Minä olen siitä omituinen ihminen, etten koskaan laita ostolannoitetta, mutta nyt rupesin ihmettelemään, mikä on sopiva kerrospaksuus kompostimultaa kerralla annettuna?
“typekästä lannoitetta” on minun kohdallani tietenkin paksu kerros tuorretta heinäsilppua. kukin kuitenkin valitsee omien mieltymyksiensä/mahdollisuuksiensa mukaan lannoitteen.
Minä olen sillätapaa Sandin kanssa samoilla linjoilla, että ostolantaa en kovin mielelläni käytä. Varsinkaan en käyttäisi nuorille, vielä kunnolla juurtumattomille puille/pensaille. Kanankakan minä luokittelisin ei- ostolannaksi, vaikka siitä nyt pitääkin maksaa; harvalla meistä sentään kanoja itsellä. Itse ajattelisin, että kompostia riittää ihan vaan sen verran, että levitettynä peittää maanpinnan ja se sitten kevyesti harataan maahan.
Aviosiippa illalla tuumi muina miehinä vaimeasti, että firman ekovessa pitäisi tyhjätä… Minähän siitä melkein ilosta repesin!!! Siellä on siis erittäin valmista kompostia hyvänlainen annos. Tuota raavaitten miesten tuotosta ei kumminkaan varmaan kovinkaan paljon pidä Sinikalle tarjoilla? Ihan ohut kerros siinä juurella kasvavien poimulehtien lomaan varmaan?
Minä laitoin eilen omppupuun alle kultapalloja ja poimulehtiä pyöreään penkkiin:) minä laittaisin juuri sen verran.
Czarissa on muutama kukka jo osin auki. Kukkia näyttäisi tulevan paljon (viime vuonna 0 kpl). Olisiko tulossa hyvä luumuvuosi?
Mitenkähän on luumun pölyttäjien kanssa tänä vuonna? Ainakin tänään vaikutti kukkien luona tosi hiljaiselta. Tosin tuuli ja oli kylmä.
Aikaista sanoa. Milläs vyöhykkeellä olet?
Tosi huonolle näyttää pölyttäjätilanne meidän pihalla. Kriikuna kukki jo aikaisemmin, ja siitä tuskin tulee yhtään mitään. Luumut ja kirsikat onnistuivat ajoittamaan kukintansa noihin kaikkein lämpimimpiin päiviin, joten niiden tilanne on sentään vähän parempi, mutta surkean hiljaista oli niidenkin latvustoissa.
Sunnuntain helteissä lenteli paljon kukkakärpäsiä jo vaahteran kukissa meidän korkeudella, joten jos teillä tuolloin luumut kukkivat, on ehkä jokunen kukka pölyttynyt?
Meidän pihalla on myös melkoisen hiljaista pölyttäjäosastolla. Niiden määrä viime syksynä/loppukesällä yks-kaks yllättäen romahti ja nyt näyttää siltä, että mehiläis-kimalaisosastoa on muutama hassu yksilö, kukkakärpäsiä jokunen. Ja siinä kaikki. En odottele kummoistakaan satoa oikein mistään elukkapölytteisestä tänä vuonna.
Sitä mä olen miettinyt, että pitäisikö lähteä itse tuputtelemaan siveltimen kanssa niihin puihin/puskiin ensi viikonloppuna... Jos käyskentelis ympäri "tiluksia" puuterisivellin kädessään, loikkisi, pomppisi ja surisisi. Saisko siitä jo viimeisenkin kylähullun leiman otsikkoonsa?
Hih, nanikka. Minä jätin surinat ja pomppimiset väliin, mutta kokeeksi tupsuttelin pari oksallista kriikunan kukkia. Syksyllä sitten nähdään, oliko siitä mitään apua.
Kyllähän aina jokunen luumu tietysti tulee, kun puita on kymmeniä, mutta sellaista hulppeaa satoa, mitä vielä jokunen vuosi sitten saatiin, ei ole näköpiirissä.
Kävin sunnuntai-iltapäivällä oikein varta vasten tuolla luumumetsikössä istuskelemassa, enkä onnistunut näkemään kuin kaksi mehiläistä ja ehkä kymmenen kimalaista. Kukkakärpäsiä oli kirsikoiden kimpussa muutama.
Tuli tässä vielä mieleeni, että jos ottaisikin sellaisen ison, vanhanaikaisen pölyvipan, ja sen kanssa kävisi nuo luumut läpi. Nyt päivällä naapuritkaan eivät huomaisi, että pyyhin pölyjä luumupuista
Meillä on aivan järjettömästi kukkia luumupuussa. Edellisenä kesänä ei ollut kuin muutama hassu kukka. Osaakos kukaan sanoa, että jos ensi yönä ja seuraavana on pari astetta pakkasta, niin paleltuvatko siinä sitten kaikki luumun (päärynän ja kirsikan) kukat? Olen jo miettinyt virityksiä oksille suojaharsoista, mutta niillä saisi korkeintaan muutaman oksan suojattua.
Meillä luumun kukat ovat vasta nupulla, toivottavasti eivät aukea ennen lämpimiä, ovat ihan siinä ja siinä.
Näkeekö luumun kukasta ovatko paleltuneet? Meillä kukkivat luumut parhaillaan ja viime yönä oli hallaa ja taitaa tulla ens yönäkin höh. Vaikea mennä niitä peittelemään, isoja, vanhoja puita.
Samaa pohdin minäkin. Sen tiedän, että mansikan kukat menevät keskeltä mustiksi kun paleltuvat. Tosin se taitaa olla se ja sama, että paleltuvatko, jos eivät ensinnäkään pölyty kun kylmä kangistaa kaikki mehiläiset ja muut pörriäiset pesiinsä.
Uudessa Sinikka-luumussani on valtavasti nuppuja, mutta onneksi ovat vielä tiukalla pallolla. (Punaherukassa oli viisaasti tertun juuressa yhdet kukat vain auki ja muut vielä odottelevat nuppuasteella) Istutin Sinikkani vasta viime kesänä.
Tilasin sunnuntai-illan huumassa meillekkin Sinikkaluumun (ja Aunepäärynän). (On nimillä väliä)
Sain nimittäin niin vahvan ispiraation kun ymmärsin, että kirsikkapuumme on elänyt jo monta vuotta hyvinvoivasti. Miksei sitten luumu ja päärynä?
Eli ymmärsin kai oikein että Sinikka ei tarvitse kaltaistaan seuraa pölyyntyäkseen?
Minun pihassani on yksi Sinikka ja satoa on tullut. Tosin viime vuonna ei tullut yhden yhtäkään luumua, mutta sama tilanne tuntui silloin olevan monen muunkin Sinikalla.
Mun Sinikassani oli tänään pari ekaa kukkaa auki, mutta eihän täälläkään tietysti ole ensimmäistäkään lentäjää näköpiirissä. Kuntalan punaluumu on onneksi vielä tiukasti nuput supussa.