Lyhtyaulio, Abutilon megapotamicum-> jatko: Aulio, Abutilon

Pitääkö leikata oksat lyhyemmiksi, ja laitanko sitten juurtumaan. Juurtuuko vesilasissa?

Oi, mistä olet saanut lyhtyauliota? Aikanaan sitä metsästin kissojen ja koirien kanssa, mut luovuin toivosta kun en löytänyt.

Kyllä nuo kannattaisi pätkäistä ja juurruttaa latvat uusiksi kasveiksi. Ja eritoten kannattaisi lähettää yksi latva minulle naurua. Jos olisi minun niin kokeilisin varmaan juurruttaa suoraan multaaan huppu päässä. Siis kasvin päässä, ei omassa.

Viherpeukaloilta tänä keväänä. Voinpa hyvinkin laittaa sinulle kumpaisenkin pätkän. Mitäs minä niillä teen, kun on monta, monta muutakin kukkaa jo.

Laitoin hölöä!

Olisikohan kenelläkään jakaa kokemuksia lyhtyauliosta? Viherpeukaloilla huomasin olevan ja mietin sen tilaamista.

Minä tilasin viime kesänä ja se osoittautui amppelikasviksi. Vein sen ulos ja siellä se kasvaa hujotti n. seitsemän tuollaista jäykähköä mutta kuitenkin sivulle taipuvaa oksaa - eikä kukkinut. Toin se syksyllä sisälle ja sitten se kukki. Nyt en sitten tiedä olisiko se sisäkasvi kumminkin mieluummin?

Leikkasin sen nyt lomalta tultua, kun pari oksaa oli kuivahtanut kokonaan, aika vedenhimoinen tuntuu olevan hän kuten muutkin auliot:) Innolla odotan josko vähän haaroittuisi nyt leikkuukohdasta…

Elikkäs minun kokemuksestani nyt ei tule hullua hurskaammaksi, mutta kerroin nyt kumminkin8]

Inki, sitä esitteen kuvaa katsoessa saa jotenkin erilaisen kuvan tuosta kasvista. Amppelikasviksi itsekkin sen kuvittelisin sen perusteella, mutta Pirkko-Martan kuva kertoo kyllä jotain ihan muuta. Tuon kasvutapa on minusta niinkuin vaahtera-auliolla...pysty, vaikea kuvitella amppeliin. No, se voi johtua huonosta mielikuvituksestani sitten.

Myskimalva, se on semmoinen, että pystyssä ei pysy, mutta ei ne oksat myöskään roiku, kuten kunnon amppelikasvissa vaan sojottavat sivuille:) Kuvittele tuohon Pirkko-Martan oksiin parikymmentä senttiä lisää, ei pysy pystyssä enää:) Tässä ainoa kunnon kuva kukasta - kasvin yleisilme ei siitä kyllä selviä… Minulla on muuten vedessä jokunen niistä leikatuista oksista;)

Ei ole enää tuon näköinen, karsin sitä runsaalla kädellä jo syksyllä. Nyt oottelen uutta kasvamista ja kukkiakin ehkä.

Pirkko-Martta, tuuhettuiko se leikkaamisesta? Kukkikos se sinulla kesällä ja oliko sisällä vai ulkona?

Ei oikeastaan tuuheutunut ollenkaan, eikä kukkinut, pidin terassilla koko kesän ja nyt on pudottanut kaikki lehtensä, sellainen raakku on.

Kun nyt kerta noin hirveesti tuota aulioo kehuitte niin sattumalta paikallisessa kukkakaupassa oli tommoinen myynnissä. Ja kuten arvata saattaa niin pelastettavahan se sieltä oli! Tuo oli melkoisen tuuhea ja paljon uutta kasvua näkösällä, muutama nuppu + kukka. Näytti olevan tuommoinen punertava kuten Inkillä. Pirkko-Martan kuva kai hämää jotenkin koska ostamassani kasvissa nuo lehdet on melko pieniä? Ruukun pohjasta näyttää juuretkin tunkeutuvan melkoisella voimalla ulos joten ruukunvaihto onkin heti edessä.

Kuvan voin laittaa myöhemmin, kamera on mualimallaärtynyt

Tässäpä se lupaamani kuva lyhtyaulion kukasta

Hieno!!!

Kauniin herkkä!

Lyhtyaulion kasvuvauhti on melkoinen. Siirsin sen korkeammalle jossa nuo roikkuvat oksat pääsevät paremmin esille. Amppelissa ehkä vähän hassunnäköinen, tässä nyt menee jotenkinno-jaa. Kukkia ja nuppuja paljon, tykkään kovastikukkanen

Upea!

Inkiltä saadut lyhtyaulion pistokkaat alkavat nyt työntää uutta kasvua eli onnistuin juurruttamisessa, jes!!! (Ehkä siksi että niissä oli jo tullessaan juuret, heh…)

Kaksi kuukautta on mennyt ja aulio on näin pitkä. Hoito jäänyt vähän vähiin pihakiireiden vuoksi.

Laitoin raaskun amppeliin, koko kesän on ollut sisällä ja kasvattanut kamalasti pituutta oksiin, nyt muutamissa näkyy nuppuja.

Suljettu, jatkokeskustelu Aulio, Abutilon