Lyhtykoiso, Physalis alkekengi

Heips!
Ajattelinpa lisätä tämänkin tänne, kun en sitä mistään muualta löytänyt, sillä minulla on kysymys lyhtykoisosta ja lähinnä sen leviämisestä..
Eli leviääkö se itsestään niistä siemenistä? Juurien avulla kyllä, mutta onko nyt odotettavissa myös lyhtykoisoinen piha, kun ne lyhdyt/siemenet jäivät keräämättä syksyllä.

Taustaa kysymykseen:
Sain siis viime kesänä tuttavalta lyhtykoisoa ja hän varoitteli jo silloin, että laita se sitten ihan omaan penkkiin kasvamaan.. Muuten se leviää kukkapenkissa kuin rikkaruoho ja valloittaa kaikki paikat. Eikä muuten kuole millään. On siis helppo perenna.
(Tästä voin olla samaa mieltä, sillä revin niitä juuria helteisenä päivänä ja ne vielä viettivät muutaman hetken helteessä, ennen kuin pääsivät helteiseen paikkaan maahan).
Eli hänen ohjeen kuultuani toteutin neuvon mukaan ja löysin paikan pihan kuumimmasta kohtaa.

Lyhtykoisopenkki näytti pitävän paikastaan  ja teki valtavasti niitä lyhtyjään, joissa oli tietysti siemen sisällä.
Vasta tällä viikolla tuli minulle yht''äkkiä mieleen, että nyt niitä talvehtineita siemeniä on pitkin poikin pihaa, kun syksyn tuulet on niitä riepotellut joka soppiin. Eli.. Ainakin ensi syksyä ajatellen, niin kannattaako ne lyhdyt sitten leikata vaikka maljakkoon koristeeksi?

Juurilla kyllä leviää niin että oksat pois, vaan ei ole meillä ainakaan siemenestä levinnyt Joka syksy kuitenkin niitä kukkia jää, keväällä sitten kerään pois, kaikki mitkä löydän.

Lyhtykoisot tänään kuvattuna.

Ostin viikolla lyhtykoison siemeniä, ja nyt kun olisi aikaa kylvää, niin tulipa mieleeni että jokos on liian myöhäistä? Ja voinko kylvää suoraan perennapenkkiin vai onko parempi esikasvattaa? Ja kukkivatko edes ekana vuonna vaiko vasta toisena; olisi niin kiva saada lyhtyjä jo ensi syksyn piristykseksi!

Ninpä niin, sen mitä olen seurannut ja kuullut, lyhtykoiso kova leviämään ja sitkeä? Minä taisin onnistua hävittämään sen. ( lue:Tappamaan ) Jotta ei leviäsi minne sattuu, istutin sen isoon muoviruukkuun, jotain 15-20.L ..Nyt ei näiy pihaustakaan koko kasvista.. IIK..surullinen

Tintta, istuta suoraan maahan kasvupaikalleen. Jos kasvavat, eivät ehkä ehdi lyhtyjä vielä tänä vuonna tehdä. Mutta sekin riippuu ihan kesästä.
Älä sitten istuta rakennuksen viereen tai kukkapenkkiin, on oikeasti myöhemmin vaikea raivata sen juuria.
Kaunis se on, minne mahtuu rauhassa kasvamaan.

Voisikohan sen kasvua rajata jotenkin, juurimatolla tai jollain systeemillä?

Lyhtykoisokin aloitti kukkimisen.

Pikku-pikku Lyhtykoisoni kukkii.. no en ole ennen huomannut tuota kukkaa noin karvaiseksi.. Tänä vuonna ei sitten jäädä ruukkuun syksyllä, ettei talvella kuolla...

Alkavat lyhtykoisotkin saada jo väriä.

Otin osan pois penkistä, kun sade lakaannuttaa ne kohta melkein kokonaan. Laitoin ämpäriin siksi aikaa kunnes keksin paikan mihin laitan ne.

Onpas upea lyhtymääräoho Mikähän on kun minulle tulee yksi tai kaksi vaivaista lyhtyä - asunko liian pohjoisessa, kun kukkiikin niin myöhään?

Entäs se upea amppelirivistö siellä taustalla hymy!

viherpeukalo = lyhtypeukalo kieli ulkoa

Penkissä riittää lyhtykoisoja, osa on vaan kuvassa. Poistan osan niistä juurakoista. Kuka haluaa postimaksun hinnalla!

Bauhausissa oli lyhtykoisojuurakko(?)pussitkin puoleen hintaan. Jostain syystä etana kassalla sai jättämään koko ostoskorin sipuleineen sinne kassan viereen. Kun nauha loppuu, asiakas alkaa neuvotella hinnoista ja kyselemään asian vierestä, hyvä ettei trreffejäkin sopinut myyjän kanssa, hukkasi ennakkopaperinsa, kinasi alennuksista ja mulla vaan oli kiire seuraavaan sovittuun paikkaan, en voinut muuta kun jättää korillisen silpuita ja juurakkoja ottamatta. Pyydän anteeksi, mutta harmitti minuakin se yhden ihmisen tulppa.

Joka tapauksessa lyhtykoisopusseja oli laatikollisia.

Harmi kun Bauhaussia ei ole täällä mailla eikä halmeilla.:frowning: Piti ensin tilata Viher***kaloilta taimia mutten sitten raskinut kun perennapenkki setin tilasin.Nyt harmittaa.

Laitoin vanhoja rautakaupasta ostamiani siemeniä kasvamaan ja vain 5 iti,että saa nähdä pääseekö ne ikinä ulos asti.

Voiko lyhtykoisoa kasvattaa ruukussa parvekkeella? Kun minulle on juurakkoja täältä tulossa (Kiitos niistä jo etukäteen!) niin tekisi mieleni laittaa osa niistä parveke-kokeiluun.

Kyllä voi. Minulla oli viime kesänä. Ainoastaan on sitten syksyllä keksittävä, minne upotat sen ruukun.( johonkin multakasaan, yms. ) Edellisen kesän kokeilu päättyi nolosti, kun ruukku ei ollut maassa, niin juurakot paleltui, eikä ainuttakaan noussut. Nyt ovat aluillaan, vaikkakin hitaasi kun on niin kylmää… mutta hengissä ovat.

Joku kyseli, mistä saa lyhtykoisoja, itse ostin eilen kauniin taimen Multasormesta (Agri market). Sehän on valtakunnallinen ketju, varmaan löytyy joka pitäjästä.