Aulio (vaahtera-aulio, kirjoaulio, lyhtyaulio), Abutilon

Vaahtera-auliolla ei ollutkaan vielä omaa palstaansa.

Siemenestä tänä keväänä kylvämäni vaahtera-aulio on nyt n 15cm pitkä ja alkaa tehdä ensimmäisiä nuppuja. Pitäisikö nuo nuput ottaa pois vielä tässä vaiheessa vai voinko antaa kukkia? Taimi on kolmesta se pienin, isommat kasvavat iloisesti mutta nuppuja niissä ei ole. Siemenet oli sekoituksesta eli olen kiinnostunut näkemään kukkien värit.

Anna kukkia vaan - vaahtera-aulio on sitkeä sissi:)

Olin just tulossa sanomaan samaa :-)

Yksi meidän aulioista aloitti kukintansa pari viikkoa sitten.

Keltainen kuk

kii vaikka ei ole paljon lehtiäkään, ensimmäinen kuva kun laitan uuteen versioon huh.huh.

Esteri, hyvin onnistuikin Vaahtera-aulio menestyi hyvin talven yli ihan tavallisessa huoneenlämmössä. Kukintalepoa se piti pimeimmän ajan, mutta kukki viimeisten joukossa syksyllä ja aloitti keväällä ensimmäisenä.
Oranssi ja valkoinen

Vaaleanpunainen

Niin siinä sitten kävi, kuten jo pelkäsinkin. Vaahtera-auliot eivät itäneet lainkaan . Koko siemenpussillisen kylvin, mutta ainuttakaan tainta ei noussut pintaan. Onko teillä muilla Lidlistä ostetut siemenet itäneet ?

Maire, vaahtera-aulion siemen on sitten ihan mahdottoman hidas itämään, tiesithän sen? Puoli vuotta ja ylikin kesti minulla - ennätin istuttaa siemenruukkuun muuta ja sitten juurelle ilmestyi aulio...

Esteriltä saamassani aulion pistokkaassa, on juuria

Maire´ , minulla Lidlin pussista tuli ensin kaksi tainta ja nyt monen viikon perästä vielä yksi tosi onnettoman kokoinen. Kylvin ne 9.3.

Vai puolen vuoden päästäkin voivat vielä itää! Harmi kun ehdin jo oman loppukylvökseni heittämään kompostiin.

Otin siemenkirjeestä 10 aulion siementä. Jemmasin ne 13.2 ja nyt minulla on 8 n.3cm terhakkaa alkua. Tässä näemme siemenkirjeiden edun

Siis vieläkin toivo elää vaahtera-aulioiden suhteenko? Onneksi en heittänyt multaa pois, vaan tökkäsin samaan ruukkuun vain auringonkukan siemeniä. Sieltähän sitten tulevat jos ovat tullakseen. Kylvin vaahtera-auliot nimittäin jo 26.2.

Ja nyt vielä jännittyneen ensikertalaisen kysymys. Kuinka pitkiä niiden juurien kuuluu olla, multaan istutettaessa? Nyt ne ovat sellaisia, ehkä kolmen millin mittaisia. Vieläkö annan niiden olla vedessä?

Hyvät hyssykät, nyt lyö kyllä ihan tyhjää minulla - kasvatin uusia pistokkaista viime keväänä enkä muista juurten pituudesta mitäänoho Olen melko varma, että laitoin ne suoraan multaan ja pussin päälle...

Mulla Lidlin vaahtera-aulio pussista nousi kaksi tainta. Toisessa on kiero varsi kuin mutterissa ja toinen oikea kitutaimi. Siemenet kylvin maaliskuun alussa ja ensimmäinen taimi näkyi 2 viikon kuluttua.
Viikko sitten ostin uuden auliopussin Lidlistä ja laitoin ne kaikki itämään toiseen purkkiin.
Saapas nähdä onnistaako nyt paremmin. Mutta kolmatta auliopussia en sitten Lidlistä enää osta.

4.2istutin ensimmäisen pussin,siitä nousi yksi taimi joka on nyt noin 5cm,toisenkin joskus viime kuussa istutin siitä ei noussut yhtään joten aikas huono tulos.Onkos sen kasvu vauhtikin noin kitusta,eli 2kk ja viisi senttiä,höh

Samansuuntaista täälläkin Lidlin vaahtera-aulion siementen kanssa. niin Ekasta kylvöksestä nousi yksi taimi, toisesta nyt noussut kaksi. Pussissa oli yhteensä 16 siementä, joten itävyysprosentti tähän mennessä ei kovin kummoinen. No, onneksi on edes nyt nämä kolme tainta. Ekan kylvöksen ainokainen on jo kaksi senttiä korkea ja sillä on kolme lehteä. Jälkimmäisen kylvöksen kaksi vielä ihan pikkuruisia. Mullasta se pienikin ponnistaa... hymy

Huonosti on täälläkin Lidlin siemenet tänä vuonna itäneet, mutta viime vuonna itivät tosi hyvin! Kaksi Lidlin siemenpussia ja yksi muun firman pussi on kumottu samaan astiaan ja 1 taimi näyttäisi olevan tulossa.
Ehkä viime vuosi oli todellakin huono siemenvuosi auliolle?

Nyt nuo juuret näyttävätkin kasvavan sitten oikein vauhdilla. Yön aikana on ehkä pari milliä tullut lisää. Ajattelin vielä päivän, pari odotella ja sitten istuttaa multaan. Tuo suoraan multaan tökkääminen on varmaan tosiaan tässä kohtaa parempi. Vesilasissa taas tällainen hätähousu näkee, tuleeko niitä juuria vai ei, ja koska, ja kuinka pitkiä naurua

Onpa tosiaan huonosti itäneet Lidlin siemenet.apea

Minun punaisessa ei vielä nupun nuppua 

Mulla Lidlin siemet ei myöskään itäneet vielä. Laitoin uusia, liotin vedessä ja kylvin turvonneet siemenet viikko sitten. Nekään ei ole vielä nousseet mullasta.