Lyhtykoiso, Physalis alkekengi

Varokaa hyvät ihmiset sitä lyhtykoisoa. Leviää hillittömästi juurillaan, jotka onneksi tosin luikertelevat aika lähillä mullan pintaa. Olen jo repinyt kottikärryllisen niitä juuria maasta pensaiden joukosta ja aina vain riittää, jatkuu huomenna. Pitäisi varmaakin kaivaa kuopero, jonka vuoraisi jollain räjäytyksen kestävällä muovilla tms. ja siihen uskaltaisin sitten niitä istutella. Huoh ja voih !

Huoh, ja puuh, tänään lähti samanverran. Ja tästä alkaa putkahtelijoiden vakoilu ja tappo !

Ja minulle sitä vielä olet tarjonnut ? Hui kauhistus.

Syksyllä se on kaunis, mutta muuten kamala.

Kukahan se oli , jolle lupasin lähettää keväällä alkuja , jos huomaat, laita viestiä.

Niin hillasuo, hyvä kasvi jos on sellainen paikka, jonka voi vaikka juurimatolla ympäröidä. Ei näy kovinkaan syvälle ne juuret kaivautuvan ja helposti irtoavat. Ihan erilainen kuin vaikka vuohenkello. Suorastaan nössö sen rinnalla. HEH, eikös se vastuu siirry vastaanottajalle… Luinkin äsken Suurta Perennakirjaa sillä silmällä, että totesin: kun siellä sanotaan kasvin leviävän kohtalaisesti se tarkoittaa, että leviää sikana ! Sama toistui muutamissa rönsyilijöissä.

Nuppuja näkyvissä! Taitaa olla meikäläisen perennapenkissä jo elokuussa paljon oranssinväriä näkyvissä.

Huh!Mikä ihmeen taikuri-taituri Pirkkis onkaan! Nyt jo nupulla! Minulla on vasta matalia alkuja :frowning:

Lyhtyjä tulossa!

Minulla vasta alkoi kukintanasa tämä lyhtykoiso l. lyhtykukka. Ne on kylvetty joskus vuosia sitten, välillä katosivat ja tänä vuonna pömähti kasvuun melkoinen puska.

Nyt meilläkin kukkii ja tänään revin niistä osan pois, valtaa koko kukkamaan ;(

Niin minullakin valtaa, mutta otan ensin nyt syksyllä valmiit lyhdyt ja sen jälkeen teen tuomion (ainakin osalle).

Ne on kyllä aikamoisia leviämään. Kun mä sain omani pari vuotta sitten laitoin ne betonirenkaan sisälle - onneksi! Tänä syksynä on pakko harventaa - niitä on hurjan paljon. Mutta ne lyhdyt on kyllä niin hauskoja.

Lyhtykukkien kanssa kävi tuuri, sillä ne saavat levitä tuossa niin paljon kuin haluavat sillä ne peittävät narsissien kuolleet lehdet ja kilpailevat toisen leviäjän, suopayrtin kanssa. Suopayrttiä joskus katson vähän pahalla silmällä kun kaatuilevat niin kovasti.

No, nyt ne alkaa punertaa jo.

Menisikö lyhtykoiso lumikärhön kanssa samassa kuopassa? Kun jotain sen kärhön kaveriksi haluaisin laittaa. Ympärillä on nurmikkoa joten ei luulisi pääsevän leviämään liikaa.

Kauniita ovat mokomat leviäjät!

Minä en osaa sanoa sinulle tuohon asiaan mitään Oulunseudulta.

Oulunseudulta, minulla kasvoi varmaan kymmenen vuotaa sulassa sovussa Kiinankärhön kanssa, tänä kesänä jouduin remontin vuoksi ottamaaan kummatkin ylös ja siirtämään pois verannan seinustalta. Ainakin tuon kärhön kanssa kasvoivat sulassa sovussa, mutta kauempana kasvavat kesällä kukkivat perennat se kyllä tappoi. Sipulikukat keväällä kukkivat kýllä ensin ja lyhtykoiso peitti kesällä niiden rumat varret, kova se on leviämään.Kannattaa tosiaan nurmikolla sen leviäminen estää. Eikä sen kaveriksi oikein herkkiä kasveja istuttaa.

Minen jummarra, minulla ei taaskaan ole vielä edes lyhtyjä - kukkia on kyllä paljon:|

Tänä vuonna aika hitaasti on minullakin lyhtyjä tullut kurjan kesän vuoksi, ja kaikki on vielä aivan vihreitä, kyllä ne siitä ehtivät ehkä?!

Meikäläisellä on tapana just näihin aikoihin leikata lyhtykoisosta kaikki lehdet pois, paitsi oksan päähän jätän "hatun" sateensuojaksi eli muutamia lehtiä. Näin olen saannut kaikki lyhdyt aina kauniin oransseiksi. Sain lähes 40 vuotta sitten, olessani vähän toisella kymmenellä eräältä vanhalta tädiltä täältä Helsingin Käpylästä juurakon alun, kiinanlyhdyksi hän sitä kutsui ja kiinanlyhtynä minäkin siitä aina puhun. Vasta täältä pentistä olen sen oikean nimen lukenut aikoinaan. Se on mun mielestä tosi kiva kuivakukka asetelmien pohjana. Ainoa mikä huonopuoli siinä on: se leviää aivan tolkuttomasti eli kannattaa todella istutttaa sellaiseen paikkaan missä saa levitä ihan rauhassa.