Luumu, Prunus

Teenjuoja, just noiden syiden takia leikkaan kesällä - vielä nytkin jos kauniita ilmoja piisaa.

Hankimme Punaisen Paronin Podarokille kaveriksi ja tein sille kevyen istutusleikkauksen, jotta vähän haaroittuisi. Tietääkö kukaan onko Paroni luontaiselta kasvutavaltaan enemmän pystykasvuinen (puumainen) kuin hieman pensasmainen Podarok? Jossain kuvassa netissä Paroni vaikuttti kovin korkealta, mutta emme haluaisi siitä yli nelimetristä. Eli saakohan sitä olla kovasti myöhemmin leikkelemässä?

Meille istutettiin Punainen paroni kesällä 2010. En ole sitä yhtään leikannut vaan antanut kasvaa omillaan. Nyt kun sitä kurkkasin tuo kysymyksesi mielessä, niin kyllä se on pystykasvuinen, mutta minulla vapaakasvuisena nuorena puuna siitä näköjään voisi poistaa muutaman oksan. Täytyy yrittää muistaa leikata sitä hiukan. Nyt sen korkeus on varmaan jotain parin metrin luokkaa, noin silmämääräisesti arvioiden kun ikkunasta kurkin. Teki jo aika paljon hedelmiä tänä kesänä, mutta ne kaikki putosivat maahan raakoina enkä saanut vielä yhtään maistiaisia.

Jos haluat sen kasvavan enemmän pensasmaisen oloiseksi niin silloin varmaan tuo minun tähänastinen tyyli eli anna kasvaa vapaasti, on oikeanlainen.

Tällaiset tiedot ko. puusta: "Punainen Paroni", kasvaa 2-4 metriseksi. Kukkii aikaisin keväällä punaisin kukin. Lehdistössä on viininpunainen väri pitkin kesää, ja hedelmät ovat jo raakileina punaisia - kypsyessään tulevat syvän purppuranpunaisiksi.

Taidampa sitten antaa tästä eteenpäin Paronin kasvaa vapaasti, mutta taivuttelemalla pensasmaisemmaksi ohjaillen.

Luumuja vaivaa herkästi kirsikan versotauti. Se on sienitauti ja leviää kukkiin. Kuolleet oksat pois ja kasvi uusiutuu juurivesoilla-olettaen että on omajuurinen kasvi. Tyypillisesti leviää kylminä sateisina kesinä.

Siksi tästä kirjoitan, että ei sotke kukaan tuota esim. vadelmanversotautiin, joka on taas virusperäinen ja tuhoaa yleensä pikkuhiljaa koko kasvuston ja yleensä myös istutuspaikan, johon ei kannata samaa lajia uudelleen laittaa tai se sairastuu.

Harmittaa, kun osa luumuista käpristyy puuhun ennen kuin ovat kypsyneetkään. Lisäksi lehdet ovat reikiä täynnä. Yhdestä oksasta lehdet menivät kesällä kokonaan ruskeiksi.

Tässä taas lueskentelin näistä luumuista, haaveissa edelleen, mutta kun tahtoisi 2 sorttia ja pelkään kuinka menestyvät täällä - etelässä menestyy monikin, täällä jo vaikeampaa.
Muok. löytyihän niitä, mutta löytyi paljon muutakin mielenkiintoista, hui.

Vastaan täällä Värmlandin päärynäketjussa kertomaan luumuongelmaan.

Meillä oli jenkeissä sama ongelma, jonka aiheutti ötökkä nimeltään plum curculio. Sen toukat elävät kasvavan luumun sisällä ja luumut putoavat ennen kypsymistään maahan, jolloin toukka pääsee maan alle koteloitumaan noustakseen seuraavana keväänä koppakuoriaisena munimaan luumuihin. Tuota samaa ei kai ole Euroopassa, mutta kuukkeloinnilla löytyi Hoplocampa minuta, joita on Ruotsissakin. 

Kopsasin tähän selvyyden vuoksi vielä sen Värmlandin tekstin johon Genesee viittaa ylläolevassa vastauksessaan : “Ihmettelen vaan suuresti tuota isoa luumupuuta, kun se karistaa kaikki luumut raakoina maahan…”

Onko kellään kokemusta luumujen talvileikkauksesta? Uusimmissa ohjeissa taitavat suositella sitä paremmaksi kuin perinteisen syksyisen.

Ei henk.koht. Kun ei ole luumua.

Syysleikkaukset on aina riskimpiä kun usein keli on sateinen, kostea ja oikein superotollinen kaikille sienille, homeille yms. Taudeille joiden on helppo iskeä leikkaushaavoihin.

Talvella kuivia kelejä on paremmmin. Liian kovilla pakkasilla ei kannata kuitenkaan leikellä.

Tärkeää on se ettei leikkaa liian myöhään…mahlavirtaus alkaa.

Mulla jänikset jo lippas verkoista huolimatta, minun ei tarvitse enää vaivautua!

Nyt vasta löysin tän luumuketjun…mun täytyy googlettaa tuo Hoplocampa minuta en ehtinyt vielä…kyllä tuota mun luumupuuta jokin riivaa, kun kaikki luumut karisee raakana maahan. Joku tuossa sanoi, että pitäisi talvella leikata luumupuu vai? Mä voisin kokeilla, että ottais oikeen roimasti pois, kun se on muutenkin ihan järkyttävän iso. Mikähän täällä tosiaan riivaa, kun tuo pieni nuori luumupuu vaan tuottaa hedelmää, mutta omenapuukin on pilalla, kaikki oli jo syöty kun ne oli vielä puussa. Mä muuten luulin ekana, että nuo etanat syö, mutta ei siellä puussa ole kuin noita pieniä kotiloita, espanjalaiset pysyy maassa. No joku muu loinen niissä varmaan jyllää. Vitsit kun ei pääse millään noiden naapureiden kanssa juttuun, josko joku niistä tietäisi näistä ruotsin puusairauksista…

Mitenköhän on noitten juurivesojen laita? Meillä on kellarin rinteessä kriikunaa ja ne on jossain vaiheessa katkaistu juuresta poikki. Nyt on koko rinne täynnä vieri vieressä kriikunapuita. Ajattelin jättää niistä parhaat yksilöt, jotka kasvaa sopivin välimatkoin ja katkoa muut. Mutta uskaltaako niitä leikata näin keväällä, vai vuotaako nekin puut kuiviin, jotka jätän?

Tyhmä kysymys, mutta pakko kysyä ennen kun alan tekeen mitään tyhmää :wink:

Minä oon ainakin poistanut kriikunoiden vesoja jatkuvasti. Sitä hommaa riittää sullakin varmaan sitten tulevaisuudessakin :wink:

Niin olen leikannut minäkin, eikä pienintäkään harvenemisen merkkiä tuossa kriikunapöheikössä (valitettavasti) ole havaittavissa. :stuck_out_tongue:

Mä haluaisin muutaman kriikunan, joten kun niitä poistatte, niin irtoaiskohan joku juurellisena jos oikein kauniisti pyydän :slight_smile: Jostain syystä 2 isoa kriikunaa hävisi tuossa muutama vuosi sitten, kuivuivat siis pystyyn. Niiden tilalle haluaisin uudet, tuohon paikkaan mahtuisi hyvin joku 4-6kpl.

LiisiA, niin mielelläni antaisin, mutta meidän kriikunoita vaivaa kirsikan versotauti ja tautia ei pidä levittää. Tuo tauti on nyt vellonut tosi voimakkaana kirsikoissa, luumuissa ja kriikunoissakin viime vuosina täällä pääkaupunkiseudulla. Mun luumut on kuollut järjestään.

Tauti voi vielä joskus parantuakin. Mutta luulen niin, että nuo isot kriikunat kuolevat vähitellen ja jos sitten joskus joku juurivesoista olisi jälleen terve.

Voi olla, että sinulla on ollut sama tauti. Oksa kerrallaan kuivuvat kuolleeksi.

Irtoaa toki, muistuttele uudelleen kun maa sulaa. Postitse ei kovin kummoista puuta saa lähetettyä, mutta jos satut Turun seutuvilla kulkemaan lapion kera, niin sitten voit valita niin isoja kun kaivaa jaksat. :wink:

Tuomipihlaja, veikkaan kanssa että tuota harvennusta saan tehdä lopun ikääni :wink:
Ja kyllä meiltäkin saa alkuja, suht isojakin varmaan löytyy, jos pääsee hakemaan ja jaksaa kaivaa tarpeeksi syvälle. Asutaan Urjalassa, Pirkanmaalla. Mutta aloitan tosiaan aika pian tuon harvennuksen kun lumet lähtee.

Tässä viimekeväinen kuva, ei ehditty vielä viimekesänä tekemään asialle mitään.