Luumu, Prunus

Kiitos tarjouksista, kyllä minun taitaa olla tyytyminen sitten niihin postitettavan kokoisiin, kun ei ole oikein kulkua noille suunnille.

Tuomipihlaja, tuo kuvaus taudista kyllä kuulosti ihan siltä miten niiden vanhojen kriikunoiden meilläkin kävi.

Missäpäin Urjalaa asutte.?? Meillä oli talo siellä n. 10v sitten ja hyviä luumuja kasvoi meidänkin tontilla! Kehoittaisin olemaan varovainen luumun keväisen voimakkaan karsimisen kanssa… Vuotavat helposti kuoliaaksi varsinkin kookkaammat yksilöt!!!

bluedreams, Nuutajärvellä asustellaan.

Mun ei ollut tarkoitus leikellä niitä puita jotka jätän tuohon rinteeseen, vaan poistaa noi ylimääräiset, meidän kellarin rinteessä kun kasvaa noin 70 luumupuuta.

Voiko ne jotka jätän jäljelle vuotaa kuiviin, jos leikkaan juuresta poikki noita juurivesoja näin keväällä?

Q luinko määrän oikein??

Jep, tosta on joku 10 vuotta sitten kaadettu 6 tai 7 isoa luumupuuta ja sitten se rinne on jätetty rehottamaan. Siinä lähtee melkoinen määrä noita pitkiä huitkuloita jokaisesta kannosta. Ne on siis jo niin isoja, että tekevät hedelmiä ja ajattelin tosiaan leikata ylimääräiset pois ja jättää muutaman puun sopivin välimatkoin.

Ja siihen olen nyt etsinyt vastausta, että voiko noi ylimääräiset puut poistaa näin keväällä? Onko niillä samasta kannosta kasvavilla yhteinen juuristo, vai oma juuristonsa ja jos on yhteinen niin voiko se sieltä juuren kautta vuotaa kuiviin se puu minkä jätän kasvamaan?

Voi olla ihan tyhmä kysymys, mutta kun ei tosiaankaan mitään hajua ja jokapuolella toitotetaan, että ei saa leikata keväällä, kun alkaa vuotamaan.

Menee sivuun sinun aiheestasi, mutta nyt oon oikiasti kade. Tässä olen harkinnassa ostaa ees 2 luumupuuta tänä kesänä - 4 omenapuulla tähän asti kippuroitu. Toivottavasti joku osaa vastata kysymykseesi, mun oli vain ihan pakko ulahtaa.

Puut kasvavat kyllä samasta juuristosta, ihan nuorta kasvustoa (ei niinkään puumaisia) voi poistaa kyllä, mutta suuremmat poistot jättäisi varmuuden vuoksi heinäkuun poulen väli jälkeen poistoon. Itse olen kasvattanut pari tainta ihan oman urjalan puiden siemenistä kun olivat niin hyviä… :slight_smile:

ok, teenpäs sitten varmuuden vuoksi niin ja voin sitten pohtia vähän tuossa kesän mittaan sitäkin, että mitkä puut jo kukkivat ja tekevät hedelmää tai näyttävät muuten vain hyviltä. Voin vaikka kehittää jonkun merkin niihin jotka säästän ja leikkaan sitten loppukesästä pois noita muita. Kiitos bluedreams.

Vähis, montako laitetaan.
Pienempiä saisin varmaan postitettua talviopaketin mukana. Sellainen vanhanaikainen kriikuna siis kysymyksessä ja nämä uudet kukkivat ovat tehneet ihan samanlaista hedelmää kuin ne pois kaadetut aikanaan.

Just meinasin kirjoittaa, että asuisimpa lähempänä niin tulisin kaivamaan - täällä ei saa kirjoittaa; korvaan, pyh pah.

Ihan tosi olispa ihanaa saada noita kasvamaan tontille, jos jaksat niin jonkun ottaisin - olis kuoleman varaa hiukan - kahteen elävään olisin jo enemmän kuin tyytyväinen.

No postarit korvataan ilolla ja jos jotain keksin vaihtariksi(vaikka jotain muuta jos ei kasvia - vihjeitä otetaan vastaan).

Tästäkin tulee siis ilonpäivä!!

Siemenistä kasvatetut victoria luumun taimet ovat ainakin osa selvinneet joulukuun muutosta ja talvesta.

Nuo 2 ruskeata ei ole varmaan selvinneet mutta 4 on jo hyvin! Olisiko noita pitänyt jotenkin suojata talvella? Tein niille kohopenkin joka oli kuitenkin aikapaljon lätistynyt talvenaikana.

Kollektivnaja taitaa kuolla ennenkuin siitä sai maistiaisia. Onko se niin hyvä luumu että kannattaisi kokeilla uudestaan?

Luumuissa on vähän kukkia - johtuisiko viime kesän märkyydestä?

Pitäisikö jotain tehdä ensi vuotta varten jotta kukkia olisi edes “normaalimäärä”?

Täälläkin on vaan muutama hassu nuppu siellä täällä :confused: Sinikassa en nähnyt ainuttakaan

Pitipä oikein käydä tarkistamassa Sinikan tilanne. Kyllä täällä kukkia näyttää tulevan ihan normaali määrä. Muistelen, että joitakin vuosia sitten Sinikka piti täälläkin välivuoden, ja sama tilanne taisi olla silloin monen muunkin Sinikalla.

Sinikka on täälläkin kukkia täynnä.

Sinikassa kukkia paljon.

Mulla 9 erilaista luumua täällä mökillä. Kaikissa on yllättävän vähän kukkia vaikka syyslannoitin ihan normisti - kuten muinakin vuosina. Ainoastaan Märjamaa kukkii raivokkaasti…

Keltaluumussa ehkä parikymmentä kukkaa, sinikasta löysin jopa kaks nuppua… Kirsikka ei oo vielä ees työntäny nuppuja (jos niitä ees tulee), päärynässäkään ei oo mitään. Omenia taitaa tänävuonna tulla normisti

Jos kaataa vanhan ränstyneen luumupuun, tekeekö se vesoja? Entä kriikuna?