Satamäärin, varsinkin kriikuna ja punaluumu. Jotkut jalostetummat luumut eivät välttämättä tee vesoja.
RitvaL. Kato mun kuva edelliseltä sivulta. Kymmenen vuotta sitten on kaadettu isot kriikunat tuolta kellarin rinteestä ja vähintään kymmenen uutta juurivesaa puskee joka kannonvierestä. Loppukesällä menee harvennukseen.
No voihan vesakko sentään! Kiitos vastaajille!
Saako kriikunan tai luumun hävitettyä “kaulaamalla”, vai intoontuvatko vesomaan silloinkin?
Kyllä sen voi kaataa ja sen jälkeen kytätä niitä vesoja ja katkoa heti alkuunsa, Ei se jaksa niitä montaa vuotta tehdä.
Sinikassa kymmenkunta nuppua - ensimmäinen kukinta nyt kolmantena kesänä ostosta. Jee jee.
Sinikassa ensimmäiset kukat, taimen istutin viisi vuotta sitten.
RitvaL. luumupuitahan ei saisi keväällä leikata, kun vuotavat nesteitä. Jos se keväällä leikattuna vähän ottaisi itseensä enempi. En tiedä onko jo nyt myöhäistä, mutta lykkäsin omien juurivesojeni karsimisen myöhempään etteivät ala vuotamaan ja kuole koko juuristo, kun ovat isoja puita jo nuo kaikki mun juurivesat. Mun on siis tarkoitus säästää noista parhaat puut ja karsia loput pois.
Meillä oli vain muutama hassu kukka muutamassa puussa, tuskin saadaan satoa. Viimevuonna kukkivat niin älyttömästi, mikälie tänä vuonna vikana.
Luumusta ei niin kokemusta, ne ei meillä leviä niin agressiivisesti, mutta kriikunaa ei kyllä tapa mikään, jos se päättää viihtyä. Ainut, mikä vesomista näyttäisi hillitsevän on roundup raakana, suoraan kantoon sivellen. Joku sinnikäs siitäkin selviää. Minä olen jo taistelun kriikunoita vastaan luovuttanut, ja iso osa alapihaa onkin siis kriikunametsää.
Sinikkaluumut kukkivat hienosti, toivottavasti tulee hyvä sato. Kuinka noiden kuolleiden oksien kanssa uskaltaako ne nyt leikata pois, vai annanko olla vaikka syksyyn? Meillä noissa kolmessa puussa on aika isojakin oksia ihan kuivan näköisiä.
Meidän luumut ei pitäneet uimisesta - kolme kuollut varmasti ja jokunen saattaa vielä tehdä seuraa. Omenia ei närkyys näytä haitanneen.
Punaluumu osaa näköjään tehdä siementaimiakin. Valmistauduin oikein suurempaankin kaivuu-urakkaan, mutta siitäpä ne lähtivätkin noin vaan melkein nyppäämällä, vaikka olivat liki puolimetrisiä.
Meidän luumupuuhun on iskenyt äkämäpunkki, puolet puusta on ilman lehtiä ja muutenkin näyttää surkealta koko puu. Mikä neuvoksi, luin jostain että äkämäpunkísta on vaikea päästä eroon ja mietittiin jo että pitääkö koko puu kaataa pois?
Äkämäpunkeista en tiedä,mutta meidän viimekesänä ostama luumupuu,olikohan Kuokkala näyttää nyt tältä.
Olen odottanut että vihertyisi ylhäältäkin,mutta eipä taida.
Taisi yläosastaan paleltua,ja nyt siitä on tulossa sitten pensas kai.
Kevätlinnunherne: Jos tuo luumusi on omajuurinen, niin katkaise heikoimmat versot pois ja tue vahvin pystyyn…kyllä se siitä äkkiä kasvaa samaan mittaan kuin olikin.
En ehkä ihan vielä uskaltaisi katkoa kun mahlavuoto voi tuhota, mutta loppukesällä kyllä.
Ei siinä ainakaan enää enempää vahinkoa tule.
Luumusato on onneton, mutta muutamassa puussa on pari kypsää jo nyt. Olivat tosi hyviä: Euraasia, Vetraz ja Zaretsnaja rannaja. Kaikissa alle kymmenen luumua kaikkaan.
Sinikka-luumu tekee satoa melkein joka vuosi.
Oksat notkuu taas.
minulle ei tule ainootakaan luumua. Muutama kukka oli keväällä.
Ei tule meillekään. Noin joka kolmas vuosi tuleekin sitten enemmälti…
Vois vaikka olla kade kurpan luumuista.
Kävin katsomassa keltaluumupuutani, siinä on 3 raakiletta.
Viime vuonna ei tullut edes yhtään raakiletta, toissavuonna 4, jotka kait linnut veivät, kun ne yhtäkkiä katosivat.
Jospa tänä vuonna sais edes yhden kypsän luumun maistiaisiksi.