Lyhtykasvit , Ceropegia

Mieheni toi minulle tänään kukkakaupasta ceropegia ballyana n, jota myyjä sanoi laskuvarjokukaksi. Se oli juuri lopettanut kukintansa. Näin tyhmemmästä se muistuttaa jollain lailla posliinikukkaa ja siksi se tänne tulikin. Nyt se on muoviruukussa jonka halkaisija on 12 senttiä ja muutama juuri on kasvanut alhaalta läpi. Se on laitettu rautalankakehikkoon jonka halkaisija on 25 senttiä. Kukkakaupan hyllyn uumenissa se on kasvattanut metrisen uuden varren joka ei ole kierteellä missään ja sitä on hankala kieputtaa ennestään täyteen rinkulaan.

Netissä näin kuvan jossa samanlainen ruukku on puoliväliin saakka istutettu paljon isompaan ruukkuun ja sinne on tehty uusi ja isompi rautalankakehikko jossa uudet oksat kiertää.

Onko jollain kokemusta miten tälläistä hoidellaan, lannoitellaan, istutellaan. Nyt taitaa olla huonoin mahdollinen ruukunvaihtoaika ja epäilyttää kestääkö juuret mitään ruukunvaihtoa. Mitä teen?

Siirsin kirjoituksen mai-leen opastuksella tänne missä kasvista on aiempaa keskustelua ja hoito-ohjeitakin jonkin verran, mutta koska kyse on kuitenkin mehikasvista, minusta koko rimpsun paikka olisi mehikasveissa, vai kui?

Tuolla hoito-opastussivulla ei ole ohjeita ihan kaikkiin näihin minun kyselyihini, varsinkin nämä tursuvat juuret mietityttää.no-jaa

taas niitä veteen piirrettyjä viivoja. kaktuksille on kuitenkin ihan oma osionsa. tyräkit, rahapuu ja aloet mm "asustavat" omilla kohdillaan lajeittain aakkosissa.

Heippa tarleena,minun kaksi lyhtykukkaani voivat oikein hyvin.

Ceropegia sandersonii jatkaa kukintaansa koko ajan.

Vaihdoin uuden mullan ja komeamman purkin,kukka ei ollut moksiksaan.

Olen jo antanut laimeaa lannoitusta kerran viikossa,ainakin kukinnan ajan meinaan jatkaa.Kukkani on etelä ikkunalla rautalankakiepillä ja kehikko on valmiina ottamaan vastaan kasvavat varret.Toinen,eli hybdir ei ole kukkinut ,hieman vaan vartta kasvanut.

Senkin vaihdoin uuteen multaan ja purkkiin,ei ongelmia.

Odotan kevättä mielenkiinnolla kuinka nämä selviytyvät ja jaksavat

yli talven.

Kiitos tiedoista tupsukki! Nyt uskallan varovasti irrotella juuret ja vaihtaa suurempaan purkkiin. Vertaillaanpas keväällä miten ollaan kasvettu .

Heippa taas,minun cerobegiani vaan jaksaaa
kukkia,uusia nuppuja koko ajan varsissa.
Onneksi pimein aika kohta ohi,joten taitaa tämä selvitä hengissä.
Yritin laitta kuvaa,mutten näköjään osaa.

Tämä syksyllä ostettu sandersonii on tehnyt ensimmäisen nuppunsa! Ei kukkinut edes ostettaessa, en malta odottaa.

Ne saamani pistokkaat kuivuivat molemmat, tiedä sitten mikä oli syynä. Ainakin tämä viihtyy aurinko

Terve!

Itse olen erikoistunut mm. tähän kasvisukuun ja olen raapustanut hoito-ohjeen tänne,

<a href=“http://arachnophobia.eremita.net/viewtopic.php?f=44&t=8
“target=”_blank”>Eksoottiset Ceropegiat eli mehilyhdyt

Heissan osaisko kukaan neuvoa kuinka laskuvarjolyhty-
kukkaa hoidetaan. Hurahdin kukkakaupassa kahteen
huonekasviin,eikä kukkakauppias ollut yhtään viisaampi kuin minäkään.
Lapussa lukee ceropegia sandersonii ja toisessa
ceropegia hybrid.
Kiitollisena odotan neuvoja.

Tähän on kukintansa edennyt. Uusia nuppuja tulee lisää koko ajan.

Mene tuosta lisää uusi viesti tähän keskusteluun ja sieltä kuvan lisäys toisessa rivissä ! (huonosti osaan neuvoa) mutta ohjeita noudattamalla onnistuu!

Jos olisin tiennyt kuinka vikkelästi se etsiytyy kaikkien naapureidensa seuraan, se olisi saanut jäädä kukkakauppaan. Jollain kasvilla on ihan väärä nimi, tämän pitäisi olla juoru. Pitää vielä niin sitkeästi kiinni kaikesta minne on päässyt livahtamaan ja kasvattaa öonkeronsa köynnösketjujenkin läpi. Joku lonkero on jo menossa katon pistorasian reikään. Hui!

Olin viikon Vuokatissa tytön luona ja kun äsken kotiuduin ja katselin omia 2kpl.lyhtykukkiani ,en voi kuin nauraa.
Annoin miehelle neuvot kuinka kastella ja varjostaa jos aurinko helottaa liikaa.
Toinen on kietoutunut tuoksuköynnökseen ja lujasti
ovat yhdessä,toinen on bouganvillean kanssa
takertuneet samaksi kasviksi.
Tuoksuköynnös on kasvanut vartta paljon ja kukkanuppuja koko varsi täynnä.
On saksilla töitä.
On ne kyllä nättejä,molemmat kukkivat ahkerasti.

Muistelin herttalyhdylle eli C. woodiille olevan oman ketjun, mutten ainaskaan löytänyt. Laitan siis tänne. Tämä kovia kokenut söpöläinen kukkii nyt ensimmäistä kertaa viiteen vuoteen. Vähällä on ollut ettei ole lentänyt biojätteeseen, mutta nyt nähdään että kannatti odottaa. Kaunis, kaunis kasvi.

Kesäheinälle terkkuja, täällä jo puskee kukkaa

uusi perheenjäsenemme

… tuo nuppu sitten tippui =(

Poika sanoi: Nyt äiti olet sitten ostanut muovikukan.

Sain kyseisen yrtin eräästä tavaratalosta ja oli siinä yksi kukista kuihtunut, jolla todistelin oikeaksi. Hätkähdin kyllä hetkeksi tosin itsekin. naurua

Ei toi kukkanen kyl silmiä hivele!

Kasvimaailman monimuotoisuutta löytyy Ceropegioistakin. Itse olen viehättynyt niihin ja niiden rakenteeltaan erilaisen kiehtoviin kukkiin :slight_smile: maku-asia, minua ei hepsauta kiinanruusut :))

tosi on jahoolii, jos kaikilla ois sama maku, ois kaikilla varmaan samat kukatki =)