Sama havainto kirsikkaluumusta. Podarok st Petersburg on aivan täynnä kukkia, mutta pölyttäjähyönteisinä hyörii vain satunnaisia kärpäsiä. Pölyttyi viime vuonna kuitenkin kohtalaisesti, mutta sato oli onneton, koska valtaosaan luumunraakileista porautui joku toukka. Osaakohan joku kertoa mikä tämä tuholainen lienee? Raakileen sisältä löytyi vaalea pari millimetriä pitkä toukka. Raakileen pinnassa näkyi vain siisti reikä, josta menty sisään. Iski kesäkuun alussa lähes heti raakileiden ilmaannuttua. Ajattelin pihlajanmarjakoita, mutta ajankohta lienee liian varhainen (?)
Luumukääriäinen? Meiltä meni toissavuonna kaikki luumut piloille. Viime vuosi oli onneksi taas tavallinen.
Nyt on muissakin luumuissa kukkia ja on pölyttäjiä. Laatokan helmessä on tolkuttomasti kukkia ja melkoinen hyörinä. On kai houkuttelevampi kuin kirsikkaluumu, jossa on nyt myös liikettä.
Luumu kukki hienosti ja on siellä melkoinen kuhina käynyt tänään
Minulla on eka kukinta luumussani ja kylläpä osaakin olla nättinä
Sinikka luumu kukkii!! Toivottavasti saisin muutaman luumun syksyllä.
Keltainen Laatokan helmi kituu.
Sinikka luumu melkein kuiva, vain yksi oksa kukkii. Olen haaveillut keltaisesta Laatokan helmestä…
Luumukääriäisiä taas. Kuokkalan raakileista pilattu ainakin puolet. Millä konstilla kääriäiset (ja kirvat) sais pysymään kaukana?
Sinikka luumussa ainkin kolme pientä luumun alkua!! Ne on mun ekat luumun alut!!
Sinikka-luumuissa paljon raakileita. Kuokkalan keltaluumukin alkanut kasvaa, vaikka pari vuotta on keikkunut elämän ja kuoleman välillä.
Sinikka-luumuissa joka vuosi joku oksa kuivuu,välillä melkein kaikki, ei ole koskaan kaunis puu …Tekee juuriversoja, josta saa uusia puita…
Luumuja tulossa Victoriaan taas mukavasti. Mutta prkl kun on niin helvetisti niitä vihreitä kirvojakin. Olen leikellyt pahimpia oksia ja lehtiä pois, mutta aika syötyhän tuo on. Vaikka tein kevätsuihkutuksen. Ensivuonna täytyy kytätä sitä paremmin ja olla mäntysuovan kanssa aiemmin liikenteessä…
Onko kellään Urjalan Taika? Meillä nuori puu aloittelee kasvuaan ja tässä pohdin minkälaisia hedelmiä mahtaa olla odotettavissa.
Mun viime kesänä ostama Sinikka kukki ihan mukavasti ja on kolme pientä raakiletta. Puu on pieni ja ajattelin ettei se tekisi vielä tänä vuonna mitään, mutta kyllä vaan.
Nyt tarvittaisi apua... Asun VI vyöhykkeellä, kolme talvea hyvin selvinnyt Pietarin Lahjani näyttäisi ensimmäistä kertaa onnistuvan luumujen teossa. Viime vuonna lomailtiin kuivana aikana ja kaikki raakileet oli kadonneet loman päätyttyä. Nyt kukki komeasti ja oli aivan täynnään raakileita. Pienimmät nyt muuttuvat keltaiseksi ja putoilevat, osa raakileista on kuitenkin jo lupaavasti sormenpään kokoisia ja edelleen terhakan vihreitä . uutta kasvua puskee samalla valtavaa vauhtia. Kastellut olen, mutta kannattaako lannoittaa? Ja jos kannattaa niin millä?
Neuvoista olisin valtavan kiitollinen!
Koska kasvi puskee uutta kasvua hurjasti,se on mahdollisesti saanut liian paljon typpeä. Itse annan typpipitoista kevätlannoitetta kukinnan aikaan. Loppukesästä vain syyslannoitetta, joka ei sisällä liikaa typpeä.
Kasvinhan ei kannata panostaa hedelmiin paikalla, jossa on runsaasti ravinteita. Kun ravinteet alkavat vgähentyä, kasvi voi luumujen avulla levitä muualle.
Kiitoksia neuvoista anttipa, kuulostaa kyllä järkevältä! Eli jätän lannoituksen väliin ja panostan kasteluun.
Meillä on joka vuosi Pietarin lahja pettänyt sato-odotukset. Aina tulee runsaasti raakileita, jotka tippuvat sitten pian pois. Tänä vuonna viimeistä luumunalkua myöden. Syypääksi tähän osoittautui joku toukka, joka kaivautui raakileeseen jo raakileen ollessa parimilinen ja tällainen valkoinen pikku toukka oli siis joka raakileessa. Palstalla epäiltiin luumukääriäsen toukaksi, hyvin mahdollista. Ensi keväänä meinaan olla tehostetussa torjuntavalmiudessa. Katsopa näkyykö huonovoitisissa raakileissa pieni ötökän sisäänmenoreikä, jos viottuneita raakileita on vielä tippumatta.
Minullakin tämä kirsikkaluumuni kukki tosi varhain ja paljon raakileita, mutta paljon on pudonnut pois. Vasta kolme vuotta ollut, ei ehkä vielä ole aika kantaa satoa. Kasvaa nopeasti, puhdas, ei yhtää kirvan kirvaa.
Kuntalan punaluumuissani vihreitä kirvoja aivan mahdottomasti, siksi tämän vuoden sato menetetty lähes kokonaan, samoin Sinikkaan tuli nyt eka kertaa kirvoja ja ne alkaa olla tosi iso ongelma. Latvian matala- kirsikassa oli mustia kirvoja, mutta satoa tuli hyvin, ei vaikuttanut tähän vuoteen mitään ja kirvat jo poistuneet
…hmmm… sanoisin, että tuossa on kyllä kuvassa hapankirsikka, eikä kirsikkaluumu!
Tämä kuvassa oleva on kirjoitukseni viimeinen Latvian Matala- pensaskirsikka, mutta minulla pieni puu. Runsasatoinen ja kypsyy varhain, nyt jo syöty makoisina paloina.
Onko victoria luumu jalojuurinen?
Puu on kärsinyt pahasti ja osa kuivetunut. Vieressä kasvaa verso. kannattaako säilyttää. Jos on jalostettu, niin mitähän käytetään perusrunkona?