Muutaman luumun olen jo päässyt maistelemaan herkkuluumu "Pietarin lahjasta". Ehkä muutama kymmen vielä oksilla kypsymässä. Ovat ihanan makeita . Tuntuvat tippuvan maahan herkästi kypsyttyään, tai sitten kiinnitys on herkässä kun puu on kärsinyt kuivuudesta ?
"Punaisesta paronista" en edelleenkään ole saanut maistiaista, yksi raakile siinä näytti kypsyvän mutta hävinnyt parempiin suihin jossain vaiheessa.
Molemmat puut on istutettu v. 2010.
Jaa, näyttää olevan ohje molemmille että leikataan syyskesällä, varmaan meinaa syyskuuta eli kun sato on kerätty.
Kuokkalat ovat tänä vuonna isoja, mehukkaita ja - sinisiä. Niitä on vain harmittavan vähän. Viipurilaiset samoin.
Pieni Sinikka-luumupuuni antoi 10 litraa satoa tänä kesänä. Osa luumuista alkoi jo putoilla, niin keräsin kaikki pois. Nyt säilytän niitä pari viikkoa puoliviileässä, niin sitten ovat kypsiä syötäviksi ja hedelmä lähtee hyvin irti luumunkivestä.
Varma ja satoisa luumupuu joka kesä.
Minulla on myös kaksi kolme-viisivuotiasta KUNTALAN-punaluumua, mutta vasta aloittelevat ja pari luumua olen saanut maistaa. Uutena on kirsikka-luumu ja kypsyi yksi iso keltainen ja maukas nami nami.
Meiltä kuoli tänä vuonna viisi luumupuuta - kaksi viimevuotista, muut 4-6 -vuotiaita. Epäilen, että osasyynä oli perusrungon ja vartteen yhteensopimattomuus. Kaikki olivat “eriparisia” - vanhemmissa kuolleissa puissa perusrunko oli selvästi eri paksuutta kuin tuotto-osa.
Ihmetyttää tuo Pietarin Lahjan (Podarok) kehuminen makeaksi ja hyväksi luumuksi. Itsellä kasvaa Kometa, Opal, Victoria, Reine Claude, Jubileum, liisu, Ave ym ym. Vain yksi lajike mikä tekee karvaita luumuja (minulla, isällä, muilla) on Pietarin Lahja.
Pietarin Lahjalla loistava kasvupaikka, silti karvas maku kaikkien maistaneiden mielestä. Onkohan sama juttu kuin Sinikalla, ne ketkä kehuvat näitä luumuja, eivät ole syöneet parempia luumuja???
Vertailu muihin lajikkeihin antaa paremman kuvan makuarviosta…
Havaintoni perusteella totean että Podarok St. Petersburga kirsikkaluumupuu tuottaa pienenpuoleisia keltaisia luumuja. Maku ei tosiaan ole makea, mutta en väittäisi sitä karvaaksi. Kukinta on valtavan runsas tosin.
Olisiko Maestron puu liika hyvässä paikassa, jospa sille pitäisi olla soraista kasvumaata`?
Kysymys Skoroplodnaja luumusta:
Onko se
- kirsikkaluumu
Prunus cerasifera, russian cultivar ´Skoroplodnaya´ (hybrid between Prunus salicina Lindl. and Prunus americana Marsh.) CHERRY PLUM HYBRID CULTIVARS IN ESTONIA
vai onko se - kiinanluumu
Prunus salicina Skoroplodnaya http://www.pitomnik-zelenogorsk.biz/pitomnik/plodovye/Prunus_salicina_Skoroplodnaya.htm
vaiko peräti - Tavalliseksi luumuksi katsottava risteytys?
Pr.ussuriensis x domestica
Eurooppalaisen ja ussurilaisen luumupuun risteymä. Kestävä ja aikainen venäläinen punaluumu. Taimet.net
Onko mielipiteitä ?
Isäni tilasi jokunen vuosi sitten Hirvensalmelta Skoroplodnajaa reilut 10 kpl jotka laitettiin talveksi kellariin muiden luumupuiden seuraksi. Skoroplodnajasta (pixy-perusrungolla) kuoli kellarissa kolmannes taimista, muut luumupuut talvehtivat loistavasti. Loput Skoroplodnajat ovat kuolivat parin seuraavan talven jälkeen istutettuina maahan. Ainoastaan yksi lähtenyt versoamaan varttamiskohdan yläpuolelta, saa nähdä onko sekään elossa enää ensi keväänä.
Lähteissä mainittu myrobalaanaksi, mutta epäilen sen olevan kiinanluumu tai sen risteytys, koska minulla on yksi kiinan luumu joka tekee saman väristä runkoa, vaalean rusehtavaa, kuten skoroplodnaja. Selvästi eri väristä kuin muiden luumupuiden runko.
Lähteissä mainittu talvenkestäväksi, oman ja muiden kokemuksien perusteella kaikkea muuta.
Saatat olla oikeassa Lotvonen. (olen miettinyt samaa)
Podarok saattaa vaatia hiekkaisempaa maata?
ps en saanut toimimaan linkkiäsi
Meillä on Skorosta viides istutus viime kesänä.
Minä luottaisin omenapuu.comin kuvaukseen. Olennaista on kai se minkä luumulajin se kelpuuttaa pölyttäjäksi.
Tuntuu olevan suosittu vaikkei sitä myymälöistä löydy. Kun kyselin kesällä niin eräs taimisto kertoi ensi keväänkin olevan jo myyty.
“Meillä on Skorosta viides istutus viime kesänä”
Mitä tarkoitat?
Millä perusrungolla sinun Skoro?
Itse en luottaisi Omenapuu.comin kuvaukseen. Kaikilla kenellä olen kuullut olevan (taikka siis ollut) Skoroblodnaja, on kuollut melko hätäseen. Meillä yli kymmenestä Skorosta kuollut kolmessa vuodessa kaikki.
Neljä edellistä meni: ensimmäisen järsi myyrä parin vuoden jälkeen. Sain siitä vartteen Pixyyn, kukki ensimmäisenä vuonna ja kuivi sitä seuraavana. Kaksi seuraavaa oli vva1-runkoista piiskaa jotka kuolivat seuraavana keväänä. Epäilen että varttamiskohta oli rikkoontunut - ainakin siitä oli kuoleminen alkanut. Tämä uusin on myrob-juurinen latvustaimi - toivottavasti selviää. On ollut vähän turhan pitkästyttävää…
Onko kokemusta japaninluumusta?
Joko Sinikkaluumun silmujen pitäisi pullistella? Kovasti olen tihrustellut viime kesänä istutetun luumupuun silmuja, että onko ylipäätään hengissä kun tiputti lehdet syksyllä ihmeellisen aikaisin.
Täällä II-vyöhykkeellä näyttää Sinikka tältä
Tattis Tatti kuvasta. Ehkä mun 3-4 vyöhykkeen sinikalla on vielä toivoa
Japaninaprikoosi on täällä taivassalossa kahden eriyksilön voimin talvehtinut jo 3 talvea. Täytyy sanoa, ettei ainakaan omajuurisena ole vielä meidän talvissa varma kortti! Meidän taimet ovat siemenestä kasvatettuja toinen on joka syksy saanut ensin viininpunaisen värin ja muuttunut sen jälkeen leiskuvan tulipunaiseksi. Toinen yksilö kasvaa huomattavasti voimallisemmin ei oikein tahdo edes saada syysväritystä… Muuten japaninaprikoosi on upea ‘piikkipuu’ mahtavan kauniilla kukilla… Taidan tässä pian kaivaa pois tuon heikommin talvehtivan ja istuttaa päärynän tilalle!
Voihan luumu
Onneksi vain muutama kukka riehaantunut aukeamaan lämmintä seinää vasten.
Tää on joku vanha luumu, en tiedä lajiketta,
sellainen punertavan keltainen hedelmä ja hyvänmakuinen. .
Kasvaa rehottaa talon eteläseinustalla ihan villinä. Viime syksynä karsittiin vanhoja runkoja pois, josko tekis nyt paremmin satoa. Ainakin kukkia näyttäisi tulevan paljon, sattuisi kelit ja pölyttäjät kohdalleen.
Sinikka AIVAN täynnä kirvoja!!! Mikä avuksi?
Suihkuta vettä päälle mutta varo kukkia.
Eikö kirsikkaluumu kelpaa pölyttäjille? Vetraz on täydessä kukassa muttei mitään hyörinää. Herukoissa ja karviaisissa pörrää isoja kimalaisia - onko niissä parempi tuoksu?