Princess Diana päätti sit herätä kuolleista.Kasvatin sitä viime kesänä ruukussa ja kun kaikki varret kesän aikana kuihtuivat heitin syksyllä kompostiin.No äsken huomasin kompostin raoista kärhön varsia ja eikun kaivamaan,nyt kärhökaunotar sai uuden mahdollisuuden.
Radiance viime syksynä
Aikas hiljaista on texensis rintamalla.
Koitan piristää ketjua uudella hempukalla. Tässä on princess kate
Kysely ikä, koko ikä, mutta kun ensimmäistä kertaa yritän jotain saada talvetettua, niin mitenkä talvetatte lyhtykärhönne. Minulla on maakellari (pimeä ja kostea), valoisat tilat on sitten kaikki kylmiä talvisin tai sisällä lämpimässä.
Mulla kasvaa ruukussa 'princess kate', niin miten saisin sen parhaiten menemään talven yli? Näitä kukkia katselisi mielellään ens kesänäkin:
Maahan en uskalla istuttaa kun alppikärhökin näyttää paleltuneen nyt parina talvena niin että alkaa aina kasvunsa tyhjästä. Tämähän kukkii saman vuoden versoilla, mutta meidän savimaassa se menehtyis kylmyyteen varmasti.
Mä laittaisin sinne maakellariin. Vai kuinka kylmä sinne valoisaan tilaan pääsee?
Tosi kylmä, jos kylmään ja valoisaan. Meillä on eristämätön yläkerta ja se on ainoa valoisa ja kylmä paikka, ainakin yhtä kylmä kuin ulkona on pakkasta. :)
Eli siis kannan sen anopin talvetettavien kanssa maakellariin syksyllä ja loput kellarin haltuun.. Anopin talvetettavat siellä on menny jo pari talvea.
Kiitos Viippu!
Kannattaa yrittää. Jos tila on tosi kostea, ei varmaan kannata kastella ruukkua ennen talvetusta. Pieni home ei haittaa mullan pinnalla.
Mulla on osa kärhöistä hämärässä autotallissa. Ei lattian rajaan paljoakaan valoa pääse.
Eli ei kastelua. Homeessa ne on anopin talvetettavat keväisin, mutta silti ne kukkii, joten eiku sinne siis…
Koita sitä multaa, ettei se ihan korpuksi pääse. Kevättalvella alkaa hontelo kasvu, mutta se vahvistuu, kun saa valoa.
Kiitos Viippu! Näillä siis yritän talven yli.
Tarhalyhtykärhö Princes Kate, helpoksi mainittu ehkä jopa kestäväkin. Jätänkö maahan vai vienkö kylmiöön ruukussaan?
Minulla jää maahan Kate, kukkiakin pukkailee vielä, eikä kerkiä kaikkia nuppujaan avata. Lähti hirmu hitaasti kasvuun, vaikka oli ihan hyvän kokoinen taimi toukokuussa.
Mitä Valtsu päätit? Tämä oli autotallissa ja sinne menee taas talveksi.
Molempi parempi.
Jos löydän noita pari kympillä, niin kyllä mäkin otan ja kärhötän maat ja mannut. Tuo ainokaiseni kitui keväällä, kunnes ymmärsin kaataa ruusulannosta ylimäärin sen juurelle. Jopa heräsi kasvuun :laugh: