ja kirsikkapuut tekee kukkaa.Kuinka kauan pitää odottaa,kunnes kuokkalan punaluumu kukkii,vai annanko kirvestä ?
Eräs tietäjä vastasi kun kysyin luumujen kukkimattomuudesta. Luumupuut kärsivät viime kesän kuivuudesta sekä syksynmärkyydestä joku sokeri tasapaino heitti ei muodostanut aihioita.
Uskaltaisikohan kokeilla V-vyöhykkeellä luumua? Paikka, jolle suunnittelin puuta on erittäin aurinkoinen, ainoastaan aikaisen aamun auringonvalo jää puiden oksille. Entä voisiko luumun talvenkestoa jotenkin parantaa, esimerkiksi pystyttämällä puun ympärille tarpeeksi suuren+paksuseinäisen styrox-laatikon talveksi?
Vitosella Raahessa kasvaa useampiakin luumupuita. Omani on tosi vasta puoli metriä korkea, mutta on talvehtinut kolme talvea. Samalla kylällä on pari muutakin - isompaa - luumupuuta. Niitäkään ei tietääkseni talvisuojata sen kummemmin.
Mitäpä sitä ei kerran kokeilis
Itse sijaitsen kuitenkin pohjoisempana kuin Raahe (Kemi), joten ei tuo VI-vyöhykekään kovin kaukana ole... Varovaisena kysyisinkin, miten tuollainen styrox-suoja+lumen tultua lumen kasaaminen laatikon ympärille toimisi?
Meillä talvehti nyt ensimmäisen talven n1,5 metrinen luumupuu (on muuten nuppuja täynnä nyt, ei kyllä vielä kuki). Tämä on juurivesa toisesta oululaisesta luumupuusta, joten en tiedä ollenkaan mikä on laatujaan. Siniset luumut olivat ainakin emopuussa, joka on tehny TOSI paljon luumuja jo vuosia. Talvehtinu oli tämä meidän sintti ihan loistavasti, ei ollut edes latvankärjet paleltuneet. Jos tämäkin alkaa juurivesoja joskus tekemään, niin huutelen täällä Voi joku vuosi kyllä vierähtää…
Puiden kasvattaminen pohjoisessa on sellaista hommaa, että saattaa puu selvitä viisikin vuotta, mutta sitten tulee se vähäluminen kova pakkastalvi, joka tappaa. Ainakin typpilannoituksen kanssa pitää olla hyvin varovainen. Mitä hitaammin puunsa kasvattaa, sen pienempi on talvivaurioiden vaara. Kestävin luumuista lienee Sinikka. Naapuri onnistui runsaalla typpilannoituksella saamaan pahat pakkasvauriot aikaan täällä Kuopiossa. Kasvoi uudet versot toki tyvestä, mutta ei se enää oikein puu ole ainakaan muodoltaan. Tuottaa kyllä julmasti luumuja. Itse olen ollut varovaisempi. Pakkanen ei ole purrut. Luumuja tulee kyllä vähemmän kuin naapurilla.
Luumupuuni kukkii! Toinen viime keväänä saamistani, kiitos vielä A.i.k.a!!
Onpa kumman töhryinen kuva, onkohan linssissä likaa...
Oli ihan pakko laittaa kuva tästä " luumupuusta" Viime kesän kompostikasasta tänään löydetty alku.Ei epäilystä kasvin suhteen, kun kivikin on vielä näkyvissä. Sinikkahan se.
Hienoa Kai sinä tuon istutat?
Ilman muuta, tuleville polville.
Istutin viime vuonna kuntalan, ja hengissä on. Lehtiä pukkaa latvasta asti.
Kysytääs täältäkin neuvoa
Onko luumupuuni mennyttä?
Viime kesänä istutettu puu. Kasvoi oikein mukavasti ensimmäisen kesänsä. Lajiketta en muista tietenkään tähän hätään.
Vain yhdessä oksassa on nyt lehtiä. Kaikki muut oksat ovat elottoman näköisiä.
Osa oksista on kyllä elossa, mutta lehtiä ei niihinkään ilmesty.
Tämän elollisuuden oksista tarkistin taittelemalla joitakin oksia.
Osassa siis selkeästi kuivia ja lahoja sisuksia, osa taas sisältä
vihreää/eläväisen näköistä. Perusrunko on ilmeisesti elollinen vielä
noiden muutaman oksan lisäksi.
Voiko puusta enään tulla eläjää tai puun muotoista yhden/muutaman elävän oksan voimin?
Auttaako tuohon leikkaus, vai hyvästelenkö koko puun?
Ensin voisi ruiskuttaa kunnolla malasiinilla sen toteamiseksi, ettei kyse ole otököiden hyökkäyksestä jo pikkusilmuvaiheessa. Muutoin on kokemukseni se, että niissä tapauksissa, joissa taimi alkaa kunnolla kitua istutuksen jälkeen, kannattaa leikata siten, että vain terve osa jää jäljelle. Onko puussa paljon muurahaisia? Jos on, kannattaa ostaa ötökkäliimaa (saanee puutarhaliikkeistä, ainakin hyötykasviyhdistyksestä) ja panna rungon ympäri liimanauha estämään muurahaisten ja muurahaisten hoidokkien tuhotyöt. Jos onnistuu saamaan Metasystox_R torjunta-ainetta, voi sekoitella ämpärillisen ja kaataa puun juurelle juurikirvojen ja muurahaispesien tuhoamiseksi. (Yksi mahdollinen [todennäköinen] syy tuhoihin lienee, se, että myyrä on syönyt juuret ja ei ole enää puulla kunnon juuria. Tämä syy on vaikein hoitaa. Heiluuko puu?)
Yhden muurahaisen olen puussa nähnyt ja yhden hämähäkin, mitään muita otuksia ei ole näkynyt.
Puu ei heilu. Ihan tukevasti on paikoillaan.
Edellisenä kesänä puuta vaivasi sitkeä kirvojen hyökkäys, mutta myrkytin kirvat ja puu jatkoi kasvuaan normaalisti.
Syksyn pitkä lumettomuus, sateet ja rajutkin yöpakkaset pistävät miettimään, pääsikö puu siinä vaiheessa paleltumaan