Luumu, Prunus

Ai luumupuihin ei tule kuin joka toinen vuosi marjat, hyvä tieto Kiitos Suva - tässä just mieheni kanssa äsken ihmeteltiin, kun tuo kissa-aitaus on luumupuiden katveessa, että miksei yhtään ole luumuja, mutta nyt viisastusin taas askeleen verran. Tänä vuonna me ei saada luumun luumua eli odotetaan ensi vuoteenlamppu!

Meillekään ei tule tänä vuonna yhtään luumuja vaikka on isoja vanhoja puita. Luulin että johtuu tuosta oudosta viime talvesta, vaan jos se onkin se joka toinen vuosi, viimevuonna kun oli ihan valtavasti luumuja. Ja me ollaan kanssa vasta parivuotta asuttu täällä.

Omenoitakaan ei tänä vuonna meille tule, harmi.

Meillä on Sinikka-luumu tehnyt ainakin 6 vuotta peräkkäin luumuja,paitsi tänävuonna.Ensimmäisinä vuosina teki vähemmän,olihan puukin pienempi,viimekesänä tuli jo 55litraa + ne mitä meni suoraan suihin.

lamppuAhaa, siis joku outo "sääilmiö" on luumupuihin iskenyt, kun ei luumun luumua tule tänä vuonna.

No mä kanssa luin silmä pyöreenä, että millä vyöhykkeellä luumut jo on kukkineet ja lehdetkin syöty ? :DD

Siis nuo siirretyt viestit saavat päivänmääräksensä siirtopäivän! Kerkesin jo ihmetellä myös, miksi luumupuitten kukinnasta ja omenasadosta jo höpistään...

Johdonmukaisuus siinä kärsii - jos sitä on ollutkaan. Pöhelöä.

meillä ollut vuoden Sinikka, kukki viime kesänä; pitääkö leikata ja miten nyt, leveältä näytää malliltaantäh?

Ei luumua tarvitse leikata joka kevät kuten omenapuita. Luumuista poistetaan vain kuivat ja katkeilleet oksat. Kuivan oksan voi leikata pois keväälläkin, mutta muuten luumuja leikellään sadonkorjuun jälkeen eli syyskesällä.

Onkohan kovinkaan viisasta siirtää viimevuotiset viestit toiseen ketjuun näkymään “uusina” viesteinä ilman alkuperäistä päivämäärää? Luulin minäkin, että jopas on asiantuntijoita kun jo maaliskuussa pystyvät sanomaan ensi kesän luumusadon!

Aikamoisen hölmöä sanon minä, ihmettelin että kuinka nyt jo tiedetään tuleeko luumuja tai omenoita tai yleensä mitään hedelmiä kunnes hoksasin että nehän on viime vuoden viestejä.

Tilasin tänään Podarok st. Petersburg- ja Skoroblodnaja-luumut. Mukavaa kokeilla luumua pohjoisessakin, istutusalueella kasvaa Kuntalan punaluumu, on talvehtinut ja kasvanut jo kolmatta vuotta.

löysin viime kesänä jonkun puita myyvän taimiston kotisivut, joissa oli harvinaisempia lajikkeita. myynnissä oli mm. valkohedelmäinen luumu. nyt en löydä sivua enää mistään. tietääkö joku?

Selailepa vaikkapa täältä.

hihhulijee!!! kiitos paulastiina, se oli juuri tuo!!!nauruaansiomerkki

Onkohan kenelläkään vinkata hyvää konstia juurivesojen hillitsemiseksi? Pihallani on kaksi vanhaa ja huonokuntoista keltaista luumupuuta, ja ne pukkaavat ihan kauheita tikkuryteikköjä joka paikkaan. Leikkaamisesta ne vaan villiintyvät kahta kauheammin ja edellisten asukkaiden aikana täysin hoitamattomalla pihalla ovat villiintyneet ihan kontrolloimattomiksi. Ihan koko pihaa en viitsisi niiden takia kaivaa aukikaan. Mikä keinoksi? Kuka vaan saisi mielihyvin niitä hakea, mutta en tiedä onko sellaisesta millinpaksusta tikkukaaoksesta kenellekään iloa.

ruohonleikkuripla pla plaaa ongelmaa ei ole niin kauan kuin nurmikkoa leikataan, leikatun alueen ulkopuolelta leikkelen oksasaksilla tyveä myöten (tai nappaan pois juurineen etiöpäin jaettavaksi). on varmalla joku sivistyneempikin tapa...

Plastun, kerrotko myöhemmin miten Podarok st. Petersburg lähti kasvuun. Minulta viime vuotinen istutus pääsi kuivamaan. En tiedä johtuiko satunnaisesta kastelusta vai kylmistä tuulista. Vartoin tynkään kasvaneeseen vesaan kääpiöstä yhden oksan - saa nähdä kuinka nyt käy.

Anteeksi jo etukäteen, kun tätä on varmaan kysytty monet kerrat, mutta itse olen täällä uusi, enkä löydä kunnon vastausta. Eli: minulla on äitien päivänä kolme vuotta täyttävä Sinikka luumupuu V-alueella. Se on vielä melko pieni, mutta tasainen ja terveen näköinen, ainakin oli viime kesänä. Vielä ei tietysi ole paljon elonmerkkejä, paitsi hieman silmut turvonneet, mutta kysyn siis että lannoitanko sitä vai en? Syksyllä taisin vähän ripsiä kanankakkaa.

Kirpe, älä turhaan anteeksipyytele :slight_smile: Pääasia on että olet ihan oikeassa keskusteluketjussa kysymyksesi kanssa, ja kysyvähän ei tieltä eksy …

Itse laittaisin lannoituksen, kanankakka kuullostaa oikein hyvältä. Minä lannoitan kaikki nuoret pensaat ja puut keväisin, eikä siitä haittaa ole ainakaan ollut. Joku ihan asiantuntija voisi antaa tarkempia vinkkejä sinulle, toivon niin :slight_smile:

jos puu on kunnolla paranneltuun ja lannoitettuun maahan istutettu, ei sille tarvitse lannoitteita paljonkaan antaan ennen kuin se on satoikään ehtinyt. silloin ihan alkukesästä typekästä. heinäkuun puolenvälin jälkeen ei millekään puuvartiselle tai perennalle enää pitäisi antaa typpeä. elokuun aikana sen sijaan typetön syyslannoite ei ole ollenkaan pahasta.

sinikka-luumu on varsin hillittykasvuinen ja pieneksi lopultakin jäävä. ei sen olisi hyvä 30 cm enempää vuodessa kasvaakaan.